Plocka upp död fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mollymamman
    • July 2004
    • 198

    Plocka upp död fisk?

    Jag har ett 15 liters med Black Molly yngel och Dalmatiner yngel. Dalmatineryngeln dukar under en efter en medans Black Molly yngeln är pigga och glada... Imorse såg jag att de svarta åt på ett dött yngel, ska jag låta de göra det och sen plocka upp det eller ta bort det meddetsamma?
    250L
    Mollyyngel Svärdbäraryngel
    2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis
  • undervatten
    • April 2010
    • 137

    #2
    Man ska alltid ta upp döda fiskar direkt när man ser dem!
    10 st med alla olika sorters fiskar.
    Jag kör med såna där pansarlimosiner!
    Tumregel: Man har aldrig för många akvarier

    Kommentar

    • Rosali
      • January 2010
      • 279

      #3
      Ursprungligen postat av Mollymamman
      Jag har ett 15 liters med Black Molly yngel och Dalmatiner yngel. Dalmatineryngeln dukar under en efter en medans Black Molly yngeln är pigga och glada... Imorse såg jag att de svarta åt på ett dött yngel, ska jag låta de göra det och sen plocka upp det eller ta bort det meddetsamma?

      Jag tycker nog att du ska plocka upp döda fiskar på en gång.
      I akvariet finns ju bara en begränsad mängd vatten som kan bli dåligt om fisken ligger och ruttnar i det. Och om en fisk dött av sjukdom eller parasiter så kan ju fiskarna som äter den döda fisken bli smittade.
      Åtminstone så plockar jag upp döda fiskar så fort jag ser dem.

      Kommentar

      • Mollymamman
        • July 2004
        • 198

        #4
        Ok, tack för svar! Då gör jag det! Jag tror de dör för de är känsliga yngel och dalmatinermollyn är väl ingen naturlig sort? Medans den svarta är och då mycket tåligre?
        250L
        Mollyyngel Svärdbäraryngel
        2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis

        Kommentar

        • undervatten
          • April 2010
          • 137

          #5
          Ja, jag tror att black molly är tåligare än övriga mollys!
          Igår när jag var på akvariebutiken så skulle jag köpa in 2 st till mollyhonor åt min silvermollyhanne. Men alla mollys såg sjuka och smala ut utom just black molly så det blev 2 sådana honor.
          10 st med alla olika sorters fiskar.
          Jag kör med såna där pansarlimosiner!
          Tumregel: Man har aldrig för många akvarier

          Kommentar

          • Cyruz10
            • February 2010
            • 235

            #6
            Dalmatiner är en blandning mellan black och silver. Black är minst lika ovanlig i naturen som dalmatiner, bägge är resultatet av mänsklig odling. Att dina black är starkare har mer att göra med deras anlag än något annat. Dör dina dalmatiner i en hög utsträckning är dom troligen för hårt inavlade, köp in nytt blod från en annan butik.

            Kommentar

            Arbetssätt...