Ormskinnsguppy vackra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vux
    • October 2009
    • 121

    Ormskinnsguppy vackra?

    Är ormskinnsguppy populära eller är det jag som tycker det är obeskrivligt vackra?? Speciellt de med grön "metallic" färg! Är jätte intresserad av guppy och skulle vilja få fram egna ormskinnsguppy, alltså odla på dem tills deras andra färganlag försvinner och bara får fram ormskinn på ynglena (roligt att ge sig på en uppgift) men vill också kunna sälja/ge bort dem lätt så jag undrar om de är populära?
  • Dexter
    • December 2009
    • 984

    #2
    Jo, visst är de vackra.(Säger jag nu, som aldrig skulle ha Guppys och definitivt inte snakeskin, tyckte de var "tråkiga". Nu har jag mängder av dem.) Utan att ha läst något om genetiken när det gäller Guppys skulle jag vilja påstå att "snakeskingenen" är väldigt dominant. I stort sett alla guppys hos oss blir green snakeskin. Vi började med ett par golden snakeskinhannar, några honor utav någon "ormskinnsvariant" och alla yngel blir green snakeskin i princip. (Den gröna "metallicen" tydligare hos vissa.) Jag tror att din utmaning inte skulle vara att få fram hela kullar med green snakeskin, det är nog inga större problem, utan att "förfina" dem, med finare mönster, fenor och så vidare. Krävs nog att man odlar på samma stam flera generationer. Hur efterfrågan på dem är kan jag inte svara på.

    (Själv håller jag på att blanda upp mina snakeskins med diverse andra Guppys just nu. Snakeskingenen är som sagt väldigt dominant, men det är en jättekul hobby. Har en väldigt klar bild av hurdana Guppys jag vill få fram och det är en sann utmaning att nå dit.)
    Senast redigerad av Dexter; 16 June 2010, 16:41.
    /Dexter

    75 liter mix, 220 liter mix

    Kommentar

    • mollsan
      • March 2010
      • 228

      #3
      Så många Guppy-galningar, men så få i Guppysällskapet!?

      Anlaget kallas filigran.
      Att tänka på när man korsar guppys är att i första generationen kan det bli lite vad som i kullen. Men återkorsar man sen dem med föräldrar/syskon så brukar man se sitt önskade resultat i generation 2. Är inte så inne på genetiken, men det är så jag fått det förklarat för mig iallafall!

      Håller själv på med lite guppy expriment, men är mer inne på "godis-fiskar" gillar inte filigran så mycket. (fast har en röd med nån slags filigran som är rikigt snygg)
      www.guppys.se
      Svenska GuppySällskapet
      Forum-Nybörjarinfo-Genetik

      Kommentar

      • Vux
        • October 2009
        • 121

        #4
        Ursprungligen postat av Dexter
        Jo, visst är de vackra.(Säger jag nu, som aldrig skulle ha Guppys och definitivt inte snakeskin, tyckte de var "tråkiga". Nu har jag mängder av dem.) Utan att ha läst något om genetiken när det gäller Guppys skulle jag vilja påstå att "snakeskingenen" är väldigt dominant. I stort sett alla guppys hos oss blir green snakeskin. Vi började med ett par golden snakeskinhannar, några honor utav någon "ormskinnsvariant" och alla yngel blir green snakeskin i princip. (Den gröna "metallicen" tydligare hos vissa.) Jag tror att din utmaning inte skulle vara att få fram hela kullar med green snakeskin, det är nog inga större problem, utan att "förfina" dem, med finare mönster, fenor och så vidare. Krävs nog att man odlar på samma stam flera generationer. Hur efterfrågan på dem är kan jag inte svara på.

        (Själv håller jag på att blanda upp mina snakeskins med diverse andra Guppys just nu. Snakeskingenen är som sagt väldigt dominant, men det är en jättekul hobby. Har en väldigt klar bild av hurdana Guppys jag vill få fram och det är en sann utmaning att nå dit.)
        Jaha jag hade ingen aning om att det anlaget var dominant som du säger får man ge sig på att förfina den istället. Ska bli jätte roligt, är helt besatt av ormskinns (snakeskin) guppys, varje gång jag ser dem med grön "metallic" i affären står jag och gapar och fascineras

        Har du inga bilder på dina guppy? Skulle vara jätte roligt att se

        Kommentar

        • Vux
          • October 2009
          • 121

          #5
          Ursprungligen postat av mollsan
          Så många Guppy-galningar, men så få i Guppysällskapet!?

          Anlaget kallas filigran.
          Att tänka på när man korsar guppys är att i första generationen kan det bli lite vad som i kullen. Men återkorsar man sen dem med föräldrar/syskon så brukar man se sitt önskade resultat i generation 2. Är inte så inne på genetiken, men det är så jag fått det förklarat för mig iallafall!

          Håller själv på med lite guppy expriment, men är mer inne på "godis-fiskar" gillar inte filigran så mycket. (fast har en röd med nån slags filigran som är rikigt snygg)
          Ja man kanske borde ta och gå med där

          Jag har också hört något om att man måste återkorsa några gånger för att få fram den färgen på alla yngel och bli av med de andra färgkombinationerna, ska bli roligt att se resultatet när jag väl börjar

          Kommentar

          • Vux
            • October 2009
            • 121

            #6
            Ursprungligen postat av mollsan
            Så många Guppy-galningar, men så få i Guppysällskapet!?

            Anlaget kallas filigran.
            Att tänka på när man korsar guppys är att i första generationen kan det bli lite vad som i kullen. Men återkorsar man sen dem med föräldrar/syskon så brukar man se sitt önskade resultat i generation 2. Är inte så inne på genetiken, men det är så jag fått det förklarat för mig iallafall!

            Håller själv på med lite guppy expriment, men är mer inne på "godis-fiskar" gillar inte filigran så mycket. (fast har en röd med nån slags filigran som är rikigt snygg)
            Förresten vad är "godis-fiskar"? Blev lite nyfiken

            Kommentar

            • Vux
              • October 2009
              • 121

              #7
              Förresten Dexter, du skrev att du hade köpt även honor i någon snakeskinns-variant, har du prövat att korsa en "vanlig" hona eller vad man ska kalla det med en snakeskinn och fått snakeskinn? Har 2 honor som jag är lite fäst vid som jag gärna skulle vilja ha kvar och avla på dom.

              Kommentar

              • mollsan
                • March 2010
                • 228

                #8
                Ursprungligen postat av Vux
                Förresten vad är "godis-fiskar"? Blev lite nyfiken
                Tex http://bp2.blogger.com/_T2V1-0Hu0WE/...h/pinki9no.jpg
                Behöver ha honor med grundfärgen pink. Har nu två hanar med rätt grundfärg men så gäller det att få hon-yngel av dem med rätt färg... Sen korsa dessa honor med galaxy... Såsmåningom ska jag kunna få till något såntdär!

                Ein Forum für alle Freunde von Guppy, Schwertträger, Molly, Platy, garnelen,moose in und um Berlin,Interessengemeinschaft Poeciliidae Deutschland (IGPD)

                Där har jag rätt honor, fullröd alt albinofullröd men saknar hane med apw. Kan ha sådana yngel på gång, men de har inte börjat färga ut ännu så jag vet inte om det blev parat som jag tänkt.
                Annars kan jag kanske tigga nån apw hane av någon i Sgs på nästa möte.

                Och sen såklart de du tillochmed ibland kan köpa i affären, så egentligen inte sån sport att odla...
                "isglass"-fisk har jag kallat dem då vissa ser ut som randiga isglassar. Akvarieteknik kallar dem "Pingo" http://akvarieteknik.e-line.nu/servl...loginguest&p=H
                Har 3 honor från en stam inom Sgs som jag ska korsa med två hallvsvartvit/halvsvartgul!

                Älskar annars moskvablå... ska korsa den med nån albinofullröd tänkte jag.. det blir spännande!
                www.guppys.se
                Svenska GuppySällskapet
                Forum-Nybörjarinfo-Genetik

                Kommentar

                • mollsan
                  • March 2010
                  • 228

                  #9
                  Ursprungligen postat av Vux
                  Ja man kanske borde ta och gå med där
                  hihi.. jag är ju partisk men det tycker jag! :0)
                  Många som kan mycket och många som har ideer och tips!
                  www.guppys.se
                  Svenska GuppySällskapet
                  Forum-Nybörjarinfo-Genetik

                  Kommentar

                  • Dexter
                    • December 2009
                    • 984

                    #10
                    (Svar till mollsan.) Oj, vilka häftiga Guppys. Jo man kanske borde gå med i Svenska Guppysällskapet. Tycker det är så kul att kolla på bilder på olika Guppys, kanske kan man få lite tips där.

                    Har du förresten någon bild på en moskvablå?

                    EDIT. Undrade mest för att jag inte vet vad ett par utav mina senast inköpta honor heter. Tycker de är superfina. Nu såg jag att de förmodligen är blue tailhonor jag har...Kan ju passa på att fråga dig, mollsan kanske? Bild kommer här:

                    Klicka på bilden för större version

Namn: Hjärtan 7247_NEW.jpg
Visningar: 1
Storlek: 90,0 KB
ID: 2125163(
                    Senast redigerad av Dexter; 17 June 2010, 19:25.
                    /Dexter

                    75 liter mix, 220 liter mix

                    Kommentar

                    • Dexter
                      • December 2009
                      • 984

                      #11
                      Jo, jag har ju som sagt inte läst något om genetiken men vi har även haft några helgula honor och några gula yngel har vi inte fått. Alla har varit snakeskin. Vet ju inte om det är denna typen av Guppy du menar förresten men jag lägger in ett par bilder på mina green snakeskin. All yngel blir utav denna typen. Ganska stormönstrade på stjärtfenan, varierar lite, med tydligt ormskinnsmönster på kroppen. Kroppen skimrar av grön "metallic". (Ganska unga hannar på bilderna. Är nog inte 100% fullvuxna ännu.)

                      Klicka på bilden för större version

Namn: Hjärtan 7193_NEW.jpg
Visningar: 1
Storlek: 108,1 KB
ID: 2125160

                      I en utav kullarna dök den här hannen upp. Samma färg som de andra men med betydligt större kropp, ja han är större hela han, och lite annorlunda mönster. Men det är som sagt den enda som stuckit ut lite i utséende.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: Melvinmaj.jpg
Visningar: 2
Storlek: 107,8 KB
ID: 2125161

                      Om man skulle vilja ha mer småmönstrade ormskinnsguppy borde det fungera att odla vidare på samma stam i flera generationer för att få fram lite "renare" snakeskinguppys. Guppys har väl oftast en massa olika blandningar i sina gener.

                      Kan ju lägga in en bild på hur Golden Snakeskinhannarna ser ut som gett upphov till ynglen ovan. (De är gamla nu, med lite fransiga fenor, men fortfarande pigga och krya.)

                      Klicka på bilden för större version

Namn: Gammalgul.jpg
Visningar: 1
Storlek: 105,0 KB
ID: 2125162
                      Senast redigerad av Dexter; 17 June 2010, 19:12.
                      /Dexter

                      75 liter mix, 220 liter mix

                      Kommentar

                      • mollsan
                        • March 2010
                        • 228

                        #12
                        Ursprungligen postat av Dexter
                        (Svar till mollsan.) Oj, vilka häftiga Guppys. Jo man kanske borde gå med i Svenska Guppysällskapet. Tycker det är så kul att kolla på bilder på olika Guppys, kanske kan man få lite tips där.

                        Har du förresten någon bild på en moskvablå?

                        EDIT. Undrade mest för att jag inte vet vad ett par utav mina senast inköpta honor heter. Tycker de är superfina. Nu såg jag att de förmodligen är blue tailhonor jag har...Kan ju passa på att fråga dig, mollsan kanske? Bild kommer här:

                        [ATTACH]34729[/ATTACH](
                        Oj.. hehe.. så duktigt är jag inte och honor är ofta lite svåra. Men nån slags halvsvart/isblå? Men det är en ren gissning
                        Posta bilden på guppys.se så kan säkert nån av de mer rutinerade medlemarna hjälpa dig!

                        Här är en länk till bild på min moskvablå http://s791.photobucket.com/albums/y...urrent=dk1.jpg
                        Lite suddig bild, tagen i en plastlåda men man ser fisken rätt bra.
                        Har hört talas om att moskvablå ändrar färg efter humör, så de kan variera i olika nyanser!?
                        Har själv inte märkt nåt av det men tycker fisken är fantastiskt vacker!
                        Har yngel på tillväxt med dubbelsvärds honor. Han ska gå med mammorna några veckor till sen tänkte ajg sätta honom med några jungfruhonor från en zooaffärskull. Vill verkligen ha en egen stam med moskvablå så man alltid har anlaget!

                        Ang Sgs så får man massor av tips, och määängder av ideer. OCh så är det så smidigt då man byter fisk med varandra. Det kan i längden bli svårt att odla en stam själv. Men om fler odlar på samma fiskar så kan man sen byta med varandra för att minska inavel och också om man tex får sjuka bland sina fiskar så projektet går fel!
                        Och även om man behöver fisk med vissa anlag så brukar man kunna hjälpas åt!
                        Ju fler desto roligare!
                        Senast redigerad av mollsan; 17 June 2010, 21:40.
                        www.guppys.se
                        Svenska GuppySällskapet
                        Forum-Nybörjarinfo-Genetik

                        Kommentar

                        • mollsan
                          • March 2010
                          • 228

                          #13
                          Ursprungligen postat av Dexter
                          Jo, jag har ju som sagt inte läst något om genetiken men vi har även haft några helgula honor och några gula yngel har vi inte fått. Alla har varit snakeskin.
                          Nu är ju filigran/snakeskin en täckfärg så den syns sällan på honorna. Och har man inte en stabil stam så vet man inte heller vilka täckfärgs-anlag en hona bär på.
                          Skälet de gula inte syns i han-ynglen är att det kamofleras av av täckfärgen!

                          Den undre bilden har helt klart grundfärgen gul.
                          De andra är jag inte tillräckligt duktig att se, kanske grå, som väl är väldigt vanligt!
                          www.guppys.se
                          Svenska GuppySällskapet
                          Forum-Nybörjarinfo-Genetik

                          Kommentar

                          • Vux
                            • October 2009
                            • 121

                            #14
                            Svar Till Dexter: Riktigt fina fiskar du har! Jag tycker det är så fint med den där mönstrade kroppen Ja jag menar ungefär sånna som dina på bilden men jag såg några i affären som var sådär grön "metallic" som dina är på kroppen på svansen/fenan också. Tyckte skarpt om mönstert på hane på första bilden, tycker det är fint när det är mycket och kraftigt mönster Hur många vuxna guppy har du sammanlagt?

                            Kommentar

                            • Vux
                              • October 2009
                              • 121

                              #15
                              Ursprungligen postat av mollsan
                              Nu är ju filigran/snakeskin en täckfärg så den syns sällan på honorna. Och har man inte en stabil stam så vet man inte heller vilka täckfärgs-anlag en hona bär på.
                              Skälet de gula inte syns i han-ynglen är att det kamofleras av av täckfärgen!

                              Den undre bilden har helt klart grundfärgen gul.
                              De andra är jag inte tillräckligt duktig att se, kanske grå, som väl är väldigt vanligt!
                              Hade ingen aning att filigran var täckfärg, varje dag lär man sig något nytt trodde honor också fick något liknande mönster, hade varit fint, tycker honor annars kan se så tråkiga ut. Har t.ex. en som är mörkgrå aktig, men är ändå jätte förtjust i den men hade varit kul med lite färg hehe

                              Kommentar

                              Arbetssätt...