guppy yngel och gravid guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kevin_III
    • April 2010
    • 100

    guppy yngel och gravid guppy

    Hej
    jag har 7 st guppies 5 honor och 2 hanar och jag undrar
    när en guppy hona är med rom är hon ju svart på magen och min ena guppy hona har redan fött typ 3 st yngel men hon är fortfarande svart där men inte tjock som innan är hon fortfarande med yngel? för det svarta går väl bort när de fått yngel? hon fick för kanske 2 veckor sedan! och är fortfarande svart!

    och sen så undrar jag om
    kan jag sätta in min andra guppy hona i en yngel "kasse" av plast utan att hon blir stressad? finns det något knep för att hon inte ska bli stressad ?

    och stämmer det som de sa i miin djuraffär, att mina guppies kan dö om jag lägger dem i en yngel "kasse" kan dom dö?

    tacksamm för svar!
  • mollsan
    • March 2010
    • 228

    #2
    Varför ska de dö av yngelkassen?
    Däremot är risken stor att honan blir väldigt stressad av den och håller på ynglen!
    Numera är det också väldigt vanligt att honorna dör efter att de fått sina yngel.
    Har hänt mig både med affärs fiskar och från bekanta.
    Men det händer inte alltid. (men ofta efter vad jag läst)

    Ska hon föda snart, den du vill sätta i yngelkasse?
    Ett annat alternativ är att ha mycket växter och gömslen för ynglen.
    Eller skaffa en något mindre barnkammare som hon kan föda i.
    Jag har tex 5 l ikea lådor med massor av hornsärv och lite andra växter där jag låter honan vara tills hon fött.
    Ynglen kan gömma sig och man har lite mer koll än i akvariet.
    När ynglen kommit får hon flytta tillbaka till akvariet och sen får ynglen gå på tillväxt. (tänk bara på att byta vatten lite och ofta och är det många yngel bör man ha större låda för att de ska växa ordentligt.)

    Annars så låt dem bara föda i akvariet, de starkaste överlever så länge du har gott om gömställen!
    www.guppys.se
    Svenska GuppySällskapet
    Forum-Nybörjarinfo-Genetik

    Kommentar

    • Kevin_III
      • April 2010
      • 100

      #3
      Ursprungligen postat av mollsan
      Varför ska de dö av yngelkassen?
      Däremot är risken stor att honan blir väldigt stressad av den och håller på ynglen!
      Numera är det också väldigt vanligt att honorna dör efter att de fått sina yngel.
      Har hänt mig både med affärs fiskar och från bekanta.
      Men det händer inte alltid. (men ofta efter vad jag läst)

      Ska hon föda snart, den du vill sätta i yngelkasse?
      Ett annat alternativ är att ha mycket växter och gömslen för ynglen.
      Eller skaffa en något mindre barnkammare som hon kan föda i.
      Jag har tex 5 l ikea lådor med massor av hornsärv och lite andra växter där jag låter honan vara tills hon fött.
      Ynglen kan gömma sig och man har lite mer koll än i akvariet.
      När ynglen kommit får hon flytta tillbaka till akvariet och sen får ynglen gå på tillväxt. (tänk bara på att byta vatten lite och ofta och är det många yngel bör man ha större låda för att de ska växa ordentligt.)

      Annars så låt dem bara föda i akvariet, de starkaste överlever så länge du har gott om gömställen!
      vet inte vrf de skulle dö i yngel kasse men hon sa så hehe

      och jag tror hon ska födda snart köpte henne gdavid (hon är jätte tjock)

      jag kom på en liten annan fråga oxå hur många guppies skulle man kunna ha i ett 60L akvarium??

      Kommentar

      • mollsan
        • March 2010
        • 228

        #4
        Vad brukar man säga, 1cm fisk per liter?

        Har lite dålig koll, men så länge allt är i balans så tror jag inte det är någon fara.
        Tror nästan man kan "se" när det blir för mycket! (eller jag har inbillat mig det iallfall)
        www.guppys.se
        Svenska GuppySällskapet
        Forum-Nybörjarinfo-Genetik

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Ursprungligen postat av Kevin_III
          vet inte vrf de skulle dö i yngel kasse men hon sa så hehe

          och jag tror hon ska födda snart köpte henne gdavid (hon är jätte tjock)

          jag kom på en liten annan fråga oxå hur många guppies skulle man kunna ha i ett 60L akvarium??
          Tror expediten menade att de kan stressas till döds i yngelboxen. Det ligger i honans natur att gömma sig bland växter och i en yngelbur kan honan känna sig instängd och ist. för att fokusera på att föda kanske hon desperat försöker hitta ett krypin bland växterna sidan om buren.
          Så MÅSTE man använda yngelbur bör man lägga i växter eller liknande så honan kan känna sig lite tryggare.
          Har man inget hot (rovfiskar) tycker inte jag att det ska vara nödvändigt med yngelbur utan hellre lite mossa och fler växter i akvariet.

          Hur många fiskar i 60L: Ja, om du tänkt spara yngel räcker det med 5-7st ungefär eller ännu färre. Men om du ska fylla karet kan du nästan ha hur mycket som helst så länge du kan filtrera vattnet bra. Allt hänger på filtreringen där faktiskt. Guppy lider inte av att trängas lite men lider såklart om vattnet blir dåligt.

          Sen ang. dräktighetsfläcken så har alla honor den vare sig de är dräktiga eller inte. Ju större mage desto mer syns den men den finns där hela tiden.
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          Arbetssätt...