Info om Girardinus metallicus (metalltandkarp)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Info om Girardinus metallicus (metalltandkarp)

    Någon som vet nått om ovanstående firre.

    Sökte på fishbase, men det var inte mycket att hämta där inte.
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    har haft arten en gång och det var en trevlig liten art som trivs allra bäst i lite svalare vatten.

    Finns en hel del info om du googlar lite - t.ex. http://theaquariumwiki.com/Girardinus_metallicus
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      har haft arten en gång och det var en trevlig liten art som trivs allra bäst i lite svalare vatten.

      Finns en hel del info om du googlar lite - t.ex. http://theaquariumwiki.com/Girardinus_metallicus


      tänkte att den kunde vara småtrevlig i ett av karen, nu när jag har gett mig f-n på att mer eller mindre
      enbart ha levandefödare, och då enbart naturformer.

      när du hade den, kommer du ihåg vad den gillade att äta ?

      hittar lite spridda skurar om det...en del sidor säger blandat mellan grönt och animalsikt,
      en del säger nästan bara animaliskt.....

      ????????
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av Kensa
        tänkte att den kunde vara småtrevlig i ett av karen, nu när jag har gett mig f-n på att mer eller mindre
        enbart ha levandefödare, och då enbart naturformer.

        när du hade den, kommer du ihåg vad den gillade att äta ?

        hittar lite spridda skurar om det...en del sidor säger blandat mellan grönt och animalsikt,
        en del säger nästan bara animaliskt.....

        ????????
        Jag matade med granulat, flingor (både gröna och huvudfoder) och cyclops och den var inte så kinkig med maten.

        Om du är intresserad av att skaffa naturformer av ovanliga levandefödare så se till att komma på Poeciliaweekenden i Varberg till våren - på den auktionen så brukar det gå massor av arter som man aldrig ser annars.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Om du är intresserad av att skaffa naturformer av ovanliga levandefödare så se till att komma på Poeciliaweekenden i Varberg till våren - på den auktionen så brukar det gå massor av arter som man aldrig ser annars.

          du vet inte på ett ungefär när den går av stapeln ??


          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av Kensa
            du vet inte på ett ungefär när den går av stapeln ??
            .
            Nej inte ungefär utan jag vet exakt när den äger rum

            Se i Möteskalendern på första sidan
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Tobbe R
              • May 2009
              • 654

              #7
              Jag har den besläktade Girardinus falcatus, mycket trevliga och lätta fiskar som jag ser det. Båda är endemiska för Cuba vilket kanske är förklaringen på varför det är lite tunt med information. Utseendet är bättre i verkligheten än på bild med en lysande blå "neonfläck" över ögat. Som många andra levandefödare kan de betraktas som allätare, i mina akvarier finns det alltid alger så någon särskild meny bjuder jag inte på, torrfoder fryst och levande artemia efter tillgång och ork.
              Tobbe
              Senast redigerad av Kjell Fohrman; 13 October 2010, 14:31.

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                @ Tobbe R.......såg ditt mail....se mitt PM....



                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • CizziB
                  • January 2004
                  • 115

                  #9
                  Jag har 7st sånna, men jag kan inte inget direkt om dom. Killen som sålde dom sa att dom var mer effektiva på att yngla av än guppy, så det va väl därför vi köpte dom
                  Det som inte tar död på en, gör en starkare!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...