Mat Akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #16
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Moralfrågan är väl främst att man nedvärderar fiskar som levande varelser - vadå om man ändå bara ser dom som mat så kan man ju lika gärna strunta i att byta vatten. De har ju ändå inget värde.
    Där tycker jag du har fel! Man måste naturligtvis se till att ”matfisken” har så optimala livsbetingelser som möjligt!
    Dom har visst ett värde! Jag kan ge dig massor av exempel hur detta kan fungera.
    Exempelvis i fallet guppy. Om man odlar dessa selektivt blir det en massa fisk som inte håller måttet. De ”som blir över” kan man använda som mat till andra fiskar som får en näringsriktig diet. På det viset får alla mina guppy ett värde och fyller en funktion.
    Ett annat exempel om något mer i ett lite längre perspektiv: Jag odlar Tilapia (Oreochromis niloticus) som matfisk, främst som matfisk för människor, vad är skillnaden? Detta medför att rovfisket minskar i närbelägna sjöar och fisken i dessa sjöar kan överleva bättre. Så visst har den matfisken ett värde!

    Har man ett blandakvarium med en del gömställen så kommer en del fiskar att klara sig andra inte (ett "naturligt" urval) - men i ett akvarium där man avsiktligt skall använda fisk som föda får det inte finnas några gömställen alls och då ges ju "födan" inte någon chans utan det handlar helt enkelt bara om en avlivning.
    Om det finns gömställen i akvariet så kommer en del guppy att klara sig i detta akvarium ocgh man har snart en guppystam där.
    Du förutsätter att alla som matar rovfiskar med levande fisk håller dessa i ”nakna” akvarier så är nog inte alls fallet.




    Sedan har det också nackdelar med att mata med levande fiskar eftersom det verkar trigga igång aggressiviteten hos rovfiskar när de får smak för detta och sedan blir de även aggresivare mot andra fiskar i akvariet och det är kanske inte så kul.
    Jag vill återknyta till Tilapia odling: Jag använder mig av rovfisk tillsammans med tilapia för att hålla populationen under kontroll. Jag kan förklara hur och varför om någon är intresserad.
    Dessa rovfiskar är oftast Parachromis dovii, P. Managuense, P. Motaguense eller liknande. Dessa används sedan som avelsdjur för utsättnings fisk. Jag ser ingen skillnad på deras beteende jämfört med motsvarande viltfångade exemplar. Men visst, det kan kanske vara en viss skillnad på fisk som i ett par generationer har vuxit upp på pellets eller flingor.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • Avendesora
      • October 2004
      • 179

      #17
      Detta är verkligen en intressant diskussion som även finns inom reptilhobbyn. Jag ser inget fel i att mata rovfisk (eller tex strumpebandssnokar) med fisk som fötts upp på ett bra sätt.
      /Cattis

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #18
        Att mata med levande fisk (och andra ryggradsdjur) är väl inget fel i sig, om det görs av rätt anledning. Men det kryllar förmodligen av tillfällen då levande guldfiskar, möss, och andra djur har fått sätta livet till, för att den som matar tycker det är "häftigt" och "coolt" att se ett djur slita ett annat i stycken... Och där nå´nstans går väl gränsen för vad som är moraliskt, och god/dålig smak. Människor som har så liten respekt för levande djur, brukar ha empatistörningar även när det kommer till människor, vad jag har förstått.

        Om rovdjuret i fråga tar dött foder, så finns ingen större anledning att mata med levande, då det är stressande för bytesdjuret, som i det trånga utrymmet inte har en chans att komma undan. När det gäller ormar, kan bytesdjuret skada eller t.o.m döda ormen, när det känner sig trängt, och om ormen inte är hungrig nog att döda det med en gång. Däremot är vissa individer och arter dock svåra, ibland omöjliga, att få att ta dött foder, och då har man ju inget val.
        Senast redigerad av Shepard; 04 August 2010, 18:50.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #19
          Ursprungligen postat av bossep
          Du förutsätter att alla som matar rovfiskar med levande fisk håller dessa i ”nakna” akvarier så är nog inte alls fallet.
          Nej, men i så fall kommer det även att bli massor av guppy i huvudakvariet så varför då odla dom i ett extra akvarium.
          Bara som ett exempel - på Universeum i Göteborg går det idag massor av guppy i alla akvarier - dvs även i de akvarier där det går utpräglade rovfiskar.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • platoman
            • March 2010
            • 61

            #20
            Vad som må vara naturligt är inte med nödvändighet i alla lägen helt överensstämmande med mänskliga moralvärden. Självklart är det naturens ordning att den starke äter den svage, frågan är bara om jag gillar tanken på att förse den starke med den svage för att se den förre glufsa i sig den senare. BTW så ogillar jag tjurfäktning fast det i grunden är ganska naturligt, dvs att kossan ska dö för mänsklig hand... av samma anledning ogillar jag att kolla på filmer från slakthus men likförbannat käkar jag kött... med vis förtjusning dessutom... är väl dubbelmoralen personifierad

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #21
              Tjurfäktning är inget annat än en förlegad "sport" som verkar härstamma från romarnas gladiatorspel, och är nog närmast att klassas som onödigt och utdraget djurplågeri, för att matadoren ska få visa hur "modig" han/hon är... Men de kallar det deras kultur, så därför måste man acceptera det Men jag hörde häromdagen att det tydligen var nå´t ställe i Spanien som nu har förbjudit spektaklet, ett steg i rätt riktning, och ett välkommet tecken på att det finns spanjorer som tycker att djur har ett värde. För att återknyta till fel anledning att mata rovdjur med levande byte, att döda djur för nöjes skull kan aldrig vara ok, och står ovanför diskussioner om god/dålig smak.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #22
                Snälla, håll er till frågan, TJURFÄKTNING hade ingenting med detta att göra från början.
                (Det är ju, som redan sagts, dessutom på väg att förbjudas, i alla fall i Katalonien....och sedan överallt också får man hoppas, maken till utstuderat djurplågeri får man ju leta efter!) Slut från mig.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #23
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Nej, men i så fall kommer det även att bli massor av guppy i huvudakvariet så varför då odla dom i ett extra akvarium.
                  Bara som ett exempel - på Universeum i Göteborg går det idag massor av guppy i alla akvarier - dvs även i de akvarier där det går utpräglade rovfiskar.
                  Exakt! Men om inte guppyna hinner med att reproducera så är det bra att kunna fylla på.
                  Sedan kan nog någon hävda att det blir en lång och plågsam död för guppyna som får gå och vänta på att bli uppätna. Jag håller i och för sig inte med om detta.
                  Det kanske vore intressant med en diskussion om ”varför vissa foderfiskar överlever”?
                  Exakt! Men om inte guppyna hinner med att reproducera så är det bra att kunna fylla på.
                  Sedan kan nog någon hävda att det blir en lång och plågsam död för guppyna som får gå och vänta på att bli uppätna. Jag håller i och för sig inte med om detta.
                  Det kanske vore intressant med en diskussion om ”varför vissa foderfiskar överlever”?


                  Ps hoppas kunna klämma in ett besök på Universeum under semestern!
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #24
                    Ursprungligen postat av tummen
                    Snälla, håll er till frågan, TJURFÄKTNING hade ingenting med detta att göra från början.
                    (Det är ju, som redan sagts, dessutom på väg att förbjudas, i alla fall i Katalonien....och sedan överallt också får man hoppas, maken till utstuderat djurplågeri får man ju leta efter!) Slut från mig.
                    Nämnde det bara med tanke på inlägget innan... Och delvis har det med ämnet att göra, det vill säga hur man ser på djur, och hur man behandlar dem, och du skrev ju lite om det själv nu Jaja, som jag sa innan, mata med levande är ok, så länge man kan göra det utan onödig stress för bytesdjuret, och utan risk att rovdjuret blir skadat eller dödat. Gör man det däremot för att man tycker att det är "coolt" och "häftigt" är det tveksamt om man ens borde ha djur.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #25
                      Ursprungligen postat av Micke_A
                      Att mata med levande fisk (och andra ryggradsdjur) är väl inget fel i sig, om det görs av rätt anledning. Men det kryllar förmodligen av tillfällen då levande guldfiskar, möss, och andra djur har fått sätta livet till, för att den som matar tycker det är "häftigt" och "coolt" att se ett djur slita ett annat i stycken... Och där nå´nstans går väl gränsen för vad som är moraliskt, och god/dålig smak. Människor som har så liten respekt för levande djur, brukar ha empatistörningar även när det kommer till människor, vad jag har förstått.

                      Om rovdjuret i fråga tar dött foder, så finns ingen större anledning att mata med levande, då det är stressande för bytesdjuret, som i det trånga utrymmet inte har en chans att komma undan. När det gäller ormar, kan bytesdjuret skada eller t.o.m döda ormen, när det känner sig trängt, och om ormen inte är hungrig nog att döda det med en gång. Däremot är vissa individer och arter dock svåra, ibland omöjliga, att få att ta dött foder, och då har man ju inget val.
                      Tokfransar finns det gått om! Naturligtvis menar jag inte att det är rätt att mata med levande varelser som underhållning. Lika lite som det är att mata djur i naturen av samma orsak med levande eller döda djur.
                      Jag tänker på exempelvis haj matning, etc. Detta är lite samma problematik som exempelvis hund, kampfisk och tjur fäktning och det måste dras klara gränser mellan utfodring och underhållning!
                      Jag kan skriva spaltkilometer om detta men jag tror detta har klargjort min uppfattning.
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • Dreedmachine
                        • May 2010
                        • 5

                        #26
                        Var ett tag sedan jag tittade igenom denna tråd. Kan dock säga att matakvariet gick sönder under en flytt (spricka på botten glaset). Detta så fick jag flytta över guppysarna till stora karet... Som sagt kan ni ju nu gissa hur det gick för dom. Dock så har jag införskaffat ett 100L kar som nu står och snurrar med scalarer i. Provat tidigare med att låta scalar paret vara kvar. Dock så gick det inte som planerat utan det har slutat med att dom har blivit uppätna några omgångar.

                        Om ni är sugen på att prova själv så har ni en skit bra guide har som är gjord utav en kille från Australien
                        Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...