Sjuk grej!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sandrah
    • February 2010
    • 5

    Sjuk grej!

    Idag hände en lite kul sak...

    När vi satt och tittade på fiskarna och försökte få syn på några yngel, såg vi plötsligt hur Lokkan (en platyhona) har något som sticker ut ur munnen! Vid närmare granskning såg vi att det var ett malyngel (ancistrus) som hon slukat. Antagligen så mycket hon kunde, men det stack ut cirka en centimeter av stjärten ur munnen! Eftersom hon inte verkade stressad eller må dåligt, lät vi henne vara, ville ju inte ta ifrån henne nöjet med att ha fått en sån festmåltid! Efter en bra lång tid, mer än två timmar, såg vi att ynglet var borta! Det såg ut som att hon simmade omkring och tuggade på den!

    Är det någon annan som sett en så glupsk platy? Tyvärr kan jag inte lägga in någon bild på den just nu.

    /Sandra och William
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Det där händer oss oxå var gång vi får ancistrusyngel men då med våra svarta neontetror
    Jag kan se hur det blir liv i karet och alla tetror simmar som tokar sen är det en stackars guldancistrus som åker som en stafettpinne mellan tetrornas mun. Tar någon timme innan de är färdiga och simmar lugnt igen =/
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Jag hade å andra sidan en gul paletthane för ett antal år se´n, som hade ett ancistrusyngel mitt framför nosen, men han slängde bara en snabb blick på det och struntade se´n i det. Man kan ju annars tycka att ancistrusyngel borde vara ganska svårtuggade, särskilt för fiskar med små munnar, som platy och små tetror.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Ursprungligen postat av Micke_A
        Jag hade å andra sidan en gul paletthane för ett antal år se´n, som hade ett ancistrusyngel mitt framför nosen, men han slängde bara en snabb blick på det och struntade se´n i det. Man kan ju annars tycka att ancistrusyngel borde vara ganska svårtuggade, särskilt för fiskar med små munnar, som platy och små tetror.
        Visst är de svårtuggade
        Därför det tar sån tid innan de hunnit få ner stackaren
        Men jag har studerat det hela och ynglet dör ganska omedelbart som tur är.

        Man ska inte bli lurade av tetrors storlek och små munnar. När det kommer till mat skulle man kunna tro att det är små pirajor som simmar där
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Ursprungligen postat av Nina82
          Visst är de svårtuggade
          Därför det tar sån tid innan de hunnit få ner stackaren
          Men jag har studerat det hela och ynglet dör ganska omedelbart som tur är.

          Man ska inte bli lurade av tetrors storlek och små munnar. När det kommer till mat skulle man kunna tro att det är små pirajor som simmar där
          Tja, pirayor är ju faktiskt tetror
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Ursprungligen postat av Micke_A
            Tja, pirayor är ju faktiskt tetror
            Jo. Och det märks att de är besläktade vid matdags
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • hawkse
              • December 2009
              • 781

              #7
              Betyder detta att jag lugnt kan räkna med att ett stim neontetror håller min guppypopulation på en lagom nivå? Vill ju själv helst ha Citrontetra men familjen gillar neoner (kardinaler får väl bli kompromissen). Hade aldrig trott att neontetror skulle vara så pass framfusiga.

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                Ursprungligen postat av hawkse
                Betyder detta att jag lugnt kan räkna med att ett stim neontetror håller min guppypopulation på en lagom nivå? Vill ju själv helst ha Citrontetra men familjen gillar neoner (kardinaler får väl bli kompromissen). Hade aldrig trott att neontetror skulle vara så pass framfusiga.
                Kan gott vara så, ja.. Många som skaffar tetror för att hålla guppybeståndet nere
                Dock är det ju lättare för en tetra att roffa åt sig ett ancistrusyngel från rutan än att simma ikapp ett guppyyngel men de får ju bra motion iaf
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av Nina82
                  Jo. Och det märks att de är besläktade vid matdags
                  Odla bananflugor till dem(tetrorna alltså!) och strö ut på vattenytan så skall du få se på "pirajor"!!!!! De blir heltokiga av sådan lyxmat!!!!!
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Ursprungligen postat av sandrah
                    Idag hände en lite kul sak...

                    När vi satt och tittade på fiskarna och försökte få syn på några yngel, såg vi plötsligt hur Lokkan (en platyhona) har något som sticker ut ur munnen! Vid närmare granskning såg vi att det var ett malyngel (ancistrus) som hon slukat. Antagligen så mycket hon kunde, men det stack ut cirka en centimeter av stjärten ur munnen! Eftersom hon inte verkade stressad eller må dåligt, lät vi henne vara, ville ju inte ta ifrån henne nöjet med att ha fått en sån festmåltid! Efter en bra lång tid, mer än två timmar, såg vi att ynglet var borta! Det såg ut som att hon simmade omkring och tuggade på den!

                    Är det någon annan som sett en så glupsk platy? Tyvärr kan jag inte lägga in någon bild på den just nu.

                    /Sandra och William
                    Allt som rör sig och går in i munnen på dem riskerar att bli levandefoder......men mer små rötter och stenar (utspridda över hela botten!) hjälper till att rädda ancistrusynglen....
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #11
                      Ursprungligen postat av tummen
                      Odla bananflugor till dem(tetrorna alltså!) och strö ut på vattenytan så skall du få se på "pirajor"!!!!! De blir heltokiga av sådan lyxmat!!!!!
                      Det ska jag komma ihåg till sommaren när vi "odlar" bananflugor

                      När vi hade paletterna slängde vi i vanliga husflugor och de blev väldigt uppskattade men de är nog i största laget för tetrorna
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Ursprungligen postat av Nina82
                        Det ska jag komma ihåg till sommaren när vi "odlar" bananflugor

                        När vi hade paletterna slängde vi i vanliga husflugor och de blev väldigt uppskattade men de är nog i största laget för tetrorna
                        Du skall nog helst ha de ickeflygande bananflugorna som man odlar i kulturer till amfibiter t.ex. Fumera fryser jag flugorna innan matning, de kan nämligen krypa ut ur akvariet annars.... Lättare också att "dosera" rätt antal flugor till fiskarna om de inte hoppar ut ur burken på egen hand. Mina marmorerade bilfiskar får periodvis BARA bananflugor att äta, något som nog passar dem förträffligt med tanke på hur de är konstruerade, med sin uppåtriktade mun är det perfekt med flugor som mat.

                        Även husflugor kan gå ner om det handlar om stora tetror, typ dolkstygnstetror eller så...men visst, de passar nog bäst till ciklider i alla fall.
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        Arbetssätt...