På god väg att bli guppyhypokondriker!!! (långt)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lin
    • September 2010
    • 1

    På god väg att bli guppyhypokondriker!!! (långt)

    Känns som att jag sitter med 10 000 frågor om allt som rör sjukdomar, och ju mer jag läser på desto mer förvirrad blir jag, och nu börjar jag känna mig en aning desperat! Nybörjare som jag är.. Kan inte fatta vad som går fel, för jag har verkligen försökt att samla massor med info och sedan göra något bra av det som verkar vettigt eller den skötsel folk överlag rekomenderar.

    Att jag inte ska medicinera på måfå har jag förstått & att chansa på vilken/vilka sjukdomar mina fiskar har känns lite väl riskfyllt, om det ens är värt att medicinera eftersom det antagligen kommer innebära en massa problem till följd av att hela balansen i akvariet kommer rubbas. Bättre att avliva eftersom, låta akvariet stå i karantän och sen köpa nytt när man kanske fått ordning på allt?! Men det känns fruktansvärt elakt mot mina små stackars firrar =(

    Okej, lite info då om hur jag sköter mitt akvarium:

    63 liter, har kvar 8 honor, 3 hanar (enbart guppies) + en massa yngel som i förrgår fått flytta över till ett eget kar, några skräpsnäckor som inte verkar förökat sig märkbart.

    Ett Eheim innerfilter (har rengjort det tre ggr under de snart 5 månaderna som akvariet varit igång, genom att försiktigt krama ur det i en hink med akvarievatten). Det är bra tryck och vattenytan krusas bra.

    Jäger doppvärmare, 25 grader i vattnet.

    Vattenbyte sker regelbundet 1gång/v ca 20-30% (tillsätter Aquasafe & Nitrivec enligt konstens alla regler), slamsuger botten i samband med tömning bortsett från näst sista gången då slangen gått sönder så jag fick skopa ur vatten.

    Gjorde ett större vattenbyte i veckan då jag även tillsatte salt eftersom jag till en början misstänkte nitrit eller ammoniak (tänkte att det hade att göra med att jag vid vattenbytet dessförinnan inte hade slamsugit botten), vilket det alltså inte verkar ha varit då det inte blivit någon större förbättring på fiskarna. Och det kändes som ett relativt riskfritt alternativ då jag inte har ngn aning om vad som är fel.

    Matar 1-2 ggr/dag, 6 dagar i veckan. Varierar med fryst artemia, cyklops (främst till mina yngel men ibland även till mina vuxna guppies) och TetraMin flingfoder. Är väldigt noga med att inte övermata, utan ser till att allt försvinner i ett "nafs"! Sen finns det små, små vita saker i bottengruset, ser ut som löss som framförallt mina yngel verkar mumsa i sig (bra/dåligt?)

    Har 4 större växter, några som flyter och en hel massa små skott som dyker upp här och var, en rot och ett större snäckskal som dekoration.

    Nu till problemet/alla symptom:

    Det har sen starten dött två hanguppies. Det var bara någon vecka efter inköpet, men dom var av samma sort och från samma akvarium från butiken, båda kröktes som ett v så jag misstänker inget annat än inavel på dessa två. Sen har allt fungerat bra fram tills förra veckan, en hona började hålla sig i ena hörnet och dra ihop fenorna (hon hade precis ynglat av sig) och en annan hona började göra krumsprång och klia sig mot inredningen. dagen efter simmade hon snett och flöt upp mot ytan, så vi tog bort henne omg.

    Efter det började jag märka att ytterligare två av mina honor och en hane började klia sig frenetiskt mot inredningen (det var då jag gjorde det stora vattenbytet och tillsatte salt). Det lugnade ner sig en aning och verkade bli bättre. Dock så kliar dom sig något fortfarande, men ytterst sällan i jämförelse.

    Kort efter det såg jag att två av mina fiskar hade en vitaktig, geléliknande avföring.

    Två av mina honor verkar har blivit avsevärt mörkare i färgen, framförallt på ryggen och bak mot stjärtfenan men även runt munnen är det mörka fläckar, och med munnen putar/spänner dom på ett sätt dom dom andra inte gör, även gälarna kämpar på mer än för dom andra. Och ena hänger uppe vid ytan mest hela tiden. Hanen som kliade sig verkar även ha magrat av lite, men det har jag inte märkt av på några andra. Samtliga äter med god aptit och blir livliga när jag närmar mig akvariet.
    Dumt att avliva dessa tre krassliga stackare eller är det ett nödvändigt ont och sitället försöka rädda de andra?

    Fenorna verkar i övrigt fina, inget klibb och ingen verkar ha problem med att simma. Inga vita prickar, ludd eller andra synliga åkommor. Möjligt att de ljusa firrarna ser väldigt röda ut kring gälarna, men lite röda har dom iofs alltid varit så jag är osäker på om det blivit värre eller om jag inbillar mig. Och de övriga verkar lite blekare i färgen än vanligt.. fast det kanske också vara inbillning

    Ge mig tips och råd!! Ska åka in och köpa vattentester el pronto, misstänker att det kanske kan vara några kassa värden i vattnet som gjort att dom inte klarat att stå emot denna/dessa sjukdom/-ar som förstör friden i mitt akvarium.. Inte nitrit dock, men kanske knas på KH, PH eller ngt annat utav de som finns att testa.
    Senast redigerad av Lin; 22 October 2010, 15:51.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Hmm....kolla upp Mykobakterier, Fish Mycobacteriosis, fisktuberkolos. Vanligtvis orkar fiskar hålla emot de bakterierna, men om de har varit stressade på något vis kan de få nedsatt immunförsvar, och då bryter det ut. Mörkfärgning är ett vanligt symtom på det.
    Är det det, se upp för att vara nere i vattnet med sår på fingrarna - det kan infektera även människor. Det är inget allvarligt, men rätt irriterande, man får klåda kring såret osv. :/

    Länk: http://www.aquaticcommunity.com/disease/tbc.php
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    Arbetssätt...