Kampisk attackerar mina guppys!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andii95
    • June 2010
    • 4

    Kampisk attackerar mina guppys!

    Jag köpte en kampfisk för ungefär två månader sedan och den har varit lugn med guppys ända tills en vecka sedan. Då började den plötsligt attackera mina guppys, jag märkte då och då att mina guppys fenor var lite bitna men det hände sällan.
    Men nu den senaste veckan så var ända gång jag tittar in i akvariet så är han och jagar guppys.

    Några tips hur jag ska lugna ner han, eller att få dem att bli vänner?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det bästa rådet är nog att skilja på dem...
    Kampfisk och guppy är ingen vidare bra kombination i samma kar, tyvärr.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • andii95
      • June 2010
      • 4

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Det bästa rådet är nog att skilja på dem...
      Kampfisk och guppy är ingen vidare bra kombination i samma kar, tyvärr.
      Men jag har inget annat akvarium, i så fall är det ända valet att döda kampfisken och det vill jag ju inte. Den är så fin

      Kommentar

      • Pickles
        • October 2009
        • 1155

        #4
        Alternativt köpa ett till kar, lämna tillbaka den till affären eller se om du hittar någon som vill adoptera den.
        Hör dig för!
        "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
        ~25l vatten

        Kommentar

        • VisualDarkness
          • February 2010
          • 7417

          #5
          Guppyhanar har långa fina fenor = Konkurrens

          Jag gjorde istället misstaget att blanda kampfisk med mosaikguramis utan någon nödlösning om det inte skulle fungera. Det gick bra tills kampfisken kom på att han och hanen var släkt. Kampfisken muckade gräl och åkte själv på stryk gång på gång.

          Att bli av med en kampfiskhane brukar annars inte vara svårt då det inte krävs så stort kar för den. Själv skulle jag, om jag var du, köpa mig ett begagnat eller nytt set på 40-70l och flytta över hanen. Fast ju större desto bättre. Du kommer inte ångra dig.
          180l Sällskap:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
          60l Asien:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

          Kommentar

          • Majki01
            • May 2010
            • 769

            #6
            Inte alltid det gör något. Beror helt på guppys fenor. Har dom stora fenor som inte alla guppy hanar har. Men har dom stora så kan Kampfisken tolka dom som revir konkurens. och ja. Tar du då inte antigen bort guppysarna han attackerar eller han så kommer du inom snarast ha en massa döda guppys.. Hur ser din hane ut?

            Kommentar

            • Majki01
              • May 2010
              • 769

              #7
              Det absolut bästa du kan göra för hanen är att Ordna ett kar på 10-15 liter. Och inte ha mer än 15 cm vatten. Då kommer den må som en kung. Inte alls lönt att köpa ett stort kar till en ensam kampfisk då den endå bara kommer ligga o trycka i en av hörnorna uppe vid ytan.. Man kan inte säga att dom trivs i stora men man kan heller inte konstatera att dom inte trivs.. Men däremot så vet jag . Desto mer rörelse och desto djupare och mer vatten desto kortare lever faktiskt kampfisken.

              Kommentar

              • askungen
                • June 2010
                • 107

                #8
                Hm, ja har kampfiskar tillsammans med guppyhanar med väldigt långa och färgglada stjärtfenor och han har aldrig gjort en antydan till att attackera dem, fast ja har 2 st kamphonor till honom som han koncentrerar sig på. Man skulle ju kunna tro att han av den anledningen skulle attackera guppisarna. men icke. Hoppas det löste sig för dig iallafall.
                Anki
                220 l asien+äppelsnäckor, 112 l sällskap me helenor o äppelsnäckor
                60 l sällskap+zebrasnäckor samt ett 50 l räk o snäckkar.

                Kommentar

                • Flaxss
                  • November 2008
                  • 1718

                  #9
                  Ursprungligen postat av Majki01
                  Det absolut bästa du kan göra för hanen är att Ordna ett kar på 10-15 liter. Och inte ha mer än 15 cm vatten. Då kommer den må som en kung. Inte alls lönt att köpa ett stort kar till en ensam kampfisk då den endå bara kommer ligga o trycka i en av hörnorna uppe vid ytan.. Man kan inte säga att dom trivs i stora men man kan heller inte konstatera att dom inte trivs.. Men däremot så vet jag . Desto mer rörelse och desto djupare och mer vatten desto kortare lever faktiskt kampfisken.
                  jaså själv har jag haft slöjkampfisk i ett 500L akvarium och den levde där i fyra-fem år.

                  för en hane tycker jag att man inte ska ha under 15L, helst runt 20-30L. och alla de hanar jag har haft så är det sällan de ligger och trycker i ett hörn, utan de har alltid rört sig över hela karet och utforskat det.

                  ska man ha med honor bör man ha ett kar runt 50L som minst.

                  att dom dör i att vara i stor akvarium tror jag inte ett dugg på, däremot ska det vara lågt vatten men stor botten yta trivs dom väldigt bra med. 10-15L har en ganska liten bottenyta.

                  ett kar på 300L med lågt vatten och stor botten yta med täta växtsnår där i kommer kampfisken till sin fulla rätt!!

                  att dom vill ha varmt vatten och låg cirkulation är också nåt dom vill ha.

                  Kommentar

                  • askungen
                    • June 2010
                    • 107

                    #10
                    Väna lite här nu, varför skulle kampfisk i stora akvarium leva kortare tid?? Ja har ett 200 l med kampfiskar o ett 112 l både med mycket växter,röter och grottor dom älskar vara i. Jag tror heller inte ett dugg på att dem skulle leva kortare än andra som står i mindre akvarium. Mina e uppe vid ytan o andas o simmar omkring med alla andra fiskarna dagarna i ända runtom i hela akvariet. Men ja undrar fortf va de e som gör att dem skulle leva kortare än andra???
                    Anki
                    220 l asien+äppelsnäckor, 112 l sällskap me helenor o äppelsnäckor
                    60 l sällskap+zebrasnäckor samt ett 50 l räk o snäckkar.

                    Kommentar

                    • Flaxss
                      • November 2008
                      • 1718

                      #11
                      anledningen till att dom ev skulle leva kortare tid är fel skötsel, fel fiskval, fel inredning. och inte av storleken för det tror jag inte alls på.

                      exempel kampfisk hanar trivs ganska bra för sig själva, i ett kar med massa olika fiskar kan dom bli stressade och tillbakadragna i ett störrekar finns en risk att man blandar mer.

                      minimum av 20-40L däremot är nåt jag skulle säga för en hane, under 15L tycker jag inte man bör ha en hane permanent.

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        ...troligen är det så att vi i våra akvarier har alldeles för stark vattenströmning för kampfiskarna. Dessa lever i långsamt rinnande eller stillastående vatten (risfält!) och orkar inte i längden med stark vattenströmmning. Det är antagligen därför dör de till slut/ganska fort.
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        Arbetssätt...