Könsmognad för guppy hanar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lineli
    • February 2010
    • 565

    Könsmognad för guppy hanar?

    Jag undrar när guppyhanarna blir könsmogna och hur vet man att det är ett bra exemplar?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Att det är ett bra exemplar ser du när den börjar närma sig fullvuxen ålder, och vad är egentligen ett bra exemplar? Själv gillar jag när de är lite kortare i kroppen och kraftiga, ungefär som Endlers ser ut i formen men lite större.
    Könsmognaden är varierande, beroende på uppväxtmiljön. Men ser man rent generellt kan det röra sig om ca 4 månader, det är ungefär när de börjar färga ut. Intresset på det motsatta könet börjar även visa sig och den jagar då honorna.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Lineli
      • February 2010
      • 565

      #3
      Tack för svaret
      Hanen har färgat ut för ett tag sedan. Jagköpte två enligt mig fina honor ovhhan jagade den ena lite, får se vad som händer

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        ...vad som händer? Yngel kommer dyka upp typ en gång i månaden naturligtvis! Det är det vanliga i naturen.....OCH i akvarierna!

        Vissa guppyhanar blir KÖNSMOGNA långt innan de FÄRGAR UT/blir fina. Ibland så tidigt som vid 1-2 månaders ålder, det beror på vilken stam de tillhör. Jag tror själv det är så att odlingsvarianterna av guppy blir könsmogna senare än vildformerna....

        Lycka till med dina guppy, vill du läsa mer så kolla den här tråden:

        Speciellt i början hittar du mycket fakta om dessa små "juveler".
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Vi har diskuterat detta tidigare, och om du fortfarande har guppyhannar som blir känsmogna vid en månads ålder vill jag fortfarande ha reda på vad du matar dessa med...?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • DarkAngel_83
            • April 2010
            • 244

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Att det är ett bra exemplar ser du när den börjar närma sig fullvuxen ålder, och vad är egentligen ett bra exemplar? Själv gillar jag när de är lite kortare i kroppen och kraftiga, ungefär som Endlers ser ut i formen men lite större.
            Könsmognaden är varierande, beroende på uppväxtmiljön. Men ser man rent generellt kan det röra sig om ca 4 månader, det är ungefär när de börjar färga ut. Intresset på det motsatta könet börjar även visa sig och den jagar då honorna.
            jag har guppy yngel, en är mörk med gul, orange, blå bakfena..är det en hane??honorna e ju inte så färgiga, sen har jag typ 3 som e större o ingen färg alls, typ ljusgula, kan det vara honor?

            Kommentar

            • Lineli
              • February 2010
              • 565

              #7
              Dark angel: du kan se rätt tidigt om de har gonopodium.

              Tummen: Min hanne är inte så gammal 2- 3mån kanske, har tappat räkningen efter alla yngel Tack för bra, trevligt och givande svarFörrästen har jag bara sett hanen jaga den ena honan, kanske var honorna redan dräktiga när jag köpte dem. Hur fort ser man gravidfläcken efter parningen?

              Ansjo: Jag matar mina Guppy med algtabletter (för botten firrar som min Ancistrus), Flingfoder och Fancy guppy.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ursprungligen postat av DarkAngel_83
                jag har guppy yngel, en är mörk med gul, orange, blå bakfena..är det en hane??honorna e ju inte så färgiga, sen har jag typ 3 som e större o ingen färg alls, typ ljusgula, kan det vara honor?
                Det finns honor som är nästan lika färglada som hannar så det är inte alltid något man kan följa strikt, då är det bättre att vänta tills de vuxit till sig och du kan se om de får gonopodium eller inte.

                @Lineli:Matfrågan var ämnad till tummen då jag inte förstår hur han kan få könsmogna guppyhanar på en månad efter födseln.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Lineli
                  • February 2010
                  • 565

                  #9
                  ansjo: Oj då, såg det nu läste lite för snabbt Vid en månad är de ju fortfarande pyttesmå och kanske en cm. Verkar otroligt om de är könsmogna redan då.

                  Tummen: Jag blir också nyfiken vad du ger för mat...

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Vi har diskuterat detta tidigare, och om du fortfarande har guppyhannar som blir känsmogna vid en månads ålder vill jag fortfarande ha reda på vad du matar dessa med...?
                    Samma som jag sagt tidigare....alla möjliga frysfoder mm... men som vi också sagt tidigare så är det inte alla (eller ens långt ifrån alla) mina guppy som är så snabba, men man skall veta att det förekommer. Något man skall vara medveten om också är ju att hanarna kan vara KÖNSMOGNA långt innan de FÄRGAR UT.
                    Senast redigerad av tummen; 01 October 2010, 13:49.
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Ursprungligen postat av Lineli;1451356[B
                      Tummen: [/B]Min hanne är inte så gammal 2- 3mån kanske, har tappat räkningen efter alla yngel Tack för bra, trevligt och givande svarFörrästen har jag bara sett hanen jaga den ena honan, kanske var honorna redan dräktiga när jag köpte dem. Hur fort ser man gravidfläcken efter parningen?
                      "graviditetsfläcken" finns där jämt, den (och magen)växer däremot till sig väldigt mycket när de skall få yngel.
                      Ja, om honorna gick med hanar i butiken kan du räkna med att de hade yngel i magen från början.
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Ursprungligen postat av Lineli
                        ansjo: Oj då, såg det nu läste lite för snabbt Vid en månad är de ju fortfarande pyttesmå och kanske en cm. Verkar otroligt om de är könsmogna redan då.

                        Tummen: Jag blir också nyfiken vad du ger för mat...
                        Oj vad alla är nyfikna.....men visst, det skulle jag också vara om man läste slarvigt.....För att förtydliga mig lite kan vi ju konstatera att det ändå rör sig om undantag.
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Mmm, säkert....
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Lineli
                            • February 2010
                            • 565

                            #14
                            Det verkar faktiskt inte som om guppyhanen är så intresserad av de nya honorna längre. Verkar inte heller som om de är med yngel.
                            Där emot är han mer intresserad av den honan som är nästan lika gammal och från samma pappa, kanske de nya guppyhonorna är för stora för honom ännu el vad tror ni det beror på.?

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Oroa dig inte, det finns inte på världskartan att en guppyhanne inte skulle vara intresserad av en guppyhona... Troligen är det redan "färdigt" nu och honorna är på tjocken och då är det inte lika kul längre utan dags för nästa ungmö.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...