Guppy vs. Endlers

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    Guppy vs. Endlers

    Har just startat upp ett 6 kantigt akvarium på ca 50 liter. Jag tänkte ha endast Guppy, samt någon ottocinklus i det karet.

    Nu undrar jag: Kan man hålla både Vanlig Guppy och Endlers Guppy tillsammans...Och hur många individer är det okej att ha i det karet??

    Tacksam för svar.
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


  • Dexter
    • December 2009
    • 984

    #2
    Guppy och Endlers korsar sig och ska inte blandas om man inte vill ha "hybrider" eller vad man nu ska kalla det. Efter att ha fött upp Guppy för sig och Endlers för sig kör vi nu med ett blandat kar just för att få "hybrider". Har sett blandningar som är otroligt vackra. Om man håller dem för sig själv och inte för dessa vidare så att de hamnar ute i handeln som renrasiga Endlers tycker jag det är ok. Många av våra blir dessutom levande föda. Hur många individer ni ska ha är svårt att säga då de förökar sig i rasande takt. Våra Endlers har inte rört sina yngel och faktiskt inte våra Guppys heller men jag vet att det är olika. Får alla kullar gå orörda har man mängder av Guppys efter bara någon månad.
    /Dexter

    75 liter mix, 220 liter mix

    Kommentar

    • ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

      #3
      Det var just i fodersyfte jag tänkte ha GuppyJag har 3 större akvarium där det går ciklider och andra rovfiskar av alla det slag. Dessa bör få levandefoder i mellanåt. Så det är ingen risk att det kommer ut hybrider i handeln

      Nej vad jag var orolig för, var att de skulle ha så totalt olika krav på mat och vattenkvalitet, så det skulle gå galet där. För trots att jag använder vuxendjuren till att "avla" mat åt de större, så ska de iallafall inte leva under dåliga förhållanden, det skulle jag inte ha samvete för. De ska ha det bra och må gott, med all vård och det omhädertagande de har krav på

      Akvariumet är inrett med både växter och gömställen. Bifogar en bild på hur det ser ut i dagsläget. Det går 3 yngel där just nu, 2 Platy och 1 Guppy. Dessa har överlevt mot alla odds med ciklidyngel....så de fick följa med vatten och inredning när jag bytte ut det gamla yngelkaret
      Bifogade filer
      Senast redigerad av ciklidtok; 13 May 2010, 10:58.
      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat


      Kommentar

      • Dexter
        • December 2009
        • 984

        #4
        Endlers och Guppy har liknande krav på temperatur och PH, foder likaså. (Kolla artbeskrivningarna här på Zoopet.) Tänk på att skaffa 2-3 honor per hanne bara så ska det nog gå bra. (Honorna kan behöva vila lite ifrån den intensiva uppvaktningen emellanåt.) Mysigt kar de får.
        /Dexter

        75 liter mix, 220 liter mix

        Kommentar

        • ciklidtok
          • March 2005
          • 1466

          #5
          Då får det bli så...Tack för snabba svar...
          720L SA-/CA. Övriga
          375L Biotop, skalarer
          275L Malawi
          240L Blandat


          Kommentar

          • Dexter
            • December 2009
            • 984

            #6
            Svamlade mest på om annat än det du frågade om kanske i och för sig men lycka till!
            Senast redigerad av Dexter; 13 May 2010, 12:31.
            /Dexter

            75 liter mix, 220 liter mix

            Kommentar

            • ciklidtok
              • March 2005
              • 1466

              #7


              Jag fick iaf de svar jag var ute efter....
              720L SA-/CA. Övriga
              375L Biotop, skalarer
              275L Malawi
              240L Blandat


              Kommentar

              Arbetssätt...