hur länge ska man ha yngel i en yngelkasse

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Huho
    • January 2010
    • 17

    hur länge ska man ha yngel i en yngelkasse

    Jag har två yngel , troligt vis svärdbärare de är kanske en och halv centimeter långa (har innan haft yngel som har blivit uppätna av kejsartetror), hur länge ska jag ha ynglen i yngelkassen?
  • Simon H
    • January 2008
    • 515

    #2
    Hmm det är lite svårt å veta men som jag brukar göra så släpper jag ut dom när dom är så stora så att det nästan inte är nån risk att dom blir uppätna lycka till

    Kommentar

    • Simon H
      • January 2008
      • 515

      #3
      skulle gissa att du kan nog släppa ut dom efter nån vecka

      Kommentar

      • Cyruz10
        • February 2010
        • 235

        #4
        Om kejsar tetror är det största hotet kan dom nog gå ute utan risk, så länge du inte matar en gång i veckan typ

        Min erfarenhet är dock att yngelkassar suger rejält. Om du vill ha yngel för ditt eget kar kan du låta dom föda fritt i karet. Har du t.ex lite hornsäv som växt sig långa nog att lägga sig över ytan kommer alltid att ett par yngel att klara sig. Ska du ha yngel i odlingssyfte måste du nog ha ett separat kar för just detta.

        Men yngelkassar hämmar deras tillväxt rejält, samtidigt som det stressar dom något enormt. Skippa kassen och skaffa dig lite växter som ger dom skydd, alternativt ett separat kar beroende på syftet med odlingen. I vilket fall som helst kan du släppa ut dom yngel du har. Som Simon säger så kan man släppa ut dom efter en vecka. Mina brukar klara sig efter att ha gömt sig 2-4 dagar.

        Kommentar

        • Huho
          • January 2010
          • 17

          #5
          ynglen födes i själva karet men jag tog in dem i yngelkassen för att det ynglet som blev uppätet var relativt stort, men tyvärr har mina stora kejsar tetror dött.

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av Huho
            ynglen födes i själva karet men jag tog in dem i yngelkassen för att det ynglet som blev uppätet var relativt stort, men tyvärr har mina stora kejsar tetror dött.
            Som andra redan sagt, (här och på tusen andra ställen) så suger födkassar/yngelburar rejält, jag har själv argumenterat emot dessa under lång tid. Har nu dina kejsartetror dött så borde problemet vara ur världen, eller hur. Annars är ett bra riktvärde att ynglen borde klara sig bra om de är större än alla de andras munnar, vilket dina yngel borde vara med god marginal. Lycka till.
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            Arbetssätt...