Mollybäbisar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lindsey80
    • October 2010
    • 56

    Mollybäbisar

    Hej,

    Jag har bla tre Mollysar, 1st Black och 1st gul resp gul/svart. Nu är det så att jag idag upptäckte att det simmade runt två svarta Mollybäbisar, som jag flyttade över i en stor skål på ca 10l (jag har tyvärr inget annat akvarium). Mina frågor är nu

    1. Vad ska bäbisarna ha för foder, temperatur osv?
    2. Är det rätt att flytta dom eller ska dom vara kvar i akvariet med dom andra fiskarna?
    3. Ska mamman (som jag förmodar är den svarta mollysen) också flyttas tillsammans med bäbisarna?
    4. Ser att de gula mollysarna jagar den svarta väldigt mycket. Vad kan jag göra åt det?
    5. Hur många yngel lägger fiskarna? Har inte kunnat lokalisera någon form av romhög eller liknande?

    Jag är verkligen kass på detta. Har aldrig varit med om yngel nånsin och kan ingenting =O(.

    Tack på förhand
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    #2
    Mollys är levandefödare, och du kommer att få väldigt mycket yngel av dem Låt dem bara vara i det vanliga akvariet så kommer de starkaste att klara sig bara du har tillräckligt mycket växter de kan gömma sig i, de andra blir uppätna.

    Kommentar

    • lindsey80
      • October 2010
      • 56

      #3
      Ursprungligen postat av Miliimli
      Mollys är levandefödare, och du kommer att få väldigt mycket yngel av dem Låt dem bara vara i det vanliga akvariet så kommer de starkaste att klara sig bara du har tillräckligt mycket växter de kan gömma sig i, de andra blir uppätna.
      Ah ok. Jag har som sagt bara lokaliserat två st yngel. Och det måste hänt i natt, för igår såg jag då inget. Men på djuraffären har dom ynglena i ett separat akvarium. Är det dåligt att separera dom från mamman? Jag har ju nämligen en mal också, som jag är rädd äter upp ynglena. Sedan undrar jag om det är stressande för den svarta mollysen (som jag tror är honan) när hon verkar vara konstant uppvaktad/jagad av de två gula mollysarna.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        du kommer få massa mer yngel så jag skulle låta de gå i det stora karet o låta naturen ha sin gång. de so överlever kommer klara sig.

        du har nog 1 hona o 2 hanar o det är inte särskillt optimalt. bättre med 2 honor per hane. så antingen byter du ut en hane mot en hona eller köper 2-3 honor till. om det får plats i karet dvs.

        Kommentar

        • Miliimli
          • March 2010
          • 2457

          #5
          De första ynglena är ju alltid roligt att försöka få att överleva, så vill du ta bort risken att de ska bli uppätna så låt dem gå kvar i skålen, men de behöver ändå någon slags filtrering. Sätter du i mamman med dom så kan hon äta upp dem. Är de två gula hanar? Då kan du antingen köpa fler honor till dem så de inte behöver uppvakta bara den honan, eller om du inte har så stort akvarie ta med den ena hanen till affären och byta ut den mot en hona istället.

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            iihiiihii... hann före igen :P

            Kommentar

            • Miliimli
              • March 2010
              • 2457

              #7
              DAMN YOU Hannesc! Jag som skriver och skriver, men du är alltid snabbare!

              Kommentar

              • Miliimli
                • March 2010
                • 2457

                #8
                Och igen! :O

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  *sitter o stor-ler här borta :P *

                  Kommentar

                  • Miliimli
                    • March 2010
                    • 2457

                    #10
                    Sitter och visar fingret och räcker ut tungan här borta

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      kan jag tänka mig :P tar fruktansvärt illa upp. knappt...

                      Kommentar

                      • Miliimli
                        • March 2010
                        • 2457

                        #12

                        Kommentar

                        • lindsey80
                          • October 2010
                          • 56

                          #13
                          Ursprungligen postat av hannesc
                          du kommer få massa mer yngel så jag skulle låta de gå i det stora karet o låta naturen ha sin gång. de so överlever kommer klara sig.

                          du har nog 1 hona o 2 hanar o det är inte särskillt optimalt. bättre med 2 honor per hane. så antingen byter du ut en hane mot en hona eller köper 2-3 honor till. om det får plats i karet dvs.
                          Går det att ta reda på om det är två hanar? Jag gissar som sagt att den svarta är en hona. Sedan har jag en gul med hela bakdelen svart och en gul med svagt grått på bakdelen. Den förstnämnda är mycket rundare undertill på magen. Men när jag kollar på fiskarna så är det båda de gula som jagar den svarta.

                          Ska på djuraffären idag och höra om de kan "ge" mig ett par honor till. Bara de vet vilka som är honor.

                          Kommentar

                          • Miliimli
                            • March 2010
                            • 2457

                            #14
                            Du ser ganska tydligt om det är en hona eller hane eftersom hanarna har snopp Eller gonopodium som det så vackert kallas
                            Analfenan går liksom ut till en spets på ett helt annat sätt än honanas. Hittar inga bra bilder nu men googla så kanske det dyker upp något

                            Kommentar

                            • Miliimli
                              • March 2010
                              • 2457

                              #15
                              Gonopodium

                              Kommentar

                              Arbetssätt...