Vad ska jag göra med platyhonan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • emmasol
    • June 2010
    • 8

    Vad ska jag göra med platyhonan?

    Hej!
    Jag har en platyhona som är riktigt tjock, så hon kommer säkert föda snart. Frågan är om jag ska lägga henne i yngelkaret nu, så att ynglerna kan gömma sig snabbt, eller ska jag ha kvar henne hos de andra fiskarna? Det känns ju taskigt att ha henne i karet, men jag vill ju inte att ynglerna ska bli uppätna. Förövrigt så simmar hon runt som en galning, så det är nog inte dags än, men om det sker inatt liksom.. Vad tycker ni att jag ska göra?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Risken finns att om du börjar jaga henne med håv blir hon stressad och föder för tidigt, men samtidigt finns risken att ynglen blir uppkäkade om du inte gör det.
    Jag brukar förorda att låta honorna vara i karet och föda där, det som blir över blir över.
    Du kommer tids nog att få tillräckligt med yngel ändå, hon föder om ca en månad igen...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • emmasol
      • June 2010
      • 8

      #3
      jag vill ha henne i karet när hon föder, men det känns ju fel om jag skulle ha henne där utan att hon skulle föda..

      Kommentar

      • Dexter
        • December 2009
        • 984

        #4
        Jag hade låtit henne gå kvar, tror det är väldigt stressande för gravida honor att flyttas. Skaffa lite Hornsärv om du inte har det. Vi har många små yngel som överlever i Hornsärven trots att vi har väldigt hungriga tetror i samma kar.
        /Dexter

        75 liter mix, 220 liter mix

        Kommentar

        • emmasol
          • June 2010
          • 8

          #5
          jag har rätt mycket växter som de nog kan gömma sig i, så jag låter nog henne vara kvar.

          Kommentar

          • emmasol
            • June 2010
            • 8

            #6
            fick massa yngel imorse.

            Kommentar

            Arbetssätt...