Guldiga endlers. ???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • squamata
    • September 2006
    • 144

    Guldiga endlers. ???

    Såg igår guldgula endlers, Halva kroppen och "lyrstjärten" färgad i guld. Jättefina men är det en riktig utbredningsform eller är den korsad fram ?!?!
    Har aldrig sett vanliga guppy så guldigt gula
  • firren_99
    • September 2009
    • 237

    #2
    Så gott som alla guppies som finns i handeln är odlingsformer, så jag är till 99 % säker på att det är en odlingsform. De guppies som finns i de vilda är inte lika färggranna som de framavlade oxå.

    Kommentar

    • squamata
      • September 2006
      • 144

      #3
      Nja Dom andra endlers jag har liknar de som man ser på nätet som e vildfångade.
      men dessa var lite tveksamma.
      Har inte hittat nåt på nätet om att det ska finnas nån vildform som e guldig.

      Kommentar

      • firren_99
        • September 2009
        • 237

        #4
        Ursprungligen postat av squamata
        Nja Dom andra endlers jag har liknar de som man ser på nätet som e vildfångade.
        men dessa var lite tveksamma.
        Har inte hittat nåt på nätet om att det ska finnas nån vildform som e guldig.
        Slarv läste, trodde det handlade om vanliga guppy, sorry. Tror fortfarande att endlersen INTE är en vildform =)

        Kommentar

        • squamata
          • September 2006
          • 144

          #5
          Nja kanske inte men... Mina e ganska lika dom som plåtats i håvar direkt ur pölarna.
          Bara ett svart band, nån prick och röda linjer på stjärten så det liknar lyrstjärt.

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av firren_99
            Tror fortfarande att endlersen INTE är en vildform =)
            Enligt vad som gäller just nu så räknas endlers som en egen art, hur detta ser ut i framtiden får vi se. Angående de "guldiga endlersarna" så är detta säkerligen någon form av hybrider, alltså en odlingsform och inte ren art heller.

            Men att det även i vårat land förekommer "rena" endlers torde vara klart...
            Problemet är bara att "bevisa" att det är detta t.ex. jag har, men jag HAR en fyndort, och är själv övertygad om att dessa inte blivit uppblandade med vanliga guppy.

            Vildform och Art behöver för övrigt inte nödvändigtvis vara det samma eller utesluta varandra....det finns t.ex odligsformer av rena arter också.....dessutom förekommer det naturliga "vildformshybrider"....

            Via specialföreningen "Poecilia" (bli medlem!) kan man få tag i garanterat "rena" vildformer av olika arter levandefödare.....
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av squamata
              Nja kanske inte men... Mina e ganska lika dom som plåtats i håvar direkt ur pölarna.
              Bara ett svart band, nån prick och röda linjer på stjärten så det liknar lyrstjärt.
              De kan också likna dessa men ändå vara hybridguppy..... ...utan känd fyndort och känt ursprung i övrigt kan man inte garantera något!
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                odlad...

                Kommentar

                Arbetssätt...