Platyfunderingar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lineli
    • February 2010
    • 565

    Platyfunderingar

    Jag har en liten platyhona som inte växt nämnvärt sedan jag köpt henne. Hon står gärna gömd bakom pump eller doppvärmare men tillbringar ibland tid i min största växt där hon är väl skymd.
    Jag har tre andra platyhanar och ytterligare en hona, de stimmar fint tillsammans men min lilla mörkblå hona är inte med.
    Hon var rätt rund när jag köpte henne men har nu smalnat av, förmodligen fått ungar som ätits upp.
    En hane förföljer henne rätt mycket sedan igår men hon smiter snabbt undan. Hanen gör som utfall mot henne som om han hotar henne men jag vet inte om detta är lekbeteende eller vad
    Hon äter och simmar normalt så jag tror inte hon är sjuk. Alla de andra fiskarna i karet är pigga och fina.
    Jag undrar så varför hon är för sig själv så mycket, är det för få honor kanske?
    Vet du varför hon beter sig så här eller har du erfarenhet av samma beteende?.
    Kom gärna med dina ideer och tankar
  • Dexter
    • December 2009
    • 984

    #2
    Ursprungligen postat av Lineli
    Jag har en liten platyhona som inte växt nämnvärt sedan jag köpt henne. Hon står gärna gömd bakom pump eller doppvärmare men tillbringar ibland tid i min största växt där hon är väl skymd.
    Jag har tre andra platyhanar och ytterligare en hona, de stimmar fint tillsammans men min lilla mörkblå hona är inte med.
    Hon var rätt rund när jag köpte henne men har nu smalnat av, förmodligen fått ungar som ätits upp.
    En hane förföljer henne rätt mycket sedan igår men hon smiter snabbt undan. Hanen gör som utfall mot henne som om han hotar henne men jag vet inte om detta är lekbeteende eller vad
    Hon äter och simmar normalt så jag tror inte hon är sjuk. Alla de andra fiskarna i karet är pigga och fina.
    Jag undrar så varför hon är för sig själv så mycket, är det för få honor kanske?
    Vet du varför hon beter sig så här eller har du erfarenhet av samma beteende?.
    Kom gärna med dina ideer och tankar
    Nu var det många år sedan vi hade Platy men jag minns att vi hade fler honor än hanar. Det är säkert som med de flesta levandefödare att man ska ha fler honor än hanar för att honorna ska må bra och inte bli (ihjäl-)stressade. Skaffa du ett par honor till så kanske hon vågar sig fram mer.
    /Dexter

    75 liter mix, 220 liter mix

    Kommentar

    • LinneaL
      • April 2010
      • 12

      #3
      Ursprungligen postat av Lineli
      Jag har en liten platyhona som inte växt nämnvärt sedan jag köpt henne. Hon står gärna gömd bakom pump eller doppvärmare men tillbringar ibland tid i min största växt där hon är väl skymd.
      Jag har tre andra platyhanar och ytterligare en hona, de stimmar fint tillsammans men min lilla mörkblå hona är inte med.
      Hon var rätt rund när jag köpte henne men har nu smalnat av, förmodligen fått ungar som ätits upp.
      En hane förföljer henne rätt mycket sedan igår men hon smiter snabbt undan. Hanen gör som utfall mot henne som om han hotar henne men jag vet inte om detta är lekbeteende eller vad
      Hon äter och simmar normalt så jag tror inte hon är sjuk. Alla de andra fiskarna i karet är pigga och fina.
      Jag undrar så varför hon är för sig själv så mycket, är det för få honor kanske?
      Vet du varför hon beter sig så här eller har du erfarenhet av samma beteende?.
      Kom gärna med dina ideer och tankar
      Hej!

      Jag har hört två honor per hane, blir det en hone per hane jagar han henne till fördärvet och säkert vet din lilla hona om det. Fyll på med fler honor helt enkelt!

      Själv har jag två honor och en hane och märker nu att de är riktigt tighta, har precis släppt i ytterliggare en hona och hoppas att hon får vara med i lilla familjen.

      Lycka till!

      Kommentar

      • Lineli
        • February 2010
        • 565

        #4
        Jag har redan rätt mycket fiskar i karet, kanske det blir för många med fler honor?
        112l
        1 Siamesisk Algätare (liten ännu så länge)
        1 Ancistrus
        1 Kuhlii- ål
        ca 25 neontetror
        3 Svärdbärare
        2 Silvermolly
        5 Platy
        Senast redigerad av Lineli; 26 April 2010, 10:11.

        Kommentar

        • wowilolmoma
          • January 2010
          • 317

          #5
          men...kuhli-ålar ska väll vara mer än 1? och jag tror det rymms 2 st till
          60L platy,guppy ,kuhli och ancistrus
          190L rödmunstetra, svärdbärare, molly, ancistrus, sorgmanteltetra och siames
          Å en kissemiss

          Kommentar

          • Lineli
            • February 2010
            • 565

            #6
            Det står i artbeskrivningen att de vill vara själva och min trivs utmärkt, vad jag kan se. Jag ska nogiaf köpa en platy hona

            Kommentar

            Arbetssätt...