Olikfärgade Black Molly-yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hummelmummel
    • May 2010
    • 11

    Olikfärgade Black Molly-yngel

    Hej!

    Jag har mitt första akvarium, och har nu fått kull #3 av Black Molly yngel. I mitt 60-liters akvarium har jag 8 neontetror, 2 Black Molly, 1 Platy Sunset, 3 oranga Platy med svart fena samt två dvärgklogrodor. Samtliga har jag haft sedan årsskiftet, början av januari.

    Frågor:
    1. Jag har bara två Black Molly och båda är honor. Jag har läst att de kan få flera kullar med yngel efter en enda parning, men eftersom jag har haft dem i ca 5 månader nu så lär de inte längre vara befruktade från butiken eller hur? De måste väl ha blivit befruktade i mitt akvarium?

    2. Om det är som jag tror på fråga ett, så måste de ha parat sig med mina Platy. Kommer alla yngel då att bli svarta? Är det en dominerande färg? Jag har hittills inte fått några oranga platy, men totalt har jag nog fått ca 70-80 Black Molly på dessa tre kullar...

    3. Viss yngel blir kolsvarta, vissa mer grå och en del nästan gemenskinliga. Vad beror detta på och kommer färgen att ändras när de växer till sig lite? Kan färgskiftningen variera mellan könen på ynglen, eller är det bara en slump att vissa blir svarta och vissa grå?

    Tacksam för svar!
    ___________________________________
    Besök min akvarieblogg & lägg gärna ett
    eller annat inlägg med synpunkter och tips:
    http://akvarieblogg.wordpress.com/
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    1. Nja, chansen/risken finns ändå fortfarande att det kommer från affären. Du har inga yngel som börjar bli tillräckligt stora så de är könsmogna?

    2. Platy + Black molly = nada.

    3. Helt normalt och de brukar bli lite svartare med tiden men du kommer att se vilka som är ljusa från födseln och vilka som inte är det, och det har inget med könsskillnad att göra.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Hummelmummel
      • May 2010
      • 11

      #3
      Åh, tack för ditt svar. I butiken har de sagt att Molly och Platy kan para sig. Stämmer det inte? I så fall är det definitivt från butiken för de är fortfarande åtskillda från mina yngel. Hur länge är Molly och Platy "på smällen" innan de föder yngel? Jag tycker att min ena Platy har varit på tjocken i en hel evighet nu, men det händer inget. Hon ser snart ut att sprängas... :-)
      ___________________________________
      Besök min akvarieblogg & lägg gärna ett
      eller annat inlägg med synpunkter och tips:
      http://akvarieblogg.wordpress.com/

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Ca 30 dagar mellan var kull om allt känns OK för dem. Är de stressade och/eller oroade så kan det dröja längre innan de föder.
        Att Platy och BM skulle para sig med något resultat är jag väldigt skeptisk till. Att Platyhannen jagar en hona av annan sort kan jag förstå då de försöker sätta på allt som rör sig, oavsett kön, sort och religion...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Hummelmummel
          • May 2010
          • 11

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Att Platyhannen jagar en hona av annan sort kan jag förstå då de försöker sätta på allt som rör sig, oavsett kön, sort och religion...
          *asg*
          Man får väl tacka då. :-D
          Natti natti. //Humlan
          ___________________________________
          Besök min akvarieblogg & lägg gärna ett
          eller annat inlägg med synpunkter och tips:
          http://akvarieblogg.wordpress.com/

          Kommentar

          • Yollis
            • February 2010
            • 479

            #6
            ja firrarna är verkligen k*ta, jag har en guppyhane som buffar som tusan på en av mina Mollyhonor
            /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

            "Happy Wife - Happy Life"

            Kommentar

            • undervatten
              • April 2010
              • 137

              #7
              Jag har en mollyhane som jag var tvungen att stoppa i ett eget akvarium för han for och satte på mina platyyngel hela tiden! kanske för att de inte finns några mollyhonor i karet.
              10 st med alla olika sorters fiskar.
              Jag kör med såna där pansarlimosiner!
              Tumregel: Man har aldrig för många akvarier

              Kommentar

              • Yollis
                • February 2010
                • 479

                #8
                här är en bild på ett av mina BlackMollyYngel: http://i41.tinypic.com/358tco8.jpg
                /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

                "Happy Wife - Happy Life"

                Kommentar

                Arbetssätt...