hjäälp!! guppy med något i halsen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • water drop
    • April 2010
    • 243

    hjäälp!! guppy med något i halsen

    När jag kom hem nu så såg jag att mitt ena guppy yngel på ungefär 2 cm hade något i munnen och det var som ett hårstrå, fast den såg mer ut som en tunn sak av växtrester, så jag tänkte ta bort den, men den liksom satt lite fast, för guppyn stretade emot men växtdelen ville inte komma ut! vad ska jag göra????? växtdelen är bara någon millimeter, men ändå!?!?!? hur ska jag få ut den????
  • water drop
    • April 2010
    • 243

    #2
    detta var konstigt...okej... det ser ut som att "saken" kommer ut den naturliga vägen nu fast det är ändå 1 cm utanför munnen.... ska jag kanske bara vänta på att guppyn ska svälja hela "saken" så att den kommer ut där bak??? om jag drar ut den kanske det gör jätteont och det kanske skadar organ??

    Kommentar

    • Föllförfisk
      • April 2010
      • 620

      #3
      Det kan inte vara nån typ av mask?

      Kommentar

      • water drop
        • April 2010
        • 243

        #4
        åh! jag vet inte... är de så små? någon millimeter? den lyckas inte svälja den iallafall trots att det gått några timmar... vad ska jag göra??

        Kommentar

        • water drop
          • April 2010
          • 243

          #5
          eftersom "saken" där bak inte har försvunnit så kan det ju inte va skit. och då borde det nog hänga ihop med den saken i munnen... jag kan väl inte bara dra ut den genom hela kroppen????? eller ska jag låta den vara sålänge och se vad som händer???

          Kommentar

          • water drop
            • April 2010
            • 243

            #6
            "saken" är kvar...

            Kommentar

            • water drop
              • April 2010
              • 243

              #7
              nu vet jag vad det är! det är från en växt som ett blad har blivit trådar på och då har antagligen ynglet svalt det, men den har haft det nu i snart 2 dagar.. då kan den väl inte äta som den ska? jag funderar på tt dra ut tråden men jag är inte säker...

              Kommentar

              • water drop
                • April 2010
                • 243

                #8
                ...och vilket håll ska jag dra ifrån isåfall? ska jag dra tråden ur munnen eller ska jag dra ut den där bak? vilket är säkrast??

                Kommentar

                • Kenny89
                  • December 2005
                  • 291

                  #9
                  bara dra ut den igenom munnen
                  Ju mer än människa säger desto mindre kommer folk ihåg

                  Kommentar

                  • water drop
                    • April 2010
                    • 243

                    #10
                    jag har gjort det nu och ...shit!! vad långt det var!säkert 4cm ush ..stackars lilla firre men nu är den nog glad att slippa ha en lång tråd i magen

                    Kommentar

                    • Föllförfisk
                      • April 2010
                      • 620

                      #11
                      Med risk för att låta väldigt korkad.. Hur gjorde du? Lade fisken på en på något hårt underlag? Hade den i en liten bytta vatten? Vad drog du med? Jag är lite nyfiken i en strut!

                      Kommentar

                      • mollsan
                        • March 2010
                        • 228

                        #12
                        Läste denna tråd tidigare och sen när jag satt och tittade på mina vuxna fiskar så hade en av dem en lång tråd i munnen.. och jag tänkte, jag det ska jag inte skriva här...
                        Så kollade jag den en stund, men så insåg jag, har fäst några växter med tråd på en dekoration. På nåt sätt måste fisken ha fått i sig denna.
                        Håvade upp fiskkraken, höll den håven så den var precis i vattnet och fångade tråden och drog försiktigt ut den!
                        Så gjorde jag, men det var ju en vuxen fisk och en vanlig sytråd och inte genom hela fisken utan bara i mun!
                        www.guppys.se
                        Svenska GuppySällskapet
                        Forum-Nybörjarinfo-Genetik

                        Kommentar

                        • water drop
                          • April 2010
                          • 243

                          #13
                          Ursprungligen postat av Föllförfisk
                          Med risk för att låta väldigt korkad.. Hur gjorde du? Lade fisken på en på något hårt underlag? Hade den i en liten bytta vatten? Vad drog du med? Jag är lite nyfiken i en strut!
                          hehe...jag lade den i en håv vid vattenytan och sedan höll jag i "växttråden" med pekfingret och tummen och sedan drog fisken själv..sen var den ute ur fisken:P

                          Kommentar

                          • Föllförfisk
                            • April 2010
                            • 620

                            #14
                            Aha! Tack för svaren!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...