Guppyn's stjärtfena avbiten - vem är den skyldige?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marijke
    • September 2010
    • 1

    Guppyn's stjärtfena avbiten - vem är den skyldige?

    Hej!
    Jag har ett akvarium med 2 guppyhanar, 6 guppyhonor, och en humla mal. Hanarna sattes in i akvariet i måndags.
    Igår kväll såg jag att den ena av hanarna hade fått sin stjärtfena smakad på, nästan hela vägen in till roten - så jag flyttade honom till ett av mina andra akvarier (som står tomt på fisk nu, tills jag hittar rätt fisk till det) med två av honorna. I natt var jag upp och bara som av en händelse kikade jag in akvariet, och såg att den andra hanen också hade blivit smakad på - men han hade iaf halva stjärtfenan kvar! Han fick också flytta till det andra akvariet.
    Idag på morgonen så såg jag att den lite äldre honan jagade en av de minde honorna - så jag flyttade över henne till mitt tredje akvarium.
    Så frågan är ju - vem är det som äter upp svansarna på mina skitfina guppyhanar?
    Jag googlade lite på ämnet, och såg att många hade skrivit att deras humlamalar kunde vara ganska elaka - men min humlamal är ju bara 3 cm på sin höjd! Men eftersom hanarna verkar ha blivit attackerade på natten så ser humlan mest skyldig ut...trots att jag aldrig sett honom/henne simma annat än på botten...? Hmm?
    Anywho...nån som vet?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Om det nu är någon som bitit dina guppyhannar är det definitivt inte honorna, så det är bara en misstänkt kvar...
    Att den bara håller sig till botten är ingen räddning, guppyna vet ju inte det och simmar troligen framför malen under nattetid.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      ...dessutom brukar ju många fiskar "lägga sig" på botten när de sover.....fritt fram för malen med andra ord!
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • Dexter
        • December 2009
        • 984

        #4
        Tänkte precis som föregående. En del utav mina Guppys "ligger" på botten när de sover så malen har säkert kunnat nafsa i deras fenor utan problem.
        /Dexter

        75 liter mix, 220 liter mix

        Kommentar

        • Bejermyr
          • August 2010
          • 4

          #5
          Humlan är absolut skyldig. De är kända för att äta upp fenorna för alla andra. Humlor är bara fredliga när de enbart bor med andra artfränder...goby´s.

          Kommentar

          Arbetssätt...