Hjälp, yngel i akvariet!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lineli
    • February 2010
    • 565

    Hjälp, yngel i akvariet!!

    Jag har ett relativt nystartat akvarium på 112l Fiskarna har bott i det i ca 1 månad. Jag är helt nybörjare.
    Dessa bor i karet:
    2st silver molly
    2 st orange molly
    3 st svarta molly
    3 st nyinflyttade Svärdbärare (sedan i fredags)
    Ca 30 st Neontetror
    1 st Kuhlii-ål
    1 St Ancistrus.

    Någon av dessa har fått yngel men vet inte vilken och jag vet inte vad jag ska göra! Skulle som vanligt nattmata Ancistrus och Kuli då jag såg något fara runt i vattnet och min första tanke var skräp eller en snigel som lossat från kanten. Vid närmare beskådning visade det sig vara ett yngel.
    Det jag är helt säker på är att det inte är Kuhli eller Ancistrus som fått yngel (HA ha)
    Hoppas bara det överlever! Hur ska jag göra ska jag köpa ett yngel hem och vad vill den ha för mat? Klarar den sig om den är ensam och hur får jag den på säkraste sett till sitt nya hem?
    Mina frågor är många och jag hoppas så att den överlever till imorgon så mina barn får se den
  • FishInTank
    • February 2009
    • 165

    #2
    Ursprungligen postat av Lineli
    Jag har ett relativt nystartat akvarium på 112l Fiskarna har bott i det i ca 1 månad. Jag är helt nybörjare.
    Dessa bor i karet:
    2st silver molly
    2 st orange molly
    3 st svarta molly
    3 st nyinflyttade Svärdbärare (sedan i fredags)
    Ca 30 st Neontetror
    1 st Kuhlii-ål
    1 St Ancistrus.

    Någon av dessa har fått yngel men vet inte vilken och jag vet inte vad jag ska göra! Skulle som vanligt nattmata Ancistrus och Kuli då jag såg något fara runt i vattnet och min första tanke var skräp eller en snigel som lossat från kanten. Vid närmare beskådning visade det sig vara ett yngel.
    Det jag är helt säker på är att det inte är Kuhli eller Ancistrus som fått yngel (HA ha)
    Hoppas bara det överlever! Hur ska jag göra ska jag köpa ett yngel hem och vad vill den ha för mat? Klarar den sig om den är ensam och hur får jag den på säkraste sett till sitt nya hem?
    Mina frågor är många och jag hoppas så att den överlever till imorgon så mina barn får se den

    det skulle ju kuna va vilken som helst av fiskarna som har fått ynglet :P bara det finns mkt växter i karet och du smular sönder flingfodret bra så ska det nog bli något yngel som klarar sig, okm det inte gör det så lovar jag dig att du kommer få nya yngel (:
    455 L Växter

    Kommentar

    • Lineli
      • February 2010
      • 565

      #3
      Tack för tipset pm att finfördela fodret!
      Behöver de inte separeras från de andra fiskarna? Räcker det med vanligt flingfoder?

      Kommentar

      • Constantine
        • September 2009
        • 431

        #4
        Ursprungligen postat av Lineli
        Tack för tipset pm att finfördela fodret!
        Behöver de inte separeras från de andra fiskarna? Räcker det med vanligt flingfoder?

        Nej låt dem gå kvar i karet...då brukar de starkaste ynglen överleva.
        450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
        170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

        Kommentar

        • J.Milton
          • January 2010
          • 674

          #5
          Har massor med yngel i karet, har till och med tvingats ge bort lite.
          Och jag har aldrig brytt mig om yngelvård mer än att mosa flingfordet lite extra till dom.
          Och du som har flera sorter med ungfödare borde nog inte vara rädd att inte få yngel=)
          240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
          Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
          Blogg+Galleri

          Kommentar

          • Lineli
            • February 2010
            • 565

            #6
            Jag hittar bara ett stackars genomskinligt yngel som vettskrämd gömmer sig bakom doppvärmaren. Jag smulade ner lite mat därbakom men är tveksam om den fick något i sig. Igårkväll var den framme men har varit gömd sedan dess. Bara jag som vet var den är... Hoppas den klarar sig men det är väl tveksamt.
            Hur stora brukar de vara när de börjar "visa" sig utan att bli uppätna?

            Kommentar

            • Embra
              • March 2010
              • 26

              #7
              Låter väl som det är dina silvermolly som fått bäbisar, för på dom brukar man se färg när dom föds. Dvs black molly, svärdbärare, platy. men är den vit är det nog dom Som tidigare nämnt så kommer du troligtvis få yngel så du klarar dej i framtiden, men jag är likadan och vill hemskt gärna spara mina yngel även på levandefödarna. (dom är ju så söta) Om du väldigt gärna vill att den ska klara sig så ta en liten större burk eller hink och ha den i tills du fixat ett yngelkar till dem. Om det är det du vill, för då överlever den ju troligtvis mycket säkrare. och ta bara vatten från akvariet och lyft över den med en vanlig håv med små maskor på. Det gör jag

              Kommentar

              • Lineli
                • February 2010
                • 565

                #8
                Hur stort ska ynglet vara för att vara "säker" i akvariet?

                Kommentar

                • J.Milton
                  • January 2010
                  • 674

                  #9
                  Större än munnen på resterande fiskar=)
                  Mina började simma runt obehindrat vid ca 1 cm.
                  Då är dom tillräckligt stora, men även tillräckligt snabba för att komma undan.
                  Men beror ju lite på vad man har för fisk i karet. Det största du verkar ha är molly?
                  Och då är dom "säkra" rätt fort.
                  Senast redigerad av J.Milton; 12 March 2010, 11:59.
                  240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                  Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                  Blogg+Galleri

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13127

                    #10
                    Ursprungligen postat av Lineli
                    Hur stort ska ynglet vara för att vara "säker" i akvariet?
                    Nån vecka tar det ungefär innan den kan röra sig ganska säkert, om det är ett mollyyngel!
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Lineli
                      • February 2010
                      • 565

                      #11
                      Ok, det är verkligen pyttelitet och jag har inte den blekaste hur gammal den kan vara.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...