Hur mycket salt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marie46
    • September 2009
    • 14

    Hur mycket salt?

    Har nyss köpt 2st Black Molly. Vad jag undrar är hur mycket salt/liter dom måste ha? 1% sa dom i affären men eftersom jag har andra fiskar i som inte kräver salt så är jag rädd att hälla i för mycket.(Eller är det onödig rädsla?)
    Jag har nu bara ca en msk vanligt havssalt/100L och det har funkat i en vecka utan problem, frågan är om det räcker för Mollisarna?
    Jag undrar oxå hur man gör vid vattenbyten. Skall samma mängd salt i då?
  • lilleulv
    • July 2007
    • 208

    #2
    salt

    Ursprungligen postat av marie46
    Har nyss köpt 2st Black Molly. Vad jag undrar är hur mycket salt/liter dom måste ha? 1% sa dom i affären men eftersom jag har andra fiskar i som inte kräver salt så är jag rädd att hälla i för mycket.(Eller är det onödig rädsla?)
    Jag har nu bara ca en msk vanligt havssalt/100L och det har funkat i en vecka utan problem, frågan är om det räcker för Mollisarna?
    Jag undrar oxå hur man gör vid vattenbyten. Skall samma mängd salt i då?
    Vike andra fisk har du tillsammens med Black Molly?
    Andra levandefödare och de flesta andra fisk tål utan problem 1 tsk pr. 10 liter vatten. Jag har velifera tillsammans med nezahualcoytl ( vildform av svärdbärare) och de får 2 tsk. pr. 10 liter.
    Medan den kunnige tvivlar, är den okunnige tvärsäker

    Kommentar

    • chainy
      • February 2007
      • 405

      #3
      Är du säker på att de är importerade ifrån Asien?


      Förövrigt antar jag att du menar 0,1% och inte 1%
      Bilder på mina fiskar finns på;
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

      Kommentar

      • marie46
        • September 2009
        • 14

        #4
        Ursprungligen postat av lilleulv
        Vike andra fisk har du tillsammens med Black Molly?
        Andra levandefödare och de flesta andra fisk tål utan problem 1 tsk pr. 10 liter vatten. Jag har velifera tillsammans med nezahualcoytl ( vildform av svärdbärare) och de får 2 tsk. pr. 10 liter.
        Det är Fjärilcikliderna jag tänker mest på. Dom andra sorterna jag har är ju inte så känsliga.
        Häller man i samma mängd salt vid varje delvattenbyte? Lite salt är väl kvar i det vattnet som är kvar menar jag?

        Kommentar

        • Cyruz10
          • February 2010
          • 235

          #5
          Det måste vara 0,1% salt dom menade. Jag brukar hälla i salt varannan gång jag byter vatten och då kör jag i 1-2 tsk salt på 5 liter vatten (5ml/L-10ml/L = 0,1%-0,2%). Som vattenmängd räknar jag då självklart bara den mängd som jag faktiskt byter och inte hela karets volym.

          Kommentar

          Arbetssätt...