Hur många guppys i samma kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hepzheba
    • June 2010
    • 104

    Hur många guppys i samma kar?

    Hej!
    Jag funderar på att skaffa några guppys till vårat 200liters och undrar hur många man bör ha. Läste någonstans att i ett mindre kar så skulle man inte ha för många hanar utan att det kunde räcka med en hane och två honor. Men i affärer så har de ju hanar för sig Vad rekommenderar ni? Hur många ska man minst ha?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Du kan lätt ha 10 par i det karet, sedan hur många du vill ha är en annan sak om du tänker dig vad dessa 10 par producerar.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Hepzheba
      • June 2010
      • 104

      #3
      Det låter lite väl häftigt kanske, men då vet jag i alla fall :P

      Kommentar

      • hawkse
        • December 2009
        • 781

        #4
        Jag började med två och var säkert uppe i hundra i 300 liter som värst. Svårt att hålla dem stången om du inte har några andra fiskar som äter upp ynglen.

        Kommentar

        • Hepzheba
          • June 2010
          • 104

          #5
          Guppys äter väl själva ynglen? Eller? Tänkte också skaffa pansarmal och kardinaltetra. Förslag på fiskar som passar med dessa?

          Fast jag kommer bli ledsen när ynglen blir uppätna. Även om vi inte vill ha fullt med yngel O.o

          Kommentar

          • hawkse
            • December 2009
            • 781

            #6
            Visst äter de ynglen men inte speciellt effektivt. Det blir alltid några som överlever och när de gjort det vänjer sig föräldrarna vid att ha yngel i karet och struntar i de som kommer. Kardinaltetran kan nog äta lite yngel om de trivs. Visst är det trist när ynglen blir uppätna men att ständigt skaffa större eller fler akvarium pga alla guppies blir lite jobbigt i längden!

            Kommentar

            • Dexter
              • December 2009
              • 984

              #7
              Ursprungligen postat av Hepzheba
              Guppys äter väl själva ynglen? Eller?
              Alla Guppys äter inte sina yngel. Våra brukar inte göra det. Eftersom de får en kull i månaden per hona blir det galet mycket Guppys efter ett kort tag om alla får leva.
              /Dexter

              75 liter mix, 220 liter mix

              Kommentar

              • Hepzheba
                • June 2010
                • 104

                #8
                Hur skulle det vara att bara ha ett par hanar i ett kar?

                Skulle platy kunna vara en bra yngelätarfisk eller kan ni rekommendera någon annan relativt liten och lättskött fisk som kan äta yngel?

                Kommentar

                • Constantine
                  • September 2009
                  • 431

                  #9
                  Ursprungligen postat av Hepzheba
                  Hur skulle det vara att bara ha ett par hanar i ett kar?

                  Skulle platy kunna vara en bra yngelätarfisk eller kan ni rekommendera någon annan relativt liten och lättskött fisk som kan äta yngel?

                  Finns många fiskar så snappar upp yngel bra men problemet är bara att som någon sa så vänjer sig fiskarna vid att det finns yngel i karet då det alltid överlever några.


                  Men jag skulle rekomender ett stim med någon större tetra...kommer ihåg att mina neontetror var väldigt bra på att snappa upp platy yngel i början av min akvarium karriär t.o.m när jag hade ynglen i en yngelburk i karet så lyckades de att snappa upp ett par st då de vakta burken noga hehe
                  450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
                  170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

                  Kommentar

                  • Hepzheba
                    • June 2010
                    • 104

                    #10
                    Då låter ju kardinaltetror bra då

                    Kommentar

                    • Keibo
                      • November 2008
                      • 468

                      #11
                      Pilnäbbsålar fungerar även de bra då de tar sig in i växter där yngel gömmer sig bra och dessutom är bra på att jaga om natten. Sök på Mastacembelus och kika runt på vilken art du tycker är finast, de växer heller inte superfort så det tar ofta ett par år innan de klarar av att äta vuxna guppys.
                      Mvh. Peter

                      500L - Pelarakvarium

                      1500L - Under förändring

                      Kommentar

                      • Illyllolis
                        • April 2010
                        • 75

                        #12
                        köp 1 par kakduaciklider 1 hona och 1 hane de är vackra och väldigt roliga att titta på.
                        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=1#post1416638

                        Kommentar

                        • Oscar Martinsson
                          • June 2010
                          • 121

                          #13
                          20 st! minst!
                          Jag rekomenderar Japanblå guppy.
                          // Oscar
                          Ett 100L, ett 20L, ett 6-kantigt 18L och 10L Nano
                          Bilder på karen kan ses på min hemsida: http://martinsso.n.nu under fliken "Mina akvarium"

                          Kommentar

                          Arbetssätt...