se könsskillnader

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danne0301
    • July 2009
    • 1128

    se könsskillnader

    När man får yngel på guppy, hur lång tid dröjer det innan man kan skilja könen åt? Vad kan man titta på först, färger stjärtfenan eller gonopodium?

    Jag odlar idag på 3 honor (1 endlers) och en hane (endlers), då den vanliga hanen dog. Skulle nog vilja ha en hane till och kanske spara en hona också senare..
    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

    2 gånger 54L odlingsprojekt
    540L Ormhuvudfisk som blev CA
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Du kan skilja på honor och hanar redan efter en månad. Mata ynglen och när magarna är fyllda av mat är det enkelt att se vilka yngel som har dräktighetsfläck och vilka som inte har. De som har dräktighetsfläck är honor.
    Det går att se även om de inte är nymatade men fyllda magar gör det hela lite lättare
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • danne0301
      • July 2009
      • 1128

      #3
      Ok otippat, jag trodde något annat skulle visa sig först. Tack
      Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

      2 gånger 54L odlingsprojekt
      540L Ormhuvudfisk som blev CA

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Det mesta du undrar över (ock mycket mer!!!!) finns skrivet om i denna tråden:


        Något som är viktigt att nämna är att du i fortsättningen kan glömma bort det där med "endlers" om du en gång mixat med vanliga guppy, det du har nu är en hybridgrupp och inget annat. Inget fel i det, det blir oftast robusta individer, men detta är viktigt att nämna för att det inte skall komma ut "falska" endlers i affärerna....dina yngel kan nämligen mycket väl SE UT som endlers fast de bär på gener från båda delarna...

        Lycka till med din mixgrupp! Det är alltid spännande vad som dyker upp framöver!
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • danne0301
          • July 2009
          • 1128

          #5
          Jag är medveten om vilka bastarder jag föder upp, det är helt ok tänker inte skicka några till handeln
          Tanken är ju bara att de ska bli mat ändå
          Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

          2 gånger 54L odlingsprojekt
          540L Ormhuvudfisk som blev CA

          Kommentar

          • karinfredholm
            • September 2008
            • 290

            #6
            Om de ändå ska bli "mat"...varför spelar i så fall könsskillnaden roll för dig?
            Endlers får inte så värst många yngel per gång om de inte är fullvuxna. Bättre odla upp zebraciklider för mat i så fall, de får hundratals per gång och överlevnadsfaktorn hos ynglen är rätt stor.
            Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

            Kommentar

            • danne0301
              • July 2009
              • 1128

              #7
              Se mitt första trådstartande inlägg för svar
              Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

              2 gånger 54L odlingsprojekt
              540L Ormhuvudfisk som blev CA

              Kommentar

              Arbetssätt...