Silvermolly, blackmolly, dalmatinmolly osv

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yollis
    • February 2010
    • 479

    Silvermolly, blackmolly, dalmatinmolly osv

    jo jag har googlat och sökt men ni svarar så mycket bättre
    min svenska har blivit skumm här i inlägget, skyller på att jag ammar samtidigt som jag skriver...

    ca 2 veckor sedan flyttade mollys in till mig.

    Har 3 silvermolly var av 1 hane och 2 honor, en blackmolly hona. Dalmatinmolly hanen simmar just nu i karantän.

    Silvermollysarna simmade ihop redan i butiken (även med dalmatin varianten) så de honorna borde ju vara på tjocken redan, men silverhanen har precis börjat uppvakta dem, är dom int lika lekbenägna som guppys? En av honorna har blivit grå, istället för vit, varför?

    Blackmollyhonan simmade ihop med blackmollyhanar i butiken, hon har simmat omkring med en vit prick i anus nästan sen hon kom hit. Hon blir inte uppvaktad av silverhanen, varför?
    funderar på att sätta henne i karrantän inför födseln, beter de sig som guppys vid yngling eller finns det nått annat knep att veta?

    är det nått "problem" med att blanda blackmollys med silver varianten? gillar bättre silverutseendet, skulle gärna ha svarta sånna
    /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

    "Happy Wife - Happy Life"
  • Yollis
    • February 2010
    • 479

    #2
    ingen som vill dela med sig?
    /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

    "Happy Wife - Happy Life"

    Kommentar

    • Constantine
      • September 2009
      • 431

      #3
      Ursprungligen postat av Yollis
      jo jag har googlat och sökt men ni svarar så mycket bättre
      min svenska har blivit skumm här i inlägget, skyller på att jag ammar samtidigt som jag skriver...

      ca 2 veckor sedan flyttade mollys in till mig.

      Har 3 silvermolly var av 1 hane och 2 honor, en blackmolly hona. Dalmatinmolly hanen simmar just nu i karantän.

      Silvermollysarna simmade ihop redan i butiken (även med dalmatin varianten) så de honorna borde ju vara på tjocken redan, men silverhanen har precis börjat uppvakta dem, är dom int lika lekbenägna som guppys? En av honorna har blivit grå, istället för vit, varför?

      Blackmollyhonan simmade ihop med blackmollyhanar i butiken, hon har simmat omkring med en vit prick i anus nästan sen hon kom hit. Hon blir inte uppvaktad av silverhanen, varför?
      funderar på att sätta henne i karrantän inför födseln, beter de sig som guppys vid yngling eller finns det nått annat knep att veta?

      är det nått "problem" med att blanda blackmollys med silver varianten? gillar bättre silverutseendet, skulle gärna ha svarta sånna
      Om du blandar black och sliver molly så får du just Dalmatine mollys, förmodligen är dina honor redan på tjocken och appropå uppvaktningen så håller den på mer eller mindre hela tiden även om honorna redan bär på deras eller andras säd sedan kan det va så att honan som inte blir uppvaktad är en hane, vet att jag själv hade samma problem men till slut vissade sig det vara en hane och inte en hona och då är det väldigt lätt att se skillnaden på könen men den hade typ inte utvecklats eller något, vet i fan vad som hände iaf

      Sedan angående färgen så vet jag inte riktigt varför de ändrar färgen men när jag hade dessa så hade jag dalmatine mollys som till slut blev helt svarta och en är helt silver nu...men de verkar må hur bra som helst här i jobb akvariet
      450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
      170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

      Kommentar

      • phreak
        • March 2010
        • 77

        #4
        jag tycker personligen att dom inte är lika k*ta som guppys men inte är det långt ifrån, gillar du genetik så är guppy fantastiska
        102l kar
        350l kar
        200l kar

        Kommentar

        • Yollis
          • February 2010
          • 479

          #5
          Ursprungligen postat av phreak
          jag tycker personligen att dom inte är lika k*ta som guppys men inte är det långt ifrån, gillar du genetik så är guppy fantastiska
          jag har både guppys och mollys
          /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

          "Happy Wife - Happy Life"

          Kommentar

          • phreak
            • March 2010
            • 77

            #6
            yollis samma här men tycker molly är otroligt tråkiga dock gillar jag platy. har några korall platy hur det nu stavas.. dom finner jag fula :P
            102l kar
            350l kar
            200l kar

            Kommentar

            • Yollis
              • February 2010
              • 479

              #7
              Ursprungligen postat av Constantine
              Om du blandar black och sliver molly så får du just Dalmatine mollys, förmodligen är dina honor redan på tjocken och appropå uppvaktningen så håller den på mer eller mindre hela tiden även om honorna redan bär på deras eller andras säd sedan kan det va så att honan som inte blir uppvaktad är en hane, vet att jag själv hade samma problem men till slut vissade sig det vara en hane och inte en hona och då är det väldigt lätt att se skillnaden på könen men den hade typ inte utvecklats eller något, vet i fan vad som hände iaf

              Sedan angående färgen så vet jag inte riktigt varför de ändrar färgen men när jag hade dessa så hade jag dalmatine mollys som till slut blev helt svarta och en är helt silver nu...men de verkar må hur bra som helst här i jobb akvariet
              Tack!
              Hade ingen aning om att silver + black blev dalmatin, dom är ju så otroligt olika i kroppsformen!
              betyder det att "gul" + silver blir ljus dalmatin? och vad händer om man tar gul + svart då, spännande...!
              Det betyder att jag "måste" skaffa fler mollys i fler färger
              och yngelkar!
              /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

              "Happy Wife - Happy Life"

              Kommentar

              • Estetfjortiz
                • March 2009
                • 365

                #8
                Har haft många mollys förut. När mina dalmatiner fick yngel så var dessa prickiga. Men nu i vuxen ålder har de blivit kolsvarta! Mycket vackra är de! Utseende som dalmatinermolly men de är helt svarta!
                HETER NU MERA UNDERVATTEN!

                Kommentar

                • Yollis
                  • February 2010
                  • 479

                  #9
                  Ursprungligen postat av Estetfjortiz
                  Har haft många mollys förut. När mina dalmatiner fick yngel så var dessa prickiga. Men nu i vuxen ålder har de blivit kolsvarta! Mycket vackra är de! Utseende som dalmatinermolly men de är helt svarta!
                  åhh! precis som jag önskar mig, gillar bättre den kropsformen än blackmolly knubbet
                  /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

                  "Happy Wife - Happy Life"

                  Kommentar

                  • Yollis
                    • February 2010
                    • 479

                    #10
                    Nu är mina Mollybrudar så sprängtjocka, hoppas verkligen ynglen kommer snart annars kommer dom spricka! har nu inrett så att ett fåtal yngel har chans att överleva mina barber, det ska bli så spännande!

                    ser man bildalbumet här? http://sv.tinypic.com/a/1x4q1/1
                    /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

                    "Happy Wife - Happy Life"

                    Kommentar

                    • Yollis
                      • February 2010
                      • 479

                      #11
                      hahaha, jag tyckte dom var tjocka den 12/4 Dom har ff inte klämt ur sig nått...
                      så jaa, dom är NÅGOT fetare nu
                      /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

                      "Happy Wife - Happy Life"

                      Kommentar

                      • makki
                        • April 2010
                        • 435

                        #12
                        Hej. Jag tror min black molly hona är gravid, någon som ids kolla på filmen o bedöma? http://www.flickr.com/photos/49187361@N05/4540105889/

                        Har haft black mollysarna sen 9/4 och startade även då upp akvariet, kan det vara så att hon redan är med ungar?
                        220L Parachanna Obscura,
                        105L Channa sp. "assam",
                        54L Mix

                        Kommentar

                        • Yollis
                          • February 2010
                          • 479

                          #13
                          Ursprungligen postat av makki
                          Hej. Jag tror min black molly hona är gravid, någon som ids kolla på filmen o bedöma? http://www.flickr.com/photos/49187361@N05/4540105889/

                          Har haft black mollysarna sen 9/4 och startade även då upp akvariet, kan det vara så att hon redan är med ungar?
                          Hannen parar ju henne i filmen ser det ut som
                          /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

                          "Happy Wife - Happy Life"

                          Kommentar

                          • makki
                            • April 2010
                            • 435

                            #14
                            Dom har "myst" med varann sen jag skaffa dom snart haft dom i 2 veckor.
                            220L Parachanna Obscura,
                            105L Channa sp. "assam",
                            54L Mix

                            Kommentar

                            • Yollis
                              • February 2010
                              • 479

                              #15
                              då är hon garanterat på tjocken,
                              räkna med 4-5 veckor från det att dom lyttade in innan ungarna dyker upp.
                              /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

                              "Happy Wife - Happy Life"

                              Kommentar

                              Arbetssätt...