En vecka av platy problem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BorderMollie
    • August 2008
    • 5

    En vecka av platy problem

    Ville bara berätta lite om mina platyn och problemen jag haft.

    Jag startade upp mitt 105L akvarium förra veckan, gick till den lokala zoobutiken och valde ut sex stycken Platy att köra in akvariet med. På kvällen samma dag som jag köpte fiskarna såg jag att den enas back fena såg konstig ut och på morgon dagen därpå var jag säker på att något inte var som det skulle för att fenan såg ut som om den höll på att lösas upp och en andra fisk såg likadan ut. Så jag konsulterade med mina akvarieböker och kom till slutsatsen fenröta. Naturligvis var jag förbannad och oturligt nog var butiken stängd den dagen så jag fick vänta med att gå ditt tills den tredje dagen och då hade 4 av mina 6 fiskar blivit drabbade. Jag gick till butiken, förklarade mitt problem och sa att jag ville köpa medicin (vilket jag naturligvis fick rabatterat) och visade vilket akvarium fiskarna varit i (man kunde se några drabbade där i också). Gick hem och dumpade i medicinen och hoppades på det bästa. Jag tror det är borta nu, det har inte blivit värre i alla fall.

    Fråga: vet någon hur lång tid det kommer att ta innan fenorna vuxit tillbaka?

    Som om det inte skulle vara nog så beter sig inte fiskarna särskilt sjuka, istället har dem förvandlats till små matvrak. När jag köpte växterna till akvariet så valde jag tre olika sorter vilket det ena var fem plantor skruv vallisneria. Plantorna räckte upp till vattenytan den första dagen och nu sex dagar senare är dem bara små stubbar kvar. Platyna är på dem konstant och äter. Lite otroligt är att dem inte rör dem andra växterna.

    Vad ska man göra än att sucka och skaka på huvudet åt dem små liven?
  • undervatten
    • April 2010
    • 137

    #2
    Hade en Nyckelhålsciklid som jag fick från djuraffären när jag hittade den i ett akvarium med malawiciklider. Alla fenor var totalt bortbitna in till köttet och sen hade den drabbats av fenröta också. Den låg bara lealös på botten i affären, helt utmattad. hade inte hjärta att lämna stackarn där! Medicinerade honom med bactopur och lät han gå i ett eget akvarium. 1 månad senare var fenorna tillbaka igen! Trodde aldrig att den skulle repa sig så bra! Idag ser han ur så här!
    Fiskar har otroligt bra "läkkött" och repar sig snabbt om man ger dem förutsättningarna för det!
    Senast redigerad av undervatten; 27 June 2010, 21:37.
    10 st med alla olika sorters fiskar.
    Jag kör med såna där pansarlimosiner!
    Tumregel: Man har aldrig för många akvarier

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      ...fiskarna repar sig OM de inte redan är "bäst före", dvs. redan gamla och på väg att dö. Äter de och är pigga så går det nog bra.

      Skruvvallisneria skall inte planteras för djupt, de blir ofta risiga och dör annars, men det kan också bero på brister i ljuset eller att det saknas näring i vattnet. Ditt akvarium är ju rätt så nystartat. Sedan är det bara naturligt att fiskarna äter på växter som håller på att dö. Ta det nu väldigt lugnt och se vad som händer framöver.

      Har du tur så kommer det yngel om en eller ett par veckor så du inte behöver köpa till fler platy, om allt fungerar som det skall så blir du självförsörjande på platy framöver.

      Det du däremot kan/skall skaffa snarast är någon typ av bottenfisk (typ ancistrus eller en grupp corydoras/pansarmalar) som kan äta upp överblivet foder på botten, detta är speciellt viktigt i nystartade akvariet (och akvarier där man medicinerat nyligen) och alltså inte bakterierna kommit igång ännu.
      Vill du "kickstarta" ett akvarium kan du ta lite gammalt "gojsigt" vatten från ett etablerat akvarium och hälla ner detta i ditt nystartade akvarium, se bara till att det du tar smutsvattnet ifrån är "friskt". Låt skräpet sugas in i ditt filter så kommer bakterierna igång snabbt.

      Lycka till.
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      Arbetssätt...