Molly yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ViccyVictoria
    • October 2009
    • 3

    Molly yngel

    Våran dalmatin molly som vi har haft i ett år nu, blev smällfet för ett bra tag sen. Vi trodde att den skulle föda när som helst, men det gick över 1 månad (och jag läste på något forum att det skulle ta ca 1mån innan ungarna ploppar ut). Så vi släppte ut den från yngelkaret.
    Men idag när vi rensade akvariumet såg vi plötsligt massa yngel här och var. Det tog 1h innan vi fick in alla ynglarna i yngelkaret. Det blev 18 stycken och eftersom vi inte upptäckte dom innan vet vi ju inte om de andra har blivit uppätna.

    Vi är nybörjare när det gäller sånt här och har ingen aning om vad vi ska göra. Vi pratade lite med ägaren i djuraffären och vi köpte mat till de små fiskarna. (behållare som ser ut som ögondroppar) och vi ska tydligen mata de med 2droppar / dag.

    Vad är det vi behöver tänka på?
    När ska vi släppa ut dom? (jag läste att de ska vara hälften så stora som föräldrarna)
    Men jag VET att alla inte kommer att få plats i yngelkaret, för det är rätt så litet.
    (gjord för att hålla två dräktiga honor samtidigt men med en skiljevägg)
    Det finns en eller två yngel som bara ligger på botten och simmar inte iväg som de andra när man knackar lite försiktigt på glaset. Jag tror inte att de kommer att överleva så länge till.
    Finns det inget jag kan göra?
  • Nadine
    • August 2010
    • 98

    #2
    Krossad flingmat går utmärkt att ge, mata sparsamt så att vattnet inte blir dåligt.
    Hälften så stora låter lagom, när de inte går in i de vuxnas mun längre :P..
    Yngel som inte simmar skulle du kunna ta bort.
    Det är faktiskt inte så krångligt med yngel =) Lycka till!

    Kommentar

    • sandrorita
      • August 2010
      • 218

      #3
      Det är ju så att det nästan alltid förekommer yngel som är svagare och några som är starkare. Men det brukar vara mest av de starka. De som simmar omkring kommer kunna klara sig fint med bra mat, och det verkar du ge dom. Så fortsätt mata med dropparna och som nadine säger ( krossad flingmat ) De som inte simmar kan du nog ta bort för de är nog så svaga så att de tråkigt nog oftast inte klarar sig. Ett tips är att vara extra försiktigt då du byter akvarium åt de små. De är så mycket känsligare än de vuxna. Jag tar och häller i lite vatten i skålen ( som de får vänja sig i ) från det andra akvariet då jag ska flytta dom så att vattnet blandas med deras vanliga. Sen får de va där i ca: 1 till 2h. Då släpper jag i dom i deras nya akvarium. Där får de växa tills de är så stor att de inte får plats i de vuxnas mun. Då släpper jag ihop dom med de vuxna fiskarna. Roligt att du fått yngel

      Kommentar

      • sofiemedg
        • March 2010
        • 98

        #4
        Hoppar på din tråd här, har fått två omgångar yngel som blir totalt ca 30 stycken, dom börjar växa till sig lite men tror att fler är på väg då båda mina honor börjar se tjocka ut igen. ett litet problem återstår, jag vet inte var jag ska ha alla. dom kommer inte få plats ås mkt till i stora karet och jag har hört att om det inte finns tillräckligt med plats så växer dom inte? skulle det gå med en transparent plastlåda med cirkulationspump och en äppelsnäcka som äter matresterna så länge tills dom små liven växer till sig och kan flytta till nya hem? jag studerar så har inte jättemkt pengar över och sambon vägrar fler akvarier.. tacksam för alla tips och råd, stora som små.
        89

        Kommentar

        • KORSARKOFF
          • August 2010
          • 327

          #5
          Våra fiskar hade kalas inatt/morse..
          Dom hann säkert äta upp över 30 Black Molly-yngel.
          Jag lyckades rädda 5-6 stycken från att bli frukost.
          Får se om vi lyckas rädda fler framtida yngel.
          Svärdbäraren, en Salt & Peppar Platy,
          och en Indianplaty är misstänkt runda just nu.
          40L Yngel
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=694
          240L Sällskap
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=680

          Kommentar

          • Bejermyr
            • August 2010
            • 4

            #6
            Jag använder inte yngelkassar av något slag. De yngel som klarar sig själva växer upp och blir stora de andra blir helt naturligt näringsrik mat.
            Om man inte har för avsikt att odla för att sälja finns ingen anledning att skydda ynglen.

            Kommentar

            • Constantine
              • September 2009
              • 431

              #7
              Ursprungligen postat av Bejermyr
              Jag använder inte yngelkassar av något slag. De yngel som klarar sig själva växer upp och blir stora de andra blir helt naturligt näringsrik mat.
              Om man inte har för avsikt att odla för att sälja finns ingen anledning att skydda ynglen.
              Håller med... finns ingen anledning för har de väl börjat få yngel så lär du få tillräckligt ändå...räcker att det överlever 2 - 3 i månaden så har du ett fullt kar inom 1år iaf.


              men visst är det roligt i början
              450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
              170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

              Kommentar

              • Bejermyr
                • August 2010
                • 4

                #8
                Jo men visst, jag blir lika glad varje gång jag ser babysar i min tank. Tyvärr måste förnuftet råda ... de ska ju få plats när de blir stora också.

                Kommentar

                • KORSARKOFF
                  • August 2010
                  • 327

                  #9
                  Hmmm.. Igår var dom 8st i yngelkaret. Idag 2.. 2 st hittade jag bakom pumpen, men 4 är spårlöst borta... Trolldom!?
                  40L Yngel
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=694
                  240L Sällskap
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=680

                  Kommentar

                  • Cyruz10
                    • February 2010
                    • 235

                    #10
                    Ursprungligen postat av KORSARKOFF
                    Hmmm.. Igår var dom 8st i yngelkaret. Idag 2.. 2 st hittade jag bakom pumpen, men 4 är spårlöst borta... Trolldom!?
                    Har du kollat i själva pumpen? Där har mina en tendens att simma in för att sedan stanna kvar och dö. Förmultnar dock snabbt där.

                    Alternativt var det dåliga gener vilket gör att dom inte överlever yngelstadiet.

                    För att slippa få in yngel i pumpen kan du köra en nylonstrumpa över pumpen och fästa den med ett gummiband.

                    Kommentar

                    • KORSARKOFF
                      • August 2010
                      • 327

                      #11
                      Nix.. inga i pumpen.. Dom var några veckor gamla, så dom var nästan en cm långa. Märkligt att dom bara försvann över natten.
                      40L Yngel
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=694
                      240L Sällskap
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=680

                      Kommentar

                      Arbetssätt...