Mat Akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dreedmachine
    • May 2010
    • 5

    Mat Akvarium?

    Hej hopp. Varit en stadig besökare till denna sida fram och tebax men tog mod nog att bli medlem förens nu.

    Har en fråga ang Guppys. Tänkte starta ett mindre akvarium för att föda up Guppys som jag sedan kan mata mina andra större fiskar med. Så skulle varit trevligt att bolla lite vad ni har för ideér.

    Stora akvariet är på 375L medans det mindre som jag ska föda upp Guppysarna i är drygt 50L (hemma bygge). Sedan vore det bra om ni vet hur man ger guppysarna dom optimala möjligheterna för att föröka sig då dom enbart ska användas som föda till dom större.

    Tack på Förhand

    // Dreedmachine
  • sjebbe
    • March 2009
    • 440

    #2
    Dumt att mata fisk med levande då du kan få problem.
    Om du helt plötsligt får sjukdomar på foderfisken, tror du då att dina andra fiskar kommer att acceptera dött eller pellets?

    Du kan dessutom smitta de andra om du inte upptäcker att foderfisken är sjuk. Ta dig en tänkare iaf...
    450 L - Channa pulchra
    720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Inte så populärt här att mata med andra fiskar med fiskar. Men följdfrågan är vilka fiskar vill du mata och nästa följdfråga blir naturligtvis om det finns andra alternativ.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Falken85
        • September 2009
        • 81

        #4
        Ursprungligen postat av Dreedmachine
        Hej hopp. Varit en stadig besökare till denna sida fram och tebax men tog mod nog att bli medlem förens nu.

        Har en fråga ang Guppys. Tänkte starta ett mindre akvarium för att föda up Guppys som jag sedan kan mata mina andra större fiskar med. Så skulle varit trevligt att bolla lite vad ni har för ideér.

        Stora akvariet är på 375L medans det mindre som jag ska föda upp Guppysarna i är drygt 50L (hemma bygge). Sedan vore det bra om ni vet hur man ger guppysarna dom optimala möjligheterna för att föröka sig då dom enbart ska användas som föda till dom större.

        Tack på Förhand

        // Dreedmachine
        Jag har ett matakvarium på 50 liter. det gäller att ha mycket gömställen för yngel. jag krånglar inte med att separera yngel. de som klarar sig klarar sig. och blir lördags godis till mina pirayor. det är inte mycket mat på en guppy så de får bara det någon gång i bland.

        Kommentar

        • Dreedmachine
          • May 2010
          • 5

          #5
          erikthur
          Jag tänker först och främst på Scalarerna samt Paroon Hajen när det gäller levande föda.

          sjebbe
          Själv klart är det en risk att man kommer att sprida sjukdomar genom att mata med levande föda.

          Falken85
          Men det är huvudsakligen Guppys som du matar dom med? Du har ingen annan levande föda som du har provat på? Snackat lite med andra personer som rekommenderar även svärd bärare. Huvudsakligen ska det vara någon fisk som har lätt för att föröka sig.

          Kommentar

          • Roglii
            • June 2010
            • 24

            #6
            Jag skulle försöka spara framförallt honor för att få mer fart på yngelproduktionen. Så, tills du har en stadig och produktiv guppystam, vänta med att utfodra tills du kan könsbestämma dem.

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              50 liter är egentligen i underkant, men bara du sköter vattenbytena så kommer det nog gå bra, du lär ju inte råka ut för att guppykaret blir överbefolkat.....
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av sjebbe
                Dumt att mata fisk med levande då du kan få problem.
                Om du helt plötsligt får sjukdomar på foderfisken, tror du då att dina andra fiskar kommer att acceptera dött eller pellets?

                Du kan dessutom smitta de andra om du inte upptäcker att foderfisken är sjuk. Ta dig en tänkare iaf...
                Överdriven risk tycker jag, har man bara koll så behöver man inte oroa sig. Skulle guppysarna visa sjukdomssymptom så låter man bara bli att mata med dem. Blir de stora fiskarna bara tillräckligt hungriga lär de börja äta pellets eller annat foder igen.

                Det är betydligt lättare att mata ihjäl fiskarna är att svälta dem till döds.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • platoman
                  • March 2010
                  • 61

                  #9
                  nu är inte jag särskilt blödig av mig men kan någon förklara för mig poängen med att mata med levande när det finns massor av alternativ som kanske t o m är både bättre och smidigare? Handlar det om nåt skumt intresse månne....?

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    En del fisk tar helt enkelt bara levande foder eller frodas inte med bara flingor eller granulat. Jag har nu mindre fisk men i de burkar jag nu håller dem i är levande foder enda möjligheten. Annat foder skulle skita ner för mycket och lekvilligheten inte vara densamma. Levande foder är naturligt och helt färskt. Som sagt utan levande foder skulle jag knappast kunna hålla min fisk helt enkelt.
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • platoman
                      • March 2010
                      • 61

                      #11
                      nåja.... flingor och granulat är inte de enda alternativen till levande egenuppfödd fisk... färsk fisk från fiskdisken, metmaskar, djupfryst... mm mm, men visst.... tar de inget annat så är det inte mycket att orda om, fast sådana skulle inte jag vilja ha... OBS ej menat som kritik mot dig och andra som kan tänka sig det.

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #12
                        Jag begriper inte moralen med att det skall vara fel att mata fiskar med andra levande fiskar!
                        Skall jag sätta munkorg på mina platy var gång en guppy hona skall till att föda?
                        Förresten behöver jag munkorg till guppyna också efter som dom otäckingarna har kanibalistiska tendenser!
                        Jag kan inte se något fel i att hålla ”mat fisk” i ett välskött akvarium med bra förutsättningar och rent vatten. Det dör nog betydligt mer fiskar pga övermatning med flingor och pellets en vad som dör i mun på en annan fisk. Dessutom är detta en relativt långsam och plågsam död.


                        Jag ser framemot argument som bevisar att jag har fel!
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • platoman
                          • March 2010
                          • 61

                          #13
                          Ursprungligen postat av bossep
                          Jag begriper inte moralen med att det skall vara fel att mata fiskar med andra levande fiskar!
                          Skall jag sätta munkorg på mina platy var gång en guppy hona skall till att föda?
                          Förresten behöver jag munkorg till guppyna också efter som dom otäckingarna har kanibalistiska tendenser!
                          Jag kan inte se något fel i att hålla ”mat fisk” i ett välskött akvarium med bra förutsättningar och rent vatten. Det dör nog betydligt mer fiskar pga övermatning med flingor och pellets en vad som dör i mun på en annan fisk. Dessutom är detta en relativt långsam och plågsam död.


                          Jag ser framemot argument som bevisar att jag har fel!
                          Du har absolut inte fel. Moralfrågor liksom frågor om tycke och smak är ofta olösliga och det finns sällan något som är rätt eller fel. Jag håller inte något matakvarium eftersom jag personligen inte ser någon poäng med det. Likaså skulle jag inte hålla med levande möss om jag hade orm eller katt men visst, det är ju naturens gång och det är bara att gilla läget.

                          Inlägget om matkar med guppys kommenterade jag i ljuset av vad jag sett här på forumet dvs att många vurmar så för sina små gyppysar och svärdbärare och gör allt för att rädda vartenda lilla yngel till vuxenlivet och det lirade liksom inte med att föda upp till mat. Förvånar mig lite att ingen kommentar kommit från det lägret.

                          Hoppas jag klargjort att jag inte värderar och dömer, tyckte bara det var en intressant frågeställning eftersom alla vi här får ju anses tycka om fisk, oavsett det är en häftig ciklid eller en mesig guppy. Själv ska jag nu sätta mig till bords och avnjuta några välpanerade spättafiléer....

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av bossep
                            Jag begriper inte moralen med att det skall vara fel att mata fiskar med andra levande fiskar!
                            Jag ser framemot argument som bevisar att jag har fel!
                            Moralfrågan är väl främst att man nedvärderar fiskar som levande varelser - vadå om man ändå bara ser dom som mat så kan man ju lika gärna strunta i att byta vatten. De har ju ändå inget värde.
                            Har man ett blandakvarium med en del gömställen så kommer en del fiskar att klara sig andra inte (ett "naturligt" urval) - men i ett akvarium där man avsiktligt skall använda fisk som föda får det inte finnas några gömställen alls och då ges ju "födan" inte någon chans utan det handlar helt enkelt bara om en avlivning.
                            Om det finns gömställen i akvariet så kommer en del guppy att klara sig i detta akvarium ocgh man har snart en guppystam där.

                            Sedan har det också nackdelar med att mata med levande fiskar eftersom det verkar trigga igång aggressiviteten hos rovfiskar när de får smak för detta och sedan blir de även aggresivare mot andra fiskar i akvariet och det är kanske inte så kul.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #15
                              Ursprungligen postat av platoman
                              Du har absolut inte fel. Moralfrågor liksom frågor om tycke och smak är ofta olösliga och det finns sällan något som är rätt eller fel. Jag håller inte något matakvarium eftersom jag personligen inte ser någon poäng med det. Likaså skulle jag inte hålla med levande möss om jag hade orm eller katt men visst, det är ju naturens gång och det är bara att gilla läget.

                              Inlägget om matkar med guppys kommenterade jag i ljuset av vad jag sett här på forumet dvs att många vurmar så för sina små gyppysar och svärdbärare och gör allt för att rädda vartenda lilla yngel till vuxenlivet och det lirade liksom inte med att föda upp till mat. Förvånar mig lite att ingen kommentar kommit från det lägret.

                              Hoppas jag klargjort att jag inte värderar och dömer, tyckte bara det var en intressant frågeställning eftersom alla vi här får ju anses tycka om fisk, oavsett det är en häftig ciklid eller en mesig guppy. Själv ska jag nu sätta mig till bords och avnjuta några välpanerade spättafiléer....
                              Hoppas dom smakade bra spättorna!
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              Arbetssätt...