få kampfiskarna att leka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sandra87
    • March 2010
    • 79

    få kampfiskarna att leka?

    Jag försöker få kampisarna att leka..
    först och främst ska man väl få honorna någorlunda feta?
    Har matat, ökat värmen så det ligger på runt 30grader.

    dom blir ju lite rundare, men nu helt plötsligt har dom börjat gå till attack mot min hane..

    mina två honor alltså, alla hans fenor är sönderbitna..
    så nu tog jag han tillbaka till platysarna där han bott förut.

    det har fungerat bra förut, men nu helt plötsligt gjorde de inte det.
    vad ska jag göra?
    ska jag låta honorna gå i akvariet själva nu tills dom blir feta och sedan släppa tillbaka hanen?

    han har under denna tid dom varit i samma kar byggt två skumbon, som han sedan struntat i för honorna har ju inte varit redo.

    ja,, hjälp...
  • Sandra87
    • March 2010
    • 79

    #2
    ooops, inte konstigt att jag inte hittade min tråd, den ligger ju helt fel

    någon som kan flytta den? ^^
    Senast redigerad av Sandra87; 28 May 2010, 22:40.

    Kommentar

    • emmol
      • January 2010
      • 26

      #3
      Så här gör jag

      När jag föder upp mina kampfiskar så har jag dem i ett akvarie med ca 12 cm vatten djupt. Temp brukar jag ca på 28 grader varmt. Honan stoppar jag i en yngelkasse i akvariet, hanen är utanför och förhoppningsvis bygger ett skumbo. Ta en hona som är i samma storlek som hanen. Vid vissa tillfällen har honan hoppat över yngelkassen till hanen själv och har då börjat lekt. Men annars så får du prova dej fram när honan är redo. Honan ska förresten för att vara mogen för parning ha en vit liten prick (vid analen). När honan har släpp ägg färdigt och hanen jagar honan ta ut henne, och låt hanen vara kvar tills yglen simmar fritt (efter ca 5 dagar från kläckningen). Till en början kan ynglen bara simma lodrätt och hanen för upp dem till utan. Efter ett par dagar kan de simma fritt. Ta ut hanen och ta ur mer vatten för att ynglen ska orka simma upp till ytan. Finns special mat att fodra med för ynglen, fråga i din djuraffär. Lycka till

      Kommentar

      Arbetssätt...