Hur korsar sig Limior med varandra ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Hur korsar sig Limior med varandra ?

    Hubba alla !

    Har lite frågor om Limia som grupp.

    Om man gör en snabb sökning på Fishbase, så får man fram att det finns cirka 33-34 firrar som
    har Limia i sitt namn. (Kanske finns fler)


    http://www.fishbase.se/NomenClature/ScientificNameSearchList.php?crit1_fieldname=SYNON YMS.SynGenus&crit1_fieldtype=CHAR&crit1_operator=E QUAL&crit1_value=limia&crit2_fieldname=SYNONYMS.Sy nSpecies&crit2_fieldtype=CHAR&crit2_operator=conta ins&crit2_value=&group=summary&backstep=-2


    En snabb översyn, ger vid handen att många är endemiska till 1-2-3 öar i karibien.

    Så kommer nu frågorna, i praktiken enbart relaterade till korsningar.

    1) Om man hittar 2 (eller fler) Limior (heter det så, eller heter det Limia’s ?) som lever på samma ö,
    korsar dom sig med varandra om de får gå i samma kar ?

    2) Eller kan man förutsätta att en Limia aldrig korsar sig med en annan Limia ?

    3) Eller kan man förutsätta att en Limia ALLTID korsar sig med en annan Limia ?

    4) Eller kan man kanske förutsätta att en Limia från en ö, inte korsar sig med en Limia
    som kommer från en annan ö.

    5) Eller finns det några generella regler på just korsningar som man kan hitta någonstans ?

    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Om Limior får någon annan uttala sig, jag tror dock inte att alla Limior korsar sig utan bara de som liknar varandra.
    Har dock en del erfarenhet av Malawiciklider där i stort sett alla arter i akvarium kan korsa sig med varandra.
    Varför?
    Även om de finns i samma sjö så kommer de ändå inte i kontakt med varandra.
    Urvalet är mycket mindre i akvarium än i naturen - så när det helt enkelt finns för få fiskar av ens egen art som hopper de över skaklarna och väljer det näst bästa.
    Även i sjön kan det bli korsningar, men dessa är så få och sticker av så mycket i färg att dessa där inte har en chnas att etablera en stam.

    Så även om jag inte kan något om Limior så
    håll aldrig arter ihop som liknar varandra väldigt mycket oavsett var de kommer ifrån.
    håll aldrig udda fiskar av en enskild art (bara grupper med såväl hanar som honor)
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Så även om jag inte kan något om Limior så
      håll aldrig arter ihop som liknar varandra väldigt mycket oavsett var de kommer ifrån.
      håll aldrig udda fiskar av en enskild art (bara grupper med såväl hanar som honor)

      makes sence som tyskarna säger.

      sedan kan man ju börja fråga sig när en art liknar en annan.

      ex så har jag nu Xiphophorus nezahualcoyotl, dvs en svärdbärarvariant, naturform, i ett kar.

      skulle Xiphophorus Montezumae och / eller Xiphophorus pygmeus räknas som "lika".

      Montezumae skulle iaf jag tycka var ganska lik om jag var en nezahualcoyotl.

      Men Pygmen är ju ganska olik.....som jag ser det, annan färg, annan storlek....



      eller ?



      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Det är egentligen mest honornas utseende man skall gå efter när man pratar om "liknar".
        Sedan skall man nog definitivt inte heller se släkten som en gräns - även om de tillhör olika släkten så bara det faktum att de liknar varandra så är risken stor.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #5
          Har man flera arter så parar de sig normalt inom arten men man kan inte vara säker, i synnerhet om de liknar varann så kan de hoppa över skaklarna. Har man fiskar så att de inte har artfränder att para sig med så kan de para sig med det mesta så länge det fungerar fysiskt. Sen ger det inte alltid avkomma men när det gäller Limia finns det rapporter om flera korsningar inom släktet och inte bara det, de har producerat avkomma med till och med guppy och molly.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            Ursprungligen postat av Bygert
            Sen ger det inte alltid avkomma men när det gäller Limia finns det rapporter om flera korsningar inom släktet och inte bara det, de har producerat avkomma med till och med guppy och molly.

            hmmm......undrar om jag ligger lite pyrt till då.....har Limia Perugia med Endlers.....


            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Mina Limia melanogaster hybridiserade med mina Poecilia caucana. Min gissning är att alla Limia kan korsa sig med varandra, plus med en hel del av arterna inom Poecilia.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              Arbetssätt...