gravid guppy?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • regicide
    • May 2010
    • 113

    gravid guppy?

    har nyligen startat ett större kar och har nu kunnat följa mina fiskar lite bättre. Till det nya karet tog jag med mej två guppy och tillsatte ett par stycken ytterligare så inte honan skulle bli för stressad. Honan har blivit relativt stor nu det sista och jag misstänker att hon är gravid, enligt min tro borde det vara den första hannen som gjort henne gravid då de andra inte borde hunnit med det på en dag

    Till problemet, nu står honan nästan lodrätt med huvudet neråt och är ganska arg mot de andra uppe i ett hörn medan den första hannen "vaktar" henne och jagar bort alla andra. Jag undrar om det kan vara så att han !vet! att det är hans yngel på väg eller vad är det som händer Är det yngling på väg, brukar honorna stå lodrätt när de ska yngla eller är det något annat? Hon har ätit bra i övrigt underdagen och simmat runt som vanligt så inga tecken på sjukdom i alla fall
  • hawkse
    • December 2009
    • 781

    #2
    Lodrätt och lodrätt vete katten men honor som skall föda brukar dra sig undan till ett lugnt hörn om det går. Hanarna brukar då bli ännu mer intresserade av honorna och försöka käka upp ynglen i samma ögonblick de kommer ut.

    Om honan är tjock, har en mörk fläck vid bakre änden av magen och en liten vit bula vid analen så är hon säkert på väg att föda. Det där med lodrätt kan du kanske precisera.

    Kommentar

    • macke_fisk
      • December 2005
      • 4442

      #3
      Honor som ska föda brukar dra sig undan för att få för sig själva. Vet inget om de kan bli lite aggressiva innan yngling men det händer väl. Hanen kanske känner sig för att skydda honan eller så väntar han på att hon ska yngla så att han kan få sig en matbit .Annars så sköter honan allt själv efter de blivit gravida.
      MVH macke_fisk

      Kommentar

      • regicide
        • May 2010
        • 113

        #4
        jo hon har en sån där fläck men den är mer röd än svart... och hon är tjock. verkligen tjock. hon står i kurs med huvudet nedåt och stjärten uppåt, för tillfället har hon gett sej ut och simmar igen men sen efter ett tag ställer hon sig och trycker i ett hörn med huvudet ner och stjärten uppåt.

        Det kanske bara är jag som vill förmänskliga mina fiskar och vill tro att hannen bryr sej om sin avkomma fast han i själva verket vill allt annat

        Kommentar

        • hawkse
          • December 2009
          • 781

          #5
          På din beskrivning låter det som den lodräta positionen mest beror på att hon då kan gömma sig bättre och i och med att fläcken är röd har hon säkert redan ynglat och är trött. Det kan ju iofs vara fler yngel på väg men börjat har hon för fläcken brukar bli skär/röd efter avslutad födsel.

          Kommentar

          • regicide
            • May 2010
            • 113

            #6
            tog lite bilder så kanske någon expert kan avgöra, hon tycks också blivit VÄLDIGT puckelryggad. Jag tror hon är ganska gammal för hon är väldigt stor i jämförelse med de andra guppysarna, nästan 4 cm.

            här är hon i allafall : BILD

            Kommentar

            • hawkse
              • December 2009
              • 781

              #7
              Lite suddiga bilder men hon ser ut som en typisk hona som varit med några gånger. De brukar få krökt rygg efter ett tag - det frestar på att föda ungar varje månad!

              På bilden ser det också ut som om hon har den lilla vita fläcken precis framför analen. Den brukar bli synlig i samband med födsel. Hon ser inte särskilt tjock ut på bilden tycker jag men det kan ju vara som bilden är tagen.

              Kommentar

              • regicide
                • May 2010
                • 113

                #8
                Ursprungligen postat av hawkse
                Lite suddiga bilder men hon ser ut som en typisk hona som varit med några gånger. De brukar få krökt rygg efter ett tag - det frestar på att föda ungar varje månad!

                På bilden ser det också ut som om hon har den lilla vita fläcken precis framför analen. Den brukar bli synlig i samband med födsel. Hon ser inte särskilt tjock ut på bilden tycker jag men det kan ju vara som bilden är tagen.
                ja okej, jag har nästan tänkt det att det nog är normalt med krökt rygg. hon är nog ganska gammal också, eller vad vet jag, men stor i växten i alla fall =)

                okej, ja hon kanske har en fläck där, jag tror inte jag har öga för fisk, appropå de suddiga bilderna verkar hon inte vidare fotovillig Tack så mycket för svaret i allafall, då ska jag invänta förlossning nu!

                Kommentar

                • regicide
                  • May 2010
                  • 113

                  #9
                  vad konstigt, efter att jag skrivit här har honan blivit jätte konstig. simmar inte som hon brukar och är jätte slö. tycker att hon har röda gälar men vet inte, känns som om det bara kan vara så att de lyser igenom eftersom hon är så ljus, fast gälarna kanske inte alls ska vara röda? hon verkar allmänt hängig i allafall. gjorde vattenbyte på 30% idag och tillsatte någon bakteriekultur, bio*** någonting, som skulle vara bra för fiskarna. Hoppas inte detta medlet chockade totalt. kanske är hon bara snurrig av graviditeten..

                  Kommentar

                  Arbetssätt...