Gamla rom? Blir inga yngel trots synliga rom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Comfort
    • February 2010
    • 24

    Gamla rom? Blir inga yngel trots synliga rom

    Har en bamsestor svärdbärarhona (säkert 12cm) som har synliga rom i magen typ ett år. De har inte blivit befruktade eller släppta utan varit likadana hela tiden. Romen syns mycket väl igenom henne.
    Jag har även en svardbärarhane med fullt utvecklat spjut men inte blir det några yngel. Ibland ser det ut som hon är på och kelar på honom men han är aldrig på henne.
    Kan det vara så att han är steril? e ller för liten för honan? Kan det vara farligt för honan att inte få ut romen? hon är pigg och glad och så varit hela tiden

    Tacksam för hjälp!
  • Comfort
    • February 2010
    • 24

    #2
    puttar, vill gärna ha svar!

    Kommentar

    • Kewell
      • December 2008
      • 95

      #3
      Hej!, hur många invånare har du i ditt akvarium? , kom ihåg att levandefödare kan lagra spermien i flera månader och kan definitivt vänta på att bli befruktad. Min guppyhona blev rund för ca ett halvår sedan och utan hane i denna period så syntes 1 enda yngel vid ytan som har klarat sig! De kan fort bli uppätna. Din hona kanske redan har fött men kanske har yngeln blivit uppätna. De fortsätter fortfarande vara ca lika tjock som de var under graviditetsperioden som min guppyhona.

      Kom ihåg att du bör ha många växter, gärna flytväxter för att de söker sig till ytan där ljuset kommer från.

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Jag gissar att kewell har rätt, det låter helt otroligt att honan skulle ha outvecklad rom i magen så länge....men visst, undantag finns ju som bekant till de flesta regler. Mitt tips är att skaffa ett par (alltså en hane och en hona) svärdisar till, -OM det nu skulle vara något fel på din hane....det kan också "väcka honom" om det kommer in rival och en potentiell ny "fru" in i akvariet.....räkna med att det kommer bli mer action i så fall!
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • Comfort
          • February 2010
          • 24

          #5
          tack för era svar! jag sitter ofta och spanar in i akvariet och har sett att romen aldrig har fått de där svarta fläckarna. Dräktighetsfläck har hon haft minst ett år.

          Kan storleken på hanen ha nån betydelse? för han är högst 5 cm lång+ svärd, en liten skit om man jämför med henne. Sopm jag har fatta det är de könsmogna när svärdet är färdigutvecklat?

          Jag ska prova köpa ett par till, honan råkade ut för en olycka med pumpen häromdagen med har repat sig bra, så när hon har blivoit helt ra ska hon får sig en ny pojkvän.

          Kommentar

          Arbetssätt...