Gammla endlers?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fluff
    • June 2010
    • 24

    Gammla endlers?

    Hej.
    Jag har Endlers guppys som jag tycker beter sig konstigt.
    Ser ut som stjärtfenan har blivit pilformad (med spetsen bakåt) på en hane. Han ligger på botten och kan knappt simmma. Nu börjar även en hona bete sig som han, verkar ha jobbigt att simma, hänger med hela bakhalvan av kroppen och stjärtfenan börjar bli smalare. Är det ett tecken på ålder? Tycker synd om dem.
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Torpedsjuka.. Sök på det. Finns massor med fakta här på forumet
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • fluff
      • June 2010
      • 24

      #3
      Ok. Tack.
      Men det verkar mest vara bland nyinköpta fiskar och nystartade akvarier.
      Jag har inte överbefolkat akvariet och har haft samma rutiner länge med vattenbyten 1 gång per vecka ca 10-20 liter i ett 54liters kar, det enda ya är några posthorn. Akvariet har varit igång i 5 månader och inga nya fiskar på flera månader.
      Det kanske fortfarande kan vara torped sjukan som helt plötsligt 'vaknat till liv'?

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Jag tror alla som har guppy förr eller senare drabbas av torpedsjuka. Jag drabbades i början av året och har haft guppy sedan januari -08.
        Tror inte man behöver köpa in nya fiskar eller så för att det ska dyka upp utan kan i princip bero på vad som helst.
        Ändrat/nytt foder, slarv med VB eller döda växter/djur. Ändring i kranvattnet som man inte personligen märker, överbefolkning. Ja, i princip vad som helst.
        Salt kan minska symtomen eller rättare sagt skjuta upp händelseförloppet. Nästan som en bromsmedicin, men tar inte bort det hela.
        Efter vad man läst här skulle det hjälpa att medicinera med vita prick medicin bla. men det kommer sätta hela karet ur balans och borde vara sista utvägen.
        Testa det på två av mina kar men vet inte om det hjälpte direkt. De som börjat visa symptom dog ändå till slut. Några få överlevde persen och de är friska och starka än idag. Kan inte svara för om det var medicinen som gjorde att dessa fiskar inte smittades eller de helt enkelt hade starkare immunförsvar.
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • fluff
          • June 2010
          • 24

          #5
          Ok.
          Så det går alltså aldrig att få bort ur akvariet? Bara att fortsätta salta och hoppas att ynglen överlever ett tag eller? Har hittat ett yngel idag som verkar ha en spets till stjärtfena, men tror att han kanske är född så för han är pytteliten.

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Jo, visst går det att få bort. Men om det är medicinen som gör sin verkan eller om det är väntan tills de som är svaga har gått hädan kan jag inte svara för.
            Några månader tog det för mig innan jag kunde andas ut igen.
            Men ser du någon med spetsig fena tycker jag du ska flytta den till ett separat kar så kanske händelseförloppet kortas i huvudakvariet iaf.
            I det separata karet kan du ju medicinera om du vill.
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av Nina82
              Jo, visst går det att få bort. Men om det är medicinen som gör sin verkan eller om det är väntan tills de som är svaga har gått hädan kan jag inte svara för.
              Några månader tog det för mig innan jag kunde andas ut igen.
              Men ser du någon med spetsig fena tycker jag du ska flytta den till ett separat kar så kanske händelseförloppet kortas i huvudakvariet iaf.
              I det separata karet kan du ju medicinera om du vill.
              Ja det är nog det bästa tipset; rensa bort de sjuka ur "huvudkaret", sköt detta sedan pedantiskt, medicinera ev. de sjuka fiskarna separat.

              Och "fortsätt" aldrig salta akvariet i förebyggande syfte, eller som en löpande kur mot ett problem, till slut kanske saltet ger problem det med om det "blir för mycket av det goda". Salt skall, enligt mig, användas som en separat kur åtskilt från de övriga fiskarna, och i princip aldrig direkt i akvariet. Möjligen kan man använda salt som tillsats i samband med vattenbyten, om man har behov av det på grund av speciella vattenvärden där man bor, men aldrig tillsätta det löpande utan vattenbyten.

              Personligen har jag nästan aldrig använt salt, varken förebyggande eller som "löpande" skötsel, och i de fåtal fall jag saltat så har jag inte sett någon förändring, varken till det bättre eller sämre.
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              Arbetssätt...