Vilka fiskar är duktiga yngelätare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cyruz10
    • February 2010
    • 235

    Vilka fiskar är duktiga yngelätare?

    Har nu fått det problem som dom flesta som har levandefödare får, allt fler yngel har börjat överleva. Visserligen är det inte för många än men vi vet alla hur snabbt det går innan dessa överbefolkar karet.

    Jag har ett stim på 9 koppartetror (i ett 100l kar) med enda uppgift att käka yngel. Tetror i allmänhet ska vara bra yngelätare men mina är fan totalt värdelösa! Jag har t.o.m. fångat in yngel i en håv, sedan riktat håven så att en tetra eller två åker in och börjar jaga ynglet. Men inte ens då lyckas dom korkade koppartetrorna att fånga sitt "byte". Tar i regel en halvtimme att bli av med en 2-4 yngel på detta sätt. Dom andra fiskarna verkar ha börjat vänja sig vid yngelbestånd och jagar inte ens dom.

    Min fråga är då vilka fiskar som är dom absolut bästa på att kontrollera yngelbestånd?
  • Christerhedberg
    • August 2008
    • 624

    #2
    Hm... Skulle tro att det mesta fungerar, eller? :O Ta någon snabb en, kanske lite större än koppartetror också

    Kommentar

    • hult87
      • February 2010
      • 1287

      #3
      mina 2 fjärilciklider tar alla guppy-yngel i mitt 105L kar

      Kommentar

      • wowilolmoma
        • January 2010
        • 317

        #4
        jag skulle köpa ett litet stimm med sorgmatel tetror. eller har jag fel? de är ju snabba och glupska... när jag matar dem brukar de "anfalla" ytan och stänka vatten på mig! =D
        60L platy,guppy ,kuhli och ancistrus
        190L rödmunstetra, svärdbärare, molly, ancistrus, sorgmanteltetra och siames
        Å en kissemiss

        Kommentar

        • J.Milton
          • January 2010
          • 674

          #5
          Har du ett stort kar så köp Praktbotior, dom tar fan allt=)
          240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
          Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
          Blogg+Galleri

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Du kommer aldrig att hitta en yngelätare som tar lagom med yngel. Antingen skaffar du, säg, rödciklid, tigerbarb, eller annan effektiv jägare, och blir av med alla yngel; eller så gör du det inte och alla yngel överlever.

            Den bra lösningen är istället att du håvar ut och avlivar överskott. Eller ignorerar ynglen, populationen blir aldrig större än vad du ger mat.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Cyruz10
              • February 2010
              • 235

              #7
              Ursprungligen postat av Azur
              Du kommer aldrig att hitta en yngelätare som tar lagom med yngel. Antingen skaffar du, säg, rödciklid, tigerbarb, eller annan effektiv jägare, och blir av med alla yngel; eller så gör du det inte och alla yngel överlever.

              Den bra lösningen är istället att du håvar ut och avlivar överskott. Eller ignorerar ynglen, populationen blir aldrig större än vad du ger mat.
              Vill just bli av med alla yngel i det stora karet. Har ett mindre som jag ska använda för en liten amatörodling, det stora karet ska helst hållas yngelfritt.

              Trodde att just koppartetror var effektiva jägare men min erfarenhet påvisar det motsatta. Det är alltid en 5-10 yngel som överlever i varje kull trots att jag inte har några flytväxter och klipper ner växternan är dom blir för höga.

              Behöver några exempel på bra yngelätare som funkar bra tillsammans med platys och mollys. Tigerbarber har jag just kollat på tidigare men skulle gärna vilja ha fler exempel.

              Å andra sidan är det nog som du säger, man får reglera matningen. Ett par, tre dagar utan mat borde lösa problemet.
              Senast redigerad av Cyruz10; 13 May 2010, 10:33.

              Kommentar

              • Tour
                • February 2010
                • 55

                #8
                palettciklider går på tills det inte finns yngel kvar, dom funkar utmärkt med platy och molly också.

                Kommentar

                • Auratusen
                  • March 2010
                  • 874

                  #9
                  palettciklider eller skalarer

                  Kommentar

                  • Cyruz10
                    • February 2010
                    • 235

                    #10
                    Tack för tipsen. Palettciklider verkar vara det bästa valet. Ska skaffa ett 180L kar, känns som att det är alldeles för litet för skalare.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...