De vill inte para sig!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anna.W
    • February 2010
    • 22

    De vill inte para sig!

    Förstår verkligen inte vad som är fel!
    Har ett gäng Mollys och Platys i mitt 120 l kar nu + några Endlers guppy. Guppysarna är igång och yngel från dem dyker upp då och då. Men inget från Mollysarna eller Platysarna!

    Vattnet är utmärkt, men det är ganska hårt. Har lite problem med trådalger på min javamossa och då och då med små små strån som sätter sig på glaset. Temperaturen ligger runt 26 grader. Inget av det tror jag skapar denna icke existerande lust hos mina fiskar :P
    Förut hade jag platys i ett mindre kar på 54 l och de förökade sig som kaniner! Vad är det som är fel nu?

    Snälla hjälp mig!

    /Anna
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    svårt att säga. kan vara massor av faktorer. för myclet fisk kanske? bara en smula andra vattenvärden? testa sänk tempen till 25 o se om det händer nått.

    Kommentar

    • Cyruz10
      • February 2010
      • 235

      #3
      Du borde vara nöjd att dom inte parar sig. Blir väldigt snabbt överbefolkat och dessutom blir det väldigt mycket inavel efter ett par år, med väldigt dålig fisk som resultat.

      Men om du nu vill ha en okontrollerad odling i ditt sällskapskar så kanske problemet ligger i fiskarnas ålder? Om inte så kan överbefolkning vara problemet.

      Kommentar

      • Anna.W
        • February 2010
        • 22

        #4
        För mycket fisk är det inte, har sänkt och höjt tempen för att testa både.

        Fast jag vill ha yngel. Innan har jag alltid sålt yngel då och då och köpt in nytt blod och inte bara avlat på egna yngel.
        Så inavel oroar jag mig inte för. Kanske är de för gamla, vet ju inte ålder när de köps från Zoo butik.

        Dock så har jag ett annat "lustigt" problem. 1 av molly hanarna verkar inte ha några problem med lusten, dock så ger han sig bara på den andra molly hanen och retar honorna =/

        Har dock hört att Mollysar tycker om bräckt vatten? Kan det vara värt att testa eller kommer de andra fiskarna misstrivas då?

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Ursprungligen postat av Cyruz10
          "dessutom blir det väldigt mycket inavel efter ett par år, med väldigt dålig fisk som resultat."
          Detta är sällan något som påverkar fiskar, problemen kommer istället sig av bristande skötsel i de allra flesta fall. Snarare är inavel/återkorsning en förutsättning för att framgångsrikt kunna odla fram högkvalitativ fisk. Utan detta hade vi aldrig haft de akvariefiskar vi ser i affärerna idag, på gott och ont....vissa avelsvarianter kunde vi gott ha varit utan, speciellt vissa groteska varianter av guldfisk t.ex.
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av Anna.W
            Förstår verkligen inte vad som är fel!
            Har ett gäng Mollys och Platys i mitt 120 l kar nu + några Endlers guppy. Guppysarna är igång och yngel från dem dyker upp då och då. Men inget från Mollysarna eller Platysarna!

            Vattnet är utmärkt, men det är ganska hårt. Har lite problem med trådalger på min javamossa och då och då med små små strån som sätter sig på glaset. Temperaturen ligger runt 26 grader. Inget av det tror jag skapar denna icke existerande lust hos mina fiskar :P
            Förut hade jag platys i ett mindre kar på 54 l och de förökade sig som kaniner! Vad är det som är fel nu?

            Snälla hjälp mig!

            /Anna
            Molly och platy-ynglen behöver nog bara bra med gömställen för att klara sig. Jag kan inte tänka mig att du fått tag i sexvägrande levandefödare.
            Plantera mera växter (skaffa javamossa!) så kanske du hinner se några yngel växa upp innan de hunnit bli uppätna, speciellt vissa honor är bra på att äta sina yngel om ynglen har "fel färg" mot normalt, jag har själv sett detta då det gäller guldfärgade guppyyngel, honorna tar ynglen för att vara mat då de har "fel färg". Att endlersynglen klarar sig hos dig beror säkert på just att de har "rätt färg", plus att de går mer ytorienterat än andra levandefödares yngel. Svärdbäraryngel har t.ex. en tendens att vara lite för intresserade av att simma nära filterinsuget än vad som är lämpligt....

            Fler hanar av molly och platy kan också väcka konkurrensviljan hos dem.....
            Lycka till!
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • Anna.W
              • February 2010
              • 22

              #7
              Fast jag ser dem aldrig para sig, och de se aldrig dräktiga ut
              Men jag ska testa med mer växter så får vi se Har massa javamossa och har precis köpt in hornsväv som får flyta lite som det vill.

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av Anna.W
                Fast jag ser dem aldrig para sig, och de se aldrig dräktiga ut
                Men jag ska testa med mer växter så får vi se Har massa javamossa och har precis köpt in hornsväv som får flyta lite som det vill.
                En del individer av båda arterna parar sig ganska sällan, speciellt om de inte har konkurrens av andra hanar. Sedan kan man ju tänka sig att de parar sig i "smyg" när du inte är där.
                Att de inte ser "dräktiga" ut är inte något som bevisar att de inte har fött yngel fast du inte sett det, en del, speciellt unga honor, blir nämligen inte speciellt tjocka när de har yngel i magen.

                Du får hoppas de "kommer igång" framöver helt enkelt, fast det låter som att en eller ett par till hanar av båda arterna kunde vara en god idé i ditt fall, OM du nu inte råkat få BARA hanar, men du verkar vara tillräckligt kunnig för att se könsskillnaderna på dem i alla fall, så detta verkar mindre troligt. LYCKA TILL!
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • Anna.W
                  • February 2010
                  • 22

                  #9
                  Haha jodå att jag har både honor och hanar vet jag

                  Ja jag får hålla tummarna för det helt enkelt! Tack för all hjälp!

                  Kommentar

                  • Lineli
                    • February 2010
                    • 565

                    #10
                    Ha gärna flytväxter för att ynglen ska kunna gå upp till ytan utan att bli små munsbitar.
                    Ge även fiskarna lite mer mat och variation på maten så kommer de säkert igång snart.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...