krokiga och puckelryggiga guppy?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Karåla
    • December 2010
    • 20

    krokiga och puckelryggiga guppy?!

    Varför blev en del av firrarna i kullen krokiga och nån är puckelrygg??
    Är det någon sjukdom? Genfel?
    Dom är lika pigga som de andra men dom ser ju lite tokiga ut... dom är sju månader nu!
  • hdnina
    • October 2010
    • 27

    #2
    Jag är lika förbryllad jag. Jag har ett gäng guppys och en efter en blir "baktunga". De ser krokiga ut och simmar inte som de andra, de har stjärten neråt. De äter och är pigga, men efter ett tag blir de slöa och dör till slut. Jag har kollat vattnet - bra, jag har behandlat mot svamp och parasiter.... kanske jag skulle ha i mer salt?? (180 l och 4 rågade tsk i ggr i veckan)I alla fall så kommer jag följa tråden och hoppas på någon lösning. Har hört att det kan kallas för "torpedsjukan" men sen inget mer.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Det är två olika saker ni pratar om nu. Dels fiskar som föds dåliga/krokiga från början, och det skulle jag tippa på är något ärftligt och inget du bör odla vidare på.

      Sedan som hdina skriver är den sk. torpedsjukan något annat, en från början frisk fisk som får fenor som klibbar ihop sig, de orkar inte simma utan vilar gärna på botten eller ett blad, och när de väl simmar är det mväldigt svajigt med hela kroppen. Det går att föskjuta det oundvikliga ibalnd med en salttillsats, men tyvärr brukar det bara gå åt ett håll...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • hdnina
        • October 2010
        • 27

        #4
        Tack! Hur får jag stopp på detta?? Det verkar sprida sig!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Förbättra vattenkvalitén med regelbundna vattenbyten, tillsätt ett par msk salt/100 liter akvarium som du sakta kan fasa ut med tiden samt håll tummarna.
          Har du hög belastning på karet, jag menar med många invånare?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • hdnina
            • October 2010
            • 27

            #6
            Akvariet är ganska nystartat.... eller väldigt, rättare sagt.... det har varit i gång i snart 2 månader. Jag har bytt 30% (minst) i gång i veckan.... pratade med en insatt man om detta och han tyckte att jag bara skall göra det 1 gång i månaden för att jag annars kanske har för rent vatten (detta är en djungel för mig, speciellt när alla säger olika)

            I mitt kar bor det 4 kuhliålar, 11 zebratetror, 3 silverhajar samt 12 guppy (4 hanar/8 honor) 2 "sugproppar" (malar eller vad de kallas)

            Jag har fått lära mig oxå att dessa fiskar klarar ganska mkt salt så jag skall inte vara rädd för att hälla i för mkt (????????)

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Om du häller i 4 rågade skedar i veckan och sedan byter 30% vatten kommer du snart att ha en saltsjö hemma i rummet. Du häller i mer salt än vad du tar ut, så risken finns att där kan bli ett framtida problem om det nu inte är det som är problemet...men det tror jag knappast.
              Du kan heller aldrig få för rent vatten på detta viset, att det skulle hända för att du byter 30% i veckan låter i mina öron väldans fel.
              Men som du säger, det är skitsvårt att veta vem man ska lyssna på och eftersom man handlar i zoobutiken tycker man att det är de som ska veta bäst men tyvärr är det inte alltid så.
              Jag tycker att du ska läsa runt på forumet och bilda dig en egen uppfattning, eller iaf en linje att försöka följa och inte försöka ta några genvägar så kommer det säkerligen att bli bra.

              En annan sak som kan spela in, prova att ge lite varierande kost med flingor, frysfoder osv så kanske de bättrar sig...
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #8
                Förr i tiden tillsatte man kobolt i vattnet när man hade levandefödare, vilket skulle förbättra näringsupptag m.m. Krokighet kan bero på näringsbrist, men det finns ju andra saker också, som dåligt vatten, genetiska fel, skador osv.
                Det finns fortfarande en tillsats som heter Kobaltosan att köpa, från Tropica (http://www.tropical.com.pl/care-prod...,d19,0,en.html). Om det är någon nytta eller inte med det ver jag dock ej.
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • hdnina
                  • October 2010
                  • 27

                  #9
                  Alltså... jag har stirrat mig blind på mina sjuka fiskar.... fenorna är inte fastklibbade, de simmar med stjärten neråt, precis som om de inte orkar hålla uppe bakdelen. De ser även puckelryggade ut. Vattnet är bra, de får varierad mat varannan dag... jag behandlar just nu mer ett medel som skall vara emot alla parasiter.... håller tummarna och hoppas på det bästa. Det är jättetrist när de är sjuka och jag inte kan hjälpa dem De andra fiskarna verkar dock må bra.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Man ska inte svåra i kyrkan men ungfödare drabbas ibland av sådant här, man ser det inte lika ofta på andra fiskar såsom ciklider, tetror, malar osv. Men å andra sidan kan dessa andra fiskar få andra sjukdomar/händelser som drabbar dem oftare än ungfödare.
                    En stor anledning till att detta drabbar ungfödare är i min tro just att de är ungfödare. En anledning kan vara att det sliter på dem att utveckla fostren så långt som de gör, sedan är det kämpigt vid födslarna ca en gång i månaden, det är stressigt att alltid försöka sätta på/bli påsatt av det motsatta könet osv...
                    Mår de andra fiskarna väl så är det inte så mycket du kan göra, annat än att ta bort de fiskarna som till slut ser ut att må dåligt. Tyvärr är det sådant som händer!
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • hdnina
                      • October 2010
                      • 27

                      #11
                      Jag har läst lite på guppyföreningens hemsida och har hittat något som stämmer överens.... någorlunda iaf. Närmare än så kommer jag nog inte. Slemmiga fiskar, kan bli gråa och svarta Simmar med gungande rörelser, skrubbar sig mot föremål, fenorna ihopfällda. Matthet tröghet avmagring... Jag har sett att mina fiskar har fått en grå/svart hinna uppe på kroppen. Jag skall köpa Sera Protazol idag och köra en behandling. Det kanske är jag som är lite knäpp men det är ju min finaste hane som är som sjukast. Rädda det som räddas kan (Borde nog skaffa mig ett intresse som inte dör....svårt att sova på nätterna) Hahahaha!

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Jag håller tummarna...
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • DaskeN
                          • May 2010
                          • 76

                          #13
                          Ursprungligen postat av Karåla
                          Varför blev en del av firrarna i kullen krokiga och nån är puckelrygg??
                          Är det någon sjukdom? Genfel?
                          Dom är lika pigga som de andra men dom ser ju lite tokiga ut... dom är sju månader nu!


                          Jag skulle gissa på att fiskarna du har är syskon. där av krokiga fiskar. byt ut honan eller hanen från en annan butik. se om fiskarna blir "normala"
                          540L Tanganyika 250L Malawi.
                          160L Malawi Yngel 112L ancistrus yngel
                          30L Yngel 20L Yngel

                          Kommentar

                          Arbetssätt...