typiskt gåva nya fiskar. pricksjukan på köpet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • phreak
    • March 2010
    • 77

    typiskt gåva nya fiskar. pricksjukan på köpet

    Jaha ingen karaktär dom såg så friska ut.. 1 -2 veckor senare prickjukan på alla kardinal tetror tendens på molly, 1st gravid guppy tendens..
    kokat ur inredningen ska köpa medecin när jag får pension.. tur att jag dumpat ett gäng i 210liters karet

    dumpat alla kardinal tetror iaf, dom var mer vita än blå röda så dom hade aldrig klarat sig till den 16 iaf
    Senast redigerad av phreak; 03 April 2010, 22:13.
    102l kar
    350l kar
    200l kar
  • phreak
    • March 2010
    • 77

    #2
    något jag aldrig sett är att det var ifusioner eller vad det heter av små prickar massvis vid ytan som flöt nu ligger karet i af till 50% med vatten kanske försvinner dom ett litet tag.. någon som sett detta tidigare
    102l kar
    350l kar
    200l kar

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ursprungligen postat av phreak
      Jaha ingen karaktär dom såg så friska ut.. 1 -2 veckor senare prickjukan på alla kardinal tetror tendens på molly, 1st gravid guppy tendens..
      kokat ur inredningen ska köpa medecin när jag får pension.. tur att jag dumpat ett gäng i 210liters karet

      dumpat alla kardinal tetror iaf, dom var mer vita än blå röda så dom hade aldrig klarat sig till den 16 iaf
      Var fiskarna smittade när du köpte dom så hade det tagit betydligt kortare tid än 1-2 veckor innan det bröt ut.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • phreak
        • March 2010
        • 77

        #4
        det som är det konstiga.. dom såg hemskt friska ut. hade lite problem för en månad sen med fiskar som dog.. men det var säkert för dom bytt miljö.. innan dess har jag inte haft nya fiskar på ungefär ett år. endast sett en kardinal tetra med vit vid munnen men eftersom det inte smittat på över ett år kan det ju inte vara orsaken.

        tittade på bilder såg ganska precis som pricksjukan.. men något mera prickar överallt nästan så hela fisken var vit till "stora delar". gör vatten byte 25% veckan gjort det senaste 2månaderna. om det inte är pricksjukan vad kan det vara.. har som sagt aldrig varit med om likande men

        EDIT
        black molly som jag märkt e mycket känsliga för pricksjukan och inte en prick på dom..
        för sent ta bild har kaserat fiskarna. om jag får samma symtom ska jag ta ett par bilder
        Senast redigerad av phreak; 03 April 2010, 23:47.
        102l kar
        350l kar
        200l kar

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av phreak
          det som är det konstiga.. dom såg hemskt friska ut. hade lite problem för en månad sen med fiskar som dog.. men det var säkert för dom bytt miljö.. innan dess har jag inte haft nya fiskar på ungefär ett år. endast sett en kardinal tetra med vit vid munnen men eftersom det inte smittat på över ett år kan det ju inte vara orsaken.
          Jodå dina fiskar kan ha blivit resistenta mot sjukan mot sjukan och bär på smittan men blir inte själva sjuka. Nykomlingar som inte är resistenta och också är stressade (en flytt med transport är alltid stressande) smittas då och blir sjuka
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • phreak
            • March 2010
            • 77

            #6
            aha tack så mycket kan det hända att nyfödda yngel blir resistenda? inte sett tendens på dom och det gäller både platy och guppy som är över en månad gammla som varit iexakt samma kar.

            trodde inte det var pricksjukan såg mera ut som en skada och inte alls som pricksjukan. men då har jag lärt mig något nytt och bockar och lyfter hatten
            102l kar
            350l kar
            200l kar

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av phreak
              trodde inte det var pricksjukan såg mera ut som en skada och inte alls som pricksjukan. men då har jag lärt mig något nytt och bockar och lyfter hatten
              Jag har inte sett fiskarna så jag vet inte om det är den sjukdomen - det var ju du som skrev det i rubriken
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • phreak
                • March 2010
                • 77

                #8
                nej förstår det, men lärde mig att pricksjugan kan vissa fiskar vara helt toleranta trots dom bär på denna en celliga parasit. var mest det jag tackade för.. och speciellt att du svarade alls... pga din tidbrist
                102l kar
                350l kar
                200l kar

                Kommentar

                • phreak
                  • March 2010
                  • 77

                  #9
                  försöker höja temperaturen ifrån 26 till närmare 28grader.. så ska inte lika många parasit ägg kläckas lika fort. så jag hinner köpa medecin kanske åker in till stan idag om jag har tid
                  102l kar
                  350l kar
                  200l kar

                  Kommentar

                  • mollsan
                    • March 2010
                    • 228

                    #10
                    Du speedar ju upp förloppet om du höjer tempen.
                    Det är därför man ofta ska ha högre temp vid behandlingar, så hela livscykeln tar ca 5 dagar.
                    Läs denna länk, mycket bra! http://www.akvariefisk.com/sot/vitaprick.php
                    www.guppys.se
                    Svenska GuppySällskapet
                    Forum-Nybörjarinfo-Genetik

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av phreak
                      försöker höja temperaturen ifrån 26 till närmare 28grader.. så ska inte lika många parasit ägg kläckas lika fort. så jag hinner köpa medecin kanske åker in till stan idag om jag har tid
                      Du skrev det först inlägget den 3/4 och detta den 7/4 - vita pricksjukan sprider sig snabbt så efter 4 dagar från de första symptomen kommer alla fiskar att ha den sjukdomen så det lär inte vara denna sjuka.
                      Sedan som mollsan skriver så gör en temperaturhöjning att förloppet går ännu snabbare.

                      Får man vita pricksjukan så måste man direkt (inom 1 dygn) medicinera
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • phreak
                        • March 2010
                        • 77

                        #12
                        jag har rensat ut dom fiskarna som visat tecken på dom som var sjuka... kaserat kanske 15fiskar..
                        tömde akvariumet till 50% förra veckan 25%igår kokade alla rötter och stora stenar..
                        resten av fiskarna mår toppen.. så ska väl dumpa massa yngel i större karet. börjar bli trångt
                        102l kar
                        350l kar
                        200l kar

                        Kommentar

                        • Lilla Damen
                          • February 2008
                          • 2649

                          #13
                          Vita prick medusin bör man alltid ha hemma... utifall att!

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av phreak
                            jag har rensat ut dom fiskarna som visat tecken på dom som var sjuka... kaserat kanske 15fiskar..
                            tömde akvariumet till 50% förra veckan 25%igår kokade alla rötter och stora stenar..
                            resten av fiskarna mår toppen.. så ska väl dumpa massa yngel i större karet. börjar bli trångt
                            Då har du som sagt inte haft vita pricksjukan - det smittar snabbt alla (utom kanske några enstaka resistenta fiskar).
                            Vita prickmedicin skall man därför alltid ha hemma som Lilla Damen skriver,
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • phreak
                              • March 2010
                              • 77

                              #15
                              jepp har haft det men försvunnit i flytten.. vad det än var så är det borta nu.. men ska införskaffa mig lite medecin iaf
                              102l kar
                              350l kar
                              200l kar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...