Guppys tillsammans med kampfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • YellowFish
    • April 2010
    • 213

    Guppys tillsammans med kampfisk?

    På måndag kommer mitt 60 liters akvarium som jag har beställ (wiho!) och jag har nu endast tre kampfiskar som får bo där i. Dock vill jag ha lite fler invånare, lite småfisk hade jag tänkt, kardinaltetra eller guppy. Kardinalerna är ju fina och så men jag är väldigt sugen på att testa guppys! Tror ni de kommer funka med kamparna? Det är inte så roligt att få se döda fiskar liggandes på botten sen, ihjälbitna då.. Och föröka sig guppysarna JÄTTEMYCKET? Visst är det kul med yngel men för mycket är aldrig bra.

    Och en sak till, är det viktigt hur många honor och hur många hanar man har? Jag vill ha 12-15 fiskar isf, hur många honor, hur mng hanar?
    YellowFish

  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Kan gå.... men kan oxå INTE gå
    Många kampfiskar gillar inte guppyhanar med stora slöjiga fenor så ska du ha guppy bör du undvika slöjguppy. Skaffa hellre endlers guppy som är betydligt snabbare och inte konkurrerar med kamphanen.
    Men 12-15 guppy i ett 60L... Njae. Skaffa 2 hanar och 4 honor men inte mer. Eller om du bara vill ha hanar kan du köpa ett litet "stim".
    Guppy ynglar av sig lätt och med bra gömställen överlever ynglen ganska lätt. Men med tre kampfiskar minskar nog antalet yngel aningen om du inte har mossor och flytväxter.
    Endlers guppy äter inte sina yngel i samma utsträckning som "vanliga" guppy. Men kampisarna bryr sig inte om vad för slags yngel det är, de äter dom ändå
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #3
      Tycker att tre kampfiskar är alldeles lagom belastning i ett sånt litet kar.
      Dessutom brukar de flesta vara rörande överens om att kampfisk och guppy är en dödfödd kombination. Det kan gå ibland, men oftast, oftast inte alls.
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      • Flaxss
        • November 2008
        • 1718

        #4
        varför det inte funkar med guppy är oftast inte guppyns fenor utan att kampfisken tar yngel/ungfiskar. min erfarenhet är ; kampfisk bråkar bara med fiskar som är bråkiga tillbaka. och guppy är inte bråkiga. och kampfisk vet att en guppy hane inte är en kampfisk hane, men det finns säkert dom som har en annan erfarenhet, men jag har haft guppy, molly, platy, svärdbärare med kampfisk likaså har min mormor det nu dock i ett kar på 310L i mindre kar blir det alltid svårt med kampfisk sällskap alt är ju att enbart köra på kampfisk med honor och så mycket gömställen.

        dock hade jag nog fortsatt på asiatiskt tema och haft ett stim av någon mindre rasbora eller någon mindre barb. och så på botten haft några kuhliiålar. efter detta så är karet ganska fyllt.

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Ursprungligen postat av Flaxss
          varför det inte funkar med guppy är oftast inte guppyns fenor utan att kampfisken tar yngel/ungfiskar. min erfarenhet är ; kampfisk bråkar bara med fiskar som är bråkiga tillbaka. och guppy är inte bråkiga. och kampfisk vet att en guppy hane inte är en kampfisk hane, men det finns säkert dom som har en annan erfarenhet, men jag har haft guppy, molly, platy, svärdbärare med kampfisk likaså har min mormor det nu dock i ett kar på 310L i mindre kar blir det alltid svårt med kampfisk sällskap alt är ju att enbart köra på kampfisk med honor och så mycket gömställen.

          dock hade jag nog fortsatt på asiatiskt tema och haft ett stim av någon mindre rasbora eller någon mindre barb. och så på botten haft några kuhliiålar. efter detta så är karet ganska fyllt.
          Kampfiskar kan ibland uppfatta storfenade guppyhannar som en klen "kampfisk", i dessa fall drar guppyn oftast det kortaste strået, och blir alltså ihjäljagad/ihjäl"slagen", eller så nöjer sig kampfisken med att bita ur bitar från guppyns fenor. I ett störe kar kommer dock inte kampfisken åt de andra fiskarna....de är lite för snabba på längre distanser för att kampfisken skall hinna ikapp.
          Men visst, en liten grupp rasboror vore ändå bättre som kompisar till kampfiskarna, undvik däremot barber, speciellt tigerbarber.
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • Flaxss
            • November 2008
            • 1718

            #6
            Ursprungligen postat av tummen
            Kampfiskar kan ibland uppfatta storfenade guppyhannar som en klen "kampfisk", i dessa fall drar guppyn oftast det kortaste strået, och blir alltså ihjäljagad/ihjäl"slagen", eller så nöjer sig kampfisken med att bita ur bitar från guppyns fenor. I ett störe kar kommer dock inte kampfisken åt de andra fiskarna....de är lite för snabba på längre distanser för att kampfisken skall hinna ikapp.
            Men visst, en liten grupp rasboror vore ändå bättre som kompisar till kampfiskarna, undvik däremot barber, speciellt tigerbarber.
            jag har haft i ett 54L kar kampfisk och guppy, jag vet att det skrivs så och har själv skrivits så innan att det är fenorna, men jag har fått en annan uppfattning. men jag har haft kampfisk med guppyhanar med stora och färgrika fenor utan att det blev bråk i 54L kar såväl som större på 500L. kampfisk uppfattar bråk och guppy hanar brukar inte bråka med kampfisk. ser kampfisk ens färger ? däremot beteende märker kampfisk.

            varför jag skriver såhär är att kampfiskarna jag har haft ihop med guppy, platy har visat upp sig inför exempel en guppy, men guppyn har aldrig svarat och därmed har heller ej kampfisken svarat tillbaka så har det varit alla gånger kampfiskan moppsat upp sig (och kampfisk är en ''stöddig'' fisk det vet vi ju). däremot hade vi haft en gurami eller makropod hade det varit ett bra utgångsläge för bråk. men med guppy blir det inte så, inte hos mig. däremot har kampfisk med glädje ätit guppy yngel och mindre guppy. men då har det inte varit bråk utan då har kampfisken helt enkelt tagit ynglet. det är därför den anledningen till att man nog inte bör ha guppy med kampfisk då kampfisken kan se dom som mat.

            barber funkar hur bra som helst till kampfisk, däremot inte tigerbarb då den är känd för att vara elak. men fembandsbarb, mässingbarb, praktbarb, kopparbarb och andra snälla (mesiga) barber är inga problem att ha.

            så jag säger verken för eller emot, jag bara funderar på om det verkligen är så att det blir bråk mellan kampfisk och guppy för att kampfisken ''tror'' att det är en kampfisk. jag tror snarare det är beteende, liknade fiskar (då menar jag andra gurami och betta) än att det är färgen och formen på den andra fisken. som gör att det blir bråk/problem med andra fiskar och kampfisk.

            Kommentar

            • VisualDarkness
              • February 2010
              • 7417

              #7
              Jag skulle halt enkelt säga att det beror på just personligheten. Min gamla hane hade inte gått då han muckade gräl med allt hade långa fenor eller var labyrintfisk. En annan hane (som tog hoppdöden) jagade även han allt.
              180l Sällskap:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
              60l Asien:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

              Kommentar

              • VisualDarkness
                • February 2010
                • 7417

                #8
                Och jovisst har de flesta fiskarna bra färgseende, varför skulle de annars se ut som de gör?
                180l Sällskap:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                60l Asien:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av Flaxss
                  jag har haft i ett 54L kar kampfisk och guppy, jag vet att det skrivs så och har själv skrivits så innan att det är fenorna, men jag har fått en annan uppfattning. men jag har haft kampfisk med guppyhanar med stora och färgrika fenor utan att det blev bråk i 54L kar såväl som större på 500L. kampfisk uppfattar bråk och guppy hanar brukar inte bråka med kampfisk. ser kampfisk ens färger ? däremot beteende märker kampfisk.

                  varför jag skriver såhär är att kampfiskarna jag har haft ihop med guppy, platy har visat upp sig inför exempel en guppy, men guppyn har aldrig svarat och därmed har heller ej kampfisken svarat tillbaka så har det varit alla gånger kampfiskan moppsat upp sig (och kampfisk är en ''stöddig'' fisk det vet vi ju). däremot hade vi haft en gurami eller makropod hade det varit ett bra utgångsläge för bråk. men med guppy blir det inte så, inte hos mig. däremot har kampfisk med glädje ätit guppy yngel och mindre guppy. men då har det inte varit bråk utan då har kampfisken helt enkelt tagit ynglet. det är därför den anledningen till att man nog inte bör ha guppy med kampfisk då kampfisken kan se dom som mat.

                  barber funkar hur bra som helst till kampfisk, däremot inte tigerbarb då den är känd för att vara elak. men fembandsbarb, mässingbarb, praktbarb, kopparbarb och andra snälla (mesiga) barber är inga problem att ha.

                  så jag säger verken för eller emot, jag bara funderar på om det verkligen är så att det blir bråk mellan kampfisk och guppy för att kampfisken ''tror'' att det är en kampfisk. jag tror snarare det är beteende, liknade fiskar (då menar jag andra gurami och betta) än att det är färgen och formen på den andra fisken. som gör att det blir bråk/problem med andra fiskar och kampfisk.
                  Du har nog haft väldigt snälla kampfiskar.......
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Eftersom guppy har ett helt annat beteende och simsätt än kampfiskar, och dessutom är mycket mindre, så skulle det förvåna mig om en kampfisk skulle ta en guppyhane för en kamphane. Däremot är kamphanar lätt revirhävdande under lektiden, när de bygger sitt skumbo, så mindre, slöjfenade, och ganska långsamma fiskar kan nog få problem. Nå´t som en kamphane däremot nästan definitivt skulle se som en rival, är en annan labyrintfisk av liknande modell, t.ex en makropod.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Flaxss
                      • November 2008
                      • 1718

                      #11
                      Ursprungligen postat av tummen
                      Du har nog haft väldigt snälla kampfiskar.......
                      jag har haft både aggressivare och snällare, men ingen hane ha bråkat med guppy hanar (dom som jag haft tillsammans då). annars har jag mina flesta hanar haft för sig själva eller med bara honor. men även med honor kan det gå illa.

                      det skulle vara intressant att veta hur många som har dålig erfarenhet och dom som har dom tillsammans utan större bråk.

                      Kommentar

                      • Flaxss
                        • November 2008
                        • 1718

                        #12
                        Ursprungligen postat av Micke_A
                        Eftersom guppy har ett helt annat beteende och simsätt än kampfiskar, och dessutom är mycket mindre, så skulle det förvåna mig om en kampfisk skulle ta en guppyhane för en kamphane. Däremot är kamphanar lätt revirhävdande under lektiden, när de bygger sitt skumbo, så mindre, slöjfenade, och ganska långsamma fiskar kan nog få problem. Nå´t som en kamphane däremot nästan definitivt skulle se som en rival, är en annan labyrintfisk av liknande modell, t.ex en makropod.
                        exakt det är det jag menar, sedan vid lek har jag aldrig haft en kampfisk som inte jagar och är jobbig, men det tog jag inte med.

                        så revirhävande vid lek är ju också en annan ytligare orsak att inte ha guppy tillsammans.

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ja om inte det där med att kamphanar vid lek är extremt aggressiva är ett problem så förstår jag inte alls vad som skulle kunna vara det.....

                          Konsekvenserna blir ju detsamma oavsett vad man anser är osaken; inga guppy kan i längden hållas (framgångsrikt) tillsammans med kampfiskar......i alla fall inte i valiga akvarier, möjligen i STOOOORA specialkar, men dessa brukar man ju vilja stoppa annat i....

                          Kuriosa: jag hade en guldfärgad guppyhane som råkade illa ut när den uppfattades som Apistogrammahona, den riktiga Apistogrammahonan jagade ihjäl den hanen på rätt så kort tid, men de vanliga "gråa" guppyhanarna fick vara helt ifred....
                          Senast redigerad av tummen; 03 December 2010, 21:49.
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • Flaxss
                            • November 2008
                            • 1718

                            #14
                            Ursprungligen postat av tummen
                            Ja om inte det där med att kamphanar vid lek är extremt aggressiva är ett problem så förstår jag inte alls vad som skulle kunna vara det.....

                            Konsekvenserna blir ju detsamma oavsett vad man anser är osaken; inga guppy kan i längden hållas (framgångsrikt) tillsammans med kampfiskar......i alla fall inte i valiga akvarier, möjligen i STOOOORA specialkar, men dessa brukar man ju vilja stoppa annat i....

                            Kuriosa: jag hade en guldfärgad guppyhane som råkade illa ut när den uppfattades som Apistogrammahona, den riktiga Apistogrammahonan jagade ihjäl den hanen på rätt så kort tid, men de vanliga "gråa" guppyhanarna fick vara helt ifred....
                            så väldans extremt aggressiva vid lek har dom inte varit hos mig. dessutom har man ett kar med bara en hane, så brukar dom vara något lugnare när inte honor är där. oftast är det efter lek som det blir värst av att den dels ska jaga iväg honan och andra fiskarna.

                            mär det gällde om kampfiskhane såg en guppyhane som en annan, tyckte jag Micke beskrev det ganska bra.

                            jag vet ju inte vad som anses långt men det har funkat för mig innan i 3-4år (ja sålänge kampfisken levde). och fler gånger och jag vet andra som haft/har.

                            men nu var det ju kampfisk och guppy inte ciklid och guppy vi diskuterade, hur många gånger har du haft kampfisk och guppy tillsammans ? tänkte mest roligt att veta hur det gått för dig.

                            sedan visst att blanda dessa två guppy/kampfisk är inte den bästa kombinationen av andra orsaker men inte av orsaken att kampfiskhanen skulle se den som en annan hane, jag hade hellre blandat kampfisk med andra asiater.
                            Senast redigerad av Flaxss; 04 December 2010, 09:30.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...