Svärdbärare - födsel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • emmelie87
    • December 2010
    • 33

    Svärdbärare - födsel

    Jag har två svärdbärarhonor, varav den ena säga vara gravid.
    Hon i affärn sa iaf, att här får du en hona som är höggravid, och hon är ganska tjock.

    jag har haft henne i 2 veckor, och ännu inga yngel, men hon e fortf fet.
    Hon har inte heller blivit mörk under magen, och ja frågade i djuraffärn hur de ska va, fick då svaret att det inte alltid syns på fiskarna.

    Min fundering är, hur ser man att dom ska föda ??

    Honan som det handlar om har just nu en vit/grå lång sträng hängades under magen, och halva gick av för en stund sen, men det kommer mer.
    Trodde det va avföring först, men den har väl aldrig en sådan färg ??

    vore väldigt tacksam för svar snarast.
    Jag måste ju sätta över till ett annat ställa om hon nu föder yngel så inte alla bli uppätna.
    Jag har dessvärre inget yngelkar ÄN, men skulle hon nu föda ikväll, finns det någon annan lösning så länge ?

    Kan man ha en glasburk och fylla med karvatten och ha henne där under tiden ??
    men äter hon inte upp ynglen själv då ?? :S
    och vad äter Ynglen för mat ??
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    skippa ideen med att flytta henne o absolut inte till en glasburk. det kommer stressa henne massor o göra mer skada än nytta.
    ha istället massa växter så att ynglena kan gömma sig. har man levandefödande ( guppy,molly,platy etc) så kommer du få yngel vare sig du vill eller inte. brukar bli så mycket tillslut att man inte vet vart man ska göra av alla.

    kör på naturens lag o låt de starkaste överleva i det stora karet.

    Kommentar

    • emmelie87
      • December 2010
      • 33

      #3
      Ok, då låter ja henne vara kvar och hoppas på att många yngel överlever =P

      men frågan e då, hur man ser att dom ska föda ynglen ??

      och om hon ens e gravid som dom sa i djuraffärn ?
      för som sagt, hon är fet, men inte överdrivet fet och så har hon inte blitt svart under magen.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        om hon inte är gravid så kommer hon bli det var så länge sen jag hade levandefödande så jag har glömt bort hur det var med hur man såg på dom. men det kommer säkert yngel snart ska du se

        Kommentar

        • emmelie87
          • December 2010
          • 33

          #5
          ja de hoppas ja verkligen på att de blir =)

          förresten, jag har några albino pansarmalar som har fått en svart utbuktning under magen.. är detta rom lr bara magsäcken som blitt tjock ?? =P
          Pansarmalar lägger väl rom va ??

          Kommentar

          Arbetssätt...