Guppy - varför så få hannar bland ynglen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linnyk
    • September 2009
    • 6

    Guppy - varför så få hannar bland ynglen?

    Hej!

    Jag har en guppypopulation som har levt isolerat i minst fem år, kanske mer (alltså jag har inte köpt till några nya fiskar). Jag har inte själv haft hand om dem under denna tid utan de har bott hos mina föräldrar, där förhållandena tyvärr har varit rätt hårda (få vattenbyten, oregelbunden matning osv).

    Hur som helst, nu har de fått flytta hem till mig igen och deras livskvalitet har blivit bra mycket bättre tror jag. Det är ca 30st fiskar nu, inga stora/äldre (tror få fiskar lyckades uppnå storlek / vuxen ålder pga dåliga förhållanden i det förra akvariet). Men av dessa 30 fiskar är det inte mer än fem hannar, jag undrar varför?

    Jag undrar också, bör jag köpa in ny fisk för att förhindra inavel? Eller är de inte så känsliga för inavel? (För nåt år sen när jag hälsade på mina föräldrar såg jag ett gäng yngel med krokig rygg, dåligt anlag antar jag, alla dessa var borta nästa gång jag hälsade på.) Alla fiskar jag har nu är fina och friska.

    Alla fem hanar ser nästan likadana ut, kanske är de kullsyskon... De är också ganska små (både honor och hannar, men det kanske bara beror på att de är unga).

    Hur som helst, vad tror ni? Varför så få hanar? Och är det nödvändigt att köpa in lite genetisk variation?

    Tack för ev. svar! MVH, Linda
    Senast redigerad av Linnyk; 18 August 2010, 19:16.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    vet inte varför det är så få hannar. har inte så bra koll på guppy. men att köpa till några utifrån är nog ingen dum ide. hur stort är dit kar?

    o välkommen hit förresten !!!

    Kommentar

    • DaRe

      • June 2009
      • 2227

      #3
      Jag har märkt att hannar är känsligare under de första dagarna och jag tror att initialt har du ganska god spridning men fler hannar dör. De gånger jag haft guppy så har nästan bara honor överlevt.
      Checking out...

      Kommentar

      • Linnyk
        • September 2009
        • 6

        #4
        Tack för välkomnandet!
        Akvariet är ca 45l. Inte så stort alltså, men som sagt, fiskarna är små. Blir det för mycket fisk får jag skänka bort några.
        Jag tänkte att hanynglen kanske var känsligare för vissa vattenförhållanden eller nåt sånt, och att det är därför så få har klarat sig.

        Kommentar

        • Linnyk
          • September 2009
          • 6

          #5
          Dre: Ah, ungefär som jag också har tänkt då Synd att det inte är tvärtom, hade hellre haft ett kar fullt av hannar...

          Kommentar

          • tulle89
            • March 2006
            • 1183

            #6
            Finns de som även menar att temperaturen har betydelse att det t.ex. vid värme över 26 grader blir fler hanar. Under 26 fler honor.

            Nu var det bara siffror tagna ut luften! Så vet någon mer om detta så får ni gärna fylla i.
            Med Vänliga Hälsningar Tulle

            Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Zoopetartikel i ämnet http://www.zoopet.com/index.php?opti...cle&article=32
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Majki01
                • May 2010
                • 769

                #8
                Det är nog helt varierat. Mina guppys får ca 80 procent hanar och 20 honor... får göra mig av med hanar typ nästintill varje dag.

                Kommentar

                • Linnyk
                  • September 2009
                  • 6

                  #9
                  Tack för era svar och för länk till artikeln på ämnet! Uppenbarligen inte bara jag som upplevt detta fenomen alltså.
                  Jag får ta mig till zooaffären och köpa in några stiliga hannar till mina damer!

                  Kommentar

                  • Roglii
                    • June 2010
                    • 24

                    #10
                    Jag har upplevt motsatsen bland mina vildguppys. Under en period före och efter vi flyttat blev akvariet eftersatt en tid. Akvariet växte igen ordentlig och vattenbytena var få. När jag väl förbarmade mej över vattendjungeln hade stammen reducerats rätt ordentligt. Få yngel fanns på tillväxt och de vuxna fiskarna bestod av en yngre hona, en äldre och resten hanar 15-20 stycken. Av de få ynglen blev det bara hanar och när jag plockade bort honorna för att maximera föryngringen blev det en hona av kanske 20 yngel. Så fortsatte det och jag började frukta för min stam, risken för inavel började bli stor om alla föryngling skulle ske genom dessa få honor och varför detta överskott på hanar?
                    Nu hade jag turen att komma över tre hanar och två honor med samma ursprung som mina. Stammen är nu räddad och könsfördelningen är mer normal. De går i ett 220 liters akvarium och förökar sig friskt.

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Du har ju fått reda på det där med könsfördelningen, men jag vill lägga till att inavelsproblematik inte är så allvarligt när det gäller akvariefisk. de krökta yngel du såg i akvariet får man helt enkelt ta bort, sedan håller sig säkerligen stammen ok länge ännu.

                      Är det gamla guppy som "krökts" så är detta inget genetiskt, utan bara ett ålderstecken. Sedan GÖR det ju ingenting om du då och då kompletterar med fler t.ex. snygga hanar, speciellt om du har ett underskott på just hanar. Däremot borde du skaffa ett lite större akvarium då detta blir lättare att sköta om, då kan du använda ditt lilla akvarium som yngelakvarium eller karantän. Lycka till i fortsättningen!
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      Arbetssätt...