Molly med yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lindsey80
    • October 2010
    • 56

    Molly med yngel

    Hej,

    En av mina Black Mollysar fick för en kort tid sedan yngel. Det vara bara två stycken som jag kunde hitta och de lever och frodas nu gott i ett yngelakvarium.

    Det jag undrar är hur jag kan se på en Molly att de ska till att föda? Min gul/svarta molly har nämligen varit väldigt pigg och alert. Men idag så har jag märkt att hon mest håller sig undan från de andra fiskarna och trycker mellan växterna.
  • Fishface
    • October 2010
    • 385

    #2
    Min silver molly gjorde så, hon hängde nere i hörnet precis nedanför pumpen i ett par dagar

    Kommentar

    • lindsey80
      • October 2010
      • 56

      #3
      Ursprungligen postat av Fishface
      Min silver molly gjorde så, hon hängde nere i hörnet precis nedanför pumpen i ett par dagar
      Var det för att hon skulle till att föda? Jag undrar nämligen om det är därför min gul/svarta mollyhona gör så, eller om hon är sjuk. Jag har testat och skött akvariet allt efter konstens alla regler, utom PH-testat. Men honan har sett väldigt rund om magen i några veckor nu och igårkväll började hon gömma sig inne i dödskallen, där malen också är. Idag hade hon kommit fram fast låg nu istället mellan två växter nere vid botten.

      Kommentar

      • Fishface
        • October 2010
        • 385

        #4
        Jag fick två yngel efter det, endast två! De blir också rundare. Alltså Mollys är inte kloka, de leker konstant för mig och ännu mer när de bor i ett litet utrymme som en 50-60L eller något. När det är nitrit eller annat så har mina mollys legat på ytan samt försökt hålla sig vid liv genom att hänga verikalt i vattnet, tror inte att den ligger på botten i en hörna för vattnet är kasst. Du får observera dina andra mollys och ser hon allmänt frisk ut så skall hon nog föda, min silver molly dog inte i alla fall och jag behandlade inte.

        Kommentar

        • Miliimli
          • March 2010
          • 2457

          #5
          De kan ligga utefter botten om det är nitrit också, men så är det troligtvis inte nu. Har hon varit tjock några veckor så är det säkert yngel på gång, och håller hon sig undan kan det vara nära. Man kan även se en vit bula i analen när det närmar sig.

          Kommentar

          • lindsey80
            • October 2010
            • 56

            #6
            Ursprungligen postat av Miliimli
            De kan ligga utefter botten om det är nitrit också, men så är det troligtvis inte nu. Har hon varit tjock några veckor så är det säkert yngel på gång, och håller hon sig undan kan det vara nära. Man kan även se en vit bula i analen när det närmar sig.
            Jag såg inte riktigt vilken färg, men jag tyckte att det såg ut som en liten bula och att öppningen var lite utvidgad, eller hur jag ska förklara som. Hur länge tror du att det är ca innan hon kommer föda? Ska försöka hinna med bättre denna gång än med en av blackmolly-honorna, där jag bara hann rädda 2 yngel. Föder dom oftast på natten eller är det olika?

            Kommentar

            • Miliimli
              • March 2010
              • 2457

              #7
              En molly är väl gravid i ca en månad tror jag? Men när det har gått så längt att hon drar sig undan och har fått "pluppen" så lär det inte dröja länge till. Vet inte när det är vanligast att de föder faktist, men när jag hade svärdbärare hittade jag i alla fall alltid ynglen på morgonen. Det är bara att hålla utkik efter de små!

              Kommentar

              • lindsey80
                • October 2010
                • 56

                #8
                Ursprungligen postat av Miliimli
                En molly är väl gravid i ca en månad tror jag? Men när det har gått så längt att hon drar sig undan och har fått "pluppen" så lär det inte dröja länge till. Vet inte när det är vanligast att de föder faktist, men när jag hade svärdbärare hittade jag i alla fall alltid ynglen på morgonen. Det är bara att hålla utkik efter de små!
                Min guldmolly dog, den som jag trodde var gravid =O(. Däremot så har min orange/vita guppyhane repat sig ordentligt och är nu piggare än nånsin. Båda mina black mollyyngel lever och frodas också, som tur är.

                Kommentar

                • Miliimli
                  • March 2010
                  • 2457

                  #9
                  Synd, men mollys är som sagt ett produktivt släkte, så du lär säkert få fler! Har du bara en hona nu kanske det skulle vara läge att skaffa en till senare så att den andra honan får vila mellan varven... Hanarna kan vara ganska påträngande i sin uppvaktning.

                  Kommentar

                  • lindsey80
                    • October 2010
                    • 56

                    #10
                    Ursprungligen postat av Miliimli
                    Synd, men mollys är som sagt ett produktivt släkte, så du lär säkert få fler! Har du bara en hona nu kanske det skulle vara läge att skaffa en till senare så att den andra honan får vila mellan varven... Hanarna kan vara ganska påträngande i sin uppvaktning.
                    Jag har i dagsläget en guldmollyhane och fyra black mollyhonor. I övrigt är det tre tappra kämpar av guppys. Ska försöka ta kort på dom, men dom är så snabba. Jag har en favorit som är riktigt snygg i lila, rött och med en liten svart fläck på den röda ryggfenan. Min knorrmal har (tro det eller ej) vågat sig fram ur sitt gömsle, trots att det är dagtid och ljust.

                    Kommentar

                    • Miliimli
                      • March 2010
                      • 2457

                      #11
                      aja! Ja då har nog hanen att göra och ingen av honorna borde bli övertrakasserad. Jo fisk är inte det lättaste att fotografera.. hyser största respekt för dem som vet hur man ska göra!

                      Kommentar

                      • pontusstridhh
                        • November 2010
                        • 36

                        #12
                        Ursprungligen postat av Miliimli
                        De kan ligga utefter botten om det är nitrit också, men så är det troligtvis inte nu. Har hon varit tjock några veckor så är det säkert yngel på gång, och håller hon sig undan kan det vara nära. Man kan även se en vit bula i analen när det närmar sig.
                        hur lång tid är det kvar du på ett ungefär ?????
                        Malawifantast med egen odling

                        http://www.hobbyodling.n.nu/

                        Kommentar

                        • Miliimli
                          • March 2010
                          • 2457

                          #13
                          Svårt att säga exakt, någon dag eller några timmar? Inte så länge i alla fall!

                          Kommentar

                          • pontusstridhh
                            • November 2010
                            • 36

                            #14
                            Ursprungligen postat av Miliimli
                            Svårt att säga exakt, någon dag eller några timmar? Inte så länge i alla fall!
                            okej då har jag snart yngel
                            Malawifantast med egen odling

                            http://www.hobbyodling.n.nu/

                            Kommentar

                            • pontusstridhh
                              • November 2010
                              • 36

                              #15
                              Ursprungligen postat av Miliimli
                              En molly är väl gravid i ca en månad tror jag? Men när det har gått så längt att hon drar sig undan och har fått "pluppen" så lär det inte dröja länge till. Vet inte när det är vanligast att de föder faktist, men när jag hade svärdbärare hittade jag i alla fall alltid ynglen på morgonen. Det är bara att hålla utkik efter de små!
                              fick precis guppy yngel. var uppe kl 8 och precis då hade hon börjat att föda. kul jag fick 6 st.
                              Malawifantast med egen odling

                              http://www.hobbyodling.n.nu/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...