tjock guppy ( ynglar aldrig )

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nameless
    • October 2010
    • 19

    tjock guppy ( ynglar aldrig )

    Hålla zoopet
    är ny här och ber om ursäkt om nånting blir fel.

    Jag har 5st guppys i mitt kar, 2hanar + 3honor,
    en av honorna är jätte tjock, kan jämföras med en fotboll nästan, hon på djuraffären trodde att den skulle yngla vilket jag med trodde, men de kommer aldrig några yngel.

    Hon har vart fet i ca 2-3 veckor nu men fortfarande inga yngel, och att ha kvar henne i yngelkaret hade jag inte hjärta till då ja tyckte synd om henne...

    så min fråga är, kommer de komma några yngel, eller är hon bara fet ? tycker inte att jag matar så mycket.
  • Lineli
    • February 2010
    • 565

    #2
    Bra att du släppte ut henne från yngelkaret. Det kan stressa fisken att flytta, bättre den får gå kvar i karet med de andra.

    En guppyhona går med ungarna 23 dgr har jag för mig. Jag tror även att de kan få yngel vid flera tillfällen från samma befruktning, hon kanske har fått ngra redan Har hon en liten el stor graviditetsfläck? Om den är stor och mörk så är hon nog med yngel.

    Kan du inte sätta ut en bild, så ser man bättre också

    Kommentar

    • Majki01
      • May 2010
      • 769

      #3
      Första gången en guppie ska ha "barn" kan det ta mycket längre tid än alla andra.
      Dock har jag varit med om många guppies som går sönder när dom är gravida.. Och ja går hädan.
      Fet skulle jag inte tro hon är har aldrig varit med om en fet guppie. Dock får du bara vänta och se.. Den dagen hon blir lugn och trycker vid botten eller i någon buske det kan va dagen det är dags att trycka ut vad hon nu har i sig!

      Finns tyvärr inte så mycket att göra..
      Har testat mjölka sådana fall då går dom hädan.. Har också gjort kejsarsnitt för att få ut ynglena men det har inte funkat heller haha.

      Kommentar

      • Pontusosd
        • March 2010
        • 124

        #4
        Har samma problem med min hona :/
        45liters fisksoppa
        30liters kar.

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Första gången man väntar på att sin guppy ska föda känns verkligen som en evighet.. Haha.
          Vi gjorde precis som du, köpte den fetaste hona där va för att se yngel så fort som möjligt. Fick ändå vänta flera veckor och trodde verkligen hon skulle spricka
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • nameless
            • October 2010
            • 19

            #6
            tackar för alla snabba svar
            antar att de bara är att vänta och se då.

            de där med graviditetsfläck har ja aldrig hört nånting om, hur ser dom ut ?

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Alla guppyhonor har dräktighetsfläck men fläcken växer efterhand som magen växer. Den sista veckan kan man ibland se små ögon innanför magen.
              Dräktighetsfläcken är den mörkare fläcken bak på magen.
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • Dexter
                • December 2009
                • 984

                #8
                En Guppygraviditet är runt 28 dagar och kan kännas evighetslång när man väntar de första eller yngel efter någon speciell hona. De blir snabbt jättetjocka så man tänker att det snart måste vara dags men det är först när de är rent absurt runda om magen man kan vänta sig yngel. Jag brukar kolla som Nina82 nämner ovan om man kan se ögon genom huden på honans buk. När de syns vet man att det rör sig om ett fåtal dagar som högst innan det blir bebisar.
                /Dexter

                75 liter mix, 220 liter mix

                Kommentar

                • nameless
                  • October 2010
                  • 19

                  #9
                  haha ja de känns som om våran kommer explodera snart, men har inte sätt några ögon så de kanske är några dagar kvar då.
                  en kille på zoo butiken pratade om någon sjukdom också som gör att dom blir fotbollar och sen dör efter några veckor eller att de kunde vara en förstoppning, men den bajsar ju en heeel del, haha, dessutom är bajset rosa av någon anledning :S

                  Kommentar

                  • Nina82
                    • January 2008
                    • 6610

                    #10
                    Ursprungligen postat av nameless
                    haha ja de känns som om våran kommer explodera snart, men har inte sätt några ögon så de kanske är några dagar kvar då.
                    en kille på zoo butiken pratade om någon sjukdom också som gör att dom blir fotbollar och sen dör efter några veckor eller att de kunde vara en förstoppning, men den bajsar ju en heeel del, haha, dessutom är bajset rosa av någon anledning :S
                    Så länge hon bajsar normalt kan du vara säker på att det varken är förstoppning eller bukvattensot.
                    Och det är inte alltid man kan se ögon men hur mycket du än väntar så kommer ynglen när de kommer
                    12L 12L 24L 24L 24L 24L
                    38L 54L 54L 63L 450L

                    Kommentar

                    • nameless
                      • October 2010
                      • 19

                      #11
                      aa men va bra vart lite orolig över de rosa bajset bara.
                      Då är de väll bara vänta då, haha, ser fram emot nya små guppy's

                      Kommentar

                      • nameless
                        • October 2010
                        • 19

                        #12
                        igår upptäcktes de att de hade kommit yngel va tyvärr inte hemma i helgen och har inte jätte mycke växter så lyckades bara rädda en från att bli uppäten

                        men upptäckte samtidigt att 1 annan hona har fått gravidfläck, och hon som födde i helgen är fortfarande inte lika smal som innan, kan jag förvänta mig en kull till eller tar de några dagar för magen att lägga sig ?
                        Hon är iaf inte någon fotboll längre, men inte lika smal som innan

                        Kommentar

                        • Lineli
                          • February 2010
                          • 565

                          #13
                          Kul med yngel!!! Det blir nog fler, håll utkik

                          Kommentar

                          • nameless
                            • October 2010
                            • 19

                            #14
                            de va jätte kul både jag och tjejen vart helt exalterade då de är första gången ( och första akvariet på iaf 12år, haha )
                            vart dock lite ledsna och besvikna över att vi inte var hemma i helgen för att kunna rädda dom andra stackarna

                            men ser fram emot fler yngel

                            Kommentar

                            • Nina82
                              • January 2008
                              • 6610

                              #15
                              Grattis

                              Eftersom det ligger nya yngel på jäsning hela tiden (sk. förrådsbefruktning) blir aldrig guppyhonor smala
                              Verkar som era honor avlöser varandra fint så slipper ni vänta så länge
                              12L 12L 24L 24L 24L 24L
                              38L 54L 54L 63L 450L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...