Guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DarkAngel_83
    • April 2010
    • 244

    Guppy

    Jag har 2 Guppy fiskar, hanar, som jag köpte för ca 2 veckor sedan. Den blåa är livlig o "skuttar" omkring, men den röda -en triangel, har igår och idag bara lega stilla, altså ligger still men simmar några tag då o då, bryr sig då man kommer nära men inte lika livlig som förut...Någon som vet vad detta beror på??

    En annan fråga är, kan jag köpa en hona o få ungar? och ska man sedan ha ett akvarium me hanarna o ett med honorna??? För blir väl både hanar o honor av ynglerna??
  • august1996
    • October 2009
    • 333

    #2
    hur stort är akvriumet?

    Kommentar

    • DarkAngel_83
      • April 2010
      • 244

      #3
      ca 5 liter

      Kommentar

      • august1996
        • October 2009
        • 333

        #4
        jag tror felet är att det är förlitet

        Kommentar

        • wowilolmoma
          • January 2010
          • 317

          #5
          5 liter!?
          60L platy,guppy ,kuhli och ancistrus
          190L rödmunstetra, svärdbärare, molly, ancistrus, sorgmanteltetra och siames
          Å en kissemiss

          Kommentar

          • DarkAngel_83
            • April 2010
            • 244

            #6
            Oki, ja jag vet inte, dom i zoo sa att denna fisk skulle passa till mitt akvarium, plus att den andra skuttar om kring hela tiden...

            Kommentar

            • Dexter
              • December 2009
              • 984

              #7
              5 liter ger inte utrymme för någon fisk att "skutta omkring". Om det är så litet bör du inte ha någon fisk alls i det. Titta på artbeskrivningarna här på Zoopet så får du en fingervisning om hur många liter olika arter behöver. Kanske har du fått nitrit eftersom en utav fiskarna mår dåligt?
              /Dexter

              75 liter mix, 220 liter mix

              Kommentar

              • DarkAngel_83
                • April 2010
                • 244

                #8
                oki, jo då den ena han hoppar o e glad o skuttar hela tiden. Men jag sa åt dom att jag har ett på 5 liter o han sa då att den dära sorten sk jag köpa,,,,,,, Konstigt att inte dom som jobbar me saken ska kunna sälja rätt saker då=( Plus att jag sätt i andra zo butiker att dom säljer så små akvarium med...Men men

                Kommentar

                • Bladh
                  • February 2010
                  • 193

                  #9
                  Ursprungligen postat av DarkAngel_83
                  oki, jo då den ena han hoppar o e glad o skuttar hela tiden. Men jag sa åt dom att jag har ett på 5 liter o han sa då att den dära sorten sk jag köpa,,,,,,, Konstigt att inte dom som jobbar me saken ska kunna sälja rätt saker då=( Plus att jag sätt i andra zo butiker att dom säljer så små akvarium med...Men men
                  De är försäljare. 9 av 10 djuraffärsbiträden snackar bara skit.
                  Såg senast för några timmar sen nån liten "låda" för kampfiskar... yeah, klart som fan den klarar sig i två liter...

                  Kommentar

                  • DarkAngel_83
                    • April 2010
                    • 244

                    #10
                    Oki, ja jag vet som sagt inte. Har läst på andra ställen med att man ska räkna 1 liter vatten på 1 cm fisk, o isåfall har ju mina inte för lite vatten allafall....Vet du hur stort de ska vara som minst för 2-3 guppysar?

                    Kommentar

                    • Bladh
                      • February 2010
                      • 193

                      #11
                      Ursprungligen postat av DarkAngel_83
                      Oki, ja jag vet som sagt inte. Har läst på andra ställen med att man ska räkna 1 liter vatten på 1 cm fisk, o isåfall har ju mina inte för lite vatten allafall....Vet du hur stort de ska vara som minst för 2-3 guppysar?
                      Den regeln är extremt missvisande, du bör skita i den. Läs artbeskrivningen för guppy här på Zoopet.
                      Minns jag inte helt fel bör akvariet vara minst 300 mm långt och 30 L.

                      Kommentar

                      • Dexter
                        • December 2009
                        • 984

                        #12
                        Ursprungligen postat av DarkAngel_83
                        Oki, ja jag vet som sagt inte. Har läst på andra ställen med att man ska räkna 1 liter vatten på 1 cm fisk, o isåfall har ju mina inte för lite vatten allafall....Vet du hur stort de ska vara som minst för 2-3 guppysar?
                        Tror det står 30 liter som minst till Guppy här på Zoopet. Men det är mycket svårare att få balans i ett mindre kar. Minst 50 liter skulle jag kört på.
                        /Dexter

                        75 liter mix, 220 liter mix

                        Kommentar

                        • DarkAngel_83
                          • April 2010
                          • 244

                          #13
                          ja jag vet ingeting jag..blir bara trött på att man inte kan få vättig info då man köper djur...Men ska kolla upp det hela...tack alla som brytt er=)

                          Kommentar

                          • Estetfjortiz
                            • March 2009
                            • 365

                            #14
                            Ursprungligen postat av DarkAngel_83
                            Oki, ja jag vet som sagt inte. Har läst på andra ställen med att man ska räkna 1 liter vatten på 1 cm fisk, o isåfall har ju mina inte för lite vatten allafall....Vet du hur stort de ska vara som minst för 2-3 guppysar?
                            Det är ett rätt okej mått, om man tolkar det på rätt sätt.
                            Först måste man ta hänsyn till vilken akvariestorlek och volym fiskarna man ska ha behöver. Om vi säger att du ska ha guppy så ska de ha 30 liter vatten som minst. Då kan du använda den måttsatsen till att få en aning om hur många fiskar du kan ha i akvariet. Tex. i 30 liter kan du då ha 6 st guppys på 5 cm. 1 cm per 1 liter. 30/5=6.
                            Men dock kan det vara bra att gå lite efter sunt förnuft också. Lycka till!
                            Senast redigerad av Estetfjortiz; 03 April 2010, 12:55.
                            HETER NU MERA UNDERVATTEN!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...