Föda upp yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sissi.
    • February 2010
    • 250

    Föda upp yngel

    Jag ser att en utav mina platys är på väg att föda när som helst, inget ovanligt för att vara platy men det här är första gången jag får yngel av någon fisk. Jag har bara haft samma kön på alla.
    Så vad kan jag föda upp yngeln i? Kan man ha dom i en plastlåda eller hink? Ska man byta vatten varje dag då och hur mycket? och ska mamman med i yngelkaret?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    har du myclet växter o snårigt så kan en del klara sig i huvudkaret. annars kan du ju köpa ett litet yngelkar o föda upp i. om du ska ha det i en plastlåda hade jag köpt en luftpump åtminstonne o bytt vatten varje/varannan dag 30%

    Kommentar

    • sissi.
      • February 2010
      • 250

      #3
      Jag har en pump över om jag stoppar den i en hink funkar det? eller kan pumpen bli för stark? Jag har sett att folk kan föda upp i en plaslåda men det är kanske inte att rekommendera.
      Jag har en del växter faktiskt. Är det så att platy käkar upp sina egna yngel? anars går det en L134, två svärdbärare och en pansarmal som ska få mer vänner snart.

      Edit: inte två svärdbärare dumma mig, utan två siamesiska algätare
      Senast redigerad av sissi.; 17 July 2010, 17:33.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Låt de gå kvar i karet. Det kommer att klara sig ett gäng om du har lite tätt med växtlighet och efter ett par dagar är dessa inte intressanta som mat längre.
        De starkaste kommer att överleva, och honan kommer att få en ny kull om ca en månad igen så det kommer säkert att dryga ut din fiskbesättning ändå.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          första gången jag fick Platy-yngel ( vilket var första ynglena för mig med) så fick jag ju typ panik o fixade nytt kar o allt för att de skulle klara sig...sen blev det som det blir med levandefödande....fick huuuuur många kullar som helst.. hade tillslut hela karet tokfullt med platy..sålde till alla som ville ha o alla djuräffarer i stan...å ändå hade man för mycket typ.

          Kommentar

          • sissi.
            • February 2010
            • 250

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Låt de gå kvar i karet. Det kommer att klara sig ett gäng om du har lite tätt med växtlighet och efter ett par dagar är dessa inte intressanta som mat längre.
            De starkaste kommer att överleva, och honan kommer att få en ny kull om ca en månad igen så det kommer säkert att dryga ut din fiskbesättning ändå.
            Jag tänkte på det här med inavel och så hur funkar det?

            Kommentar

            • sissi.
              • February 2010
              • 250

              #7
              Ursprungligen postat av hannesc
              första gången jag fick Platy-yngel ( vilket var första ynglena för mig med) så fick jag ju typ panik o fixade nytt kar o allt för att de skulle klara sig...sen blev det som det blir med levandefödande....fick huuuuur många kullar som helst.. hade tillslut hela karet tokfullt med platy..sålde till alla som ville ha o alla djuräffarer i stan...å ändå hade man för mycket typ.
              Så tänkte jag också att jag kan ju sälja, men har kommit på att jag kommer nog ändå ha för mycket. Så vet inte om jag i framtiden bara skaffar samma kön igen på platys.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ursprungligen postat av sissi.
                Jag tänkte på det här med inavel och så hur funkar det?
                Det brukar få gå ganska många generationer innan det blir något negativt, så det är inget du behöver oroa dig över...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • sissi.
                  • February 2010
                  • 250

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Det brukar få gå ganska många generationer innan det blir något negativt, så det är inget du behöver oroa dig över...
                  Ok tack så mycke för svar Känner mig lite mer förberedd nu!

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Det brukar få gå ganska många generationer innan det blir något negativt, så det är inget du behöver oroa dig över...
                    ...om det NÅGONSIN dyker upp problem med detta alltså.
                    ...det vanliga är istället att man som akvarist slarvar med skötseln och så dör fiskarna av det istället. Dessutom tror jag de flesta akvarister ändå kompletterar sin fiskgrupp med nya individer då och då så då uppstår inte problemet över huvud taget. En del gamla individer kan få böjd rygg med stigande ålder, men detta är inget GENETISKT fel, det är helt naturligt.
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    Arbetssätt...