Blåa endlers-yngel...??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tiffy07
    • March 2010
    • 41

    Blåa endlers-yngel...??

    Hur vanligt är det att ynglen föds blåa? Jag har 4 honor, alla utan "färg", samt två haner, normalfärgade endlers. I första kullen fick jag ett blått yngel, i dag har kull två kommit med två blåfärgade. Hela kroppen skimrar i blått..
    Kan någon av föräldrarna var uppblandade med vanliga guppies innan jag köpte dom?
    Alla andra är färglösa än..
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Guppy-honor har förrådsbefruktning, dvs efter en parning sparar de spermier i kroppen i månader så de kan befrukta flera kullar utan ytterligare parning.

    Dvs om dina guppyhonor nånsin har träffat en hane av vanlig guppy, så kan ungarna vara hybrider, ja.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • tiffy07
      • March 2010
      • 41

      #3
      Fast jag har köpt alla honorna som endlers. Jag har aldrig själv haft vanliga guppy.

      Kommentar

      • Pickles
        • October 2009
        • 1155

        #4
        Vad Azur menar (antar jag) är att de kan ha haft en tête à tête med en vanligt guppy innan de kom till dig, och lagrat befruktningen.
        "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
        ~25l vatten

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Japp.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            De blå generna kan också ligga latent i en stam och plötsligt (ibland efter många generationer) komma fram igen. Men det är nog ändå troligast att det skett lite blandning innan du fick hem dem.
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • tiffy07
              • March 2010
              • 41

              #7
              Ok, då är dom nog inte rena endlers. Jag tycker dock dom är snygga, så jag kommer låta dom växa till sig och se hur dom färgar ut 

              Kommentar

              Arbetssätt...