Guppy yngel skötsel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kewell
    • December 2008
    • 95

    Guppy yngel skötsel?

    Hej!

    Jag fick bara en guppy yngel som överlevde och i 3 veckor har den vart i samma storlek förutom någon milimeters växande. den är i en yngelkasse och jag vet att det är tar en längre period för den att den ska växa för att inte bli uppäten men eftersom den är den enda yngeln som överlevt i 1 år så vill jag inte förlora den.

    Om jag kommer till frågan så undrar jag hur jag ska få den att växa som snabbast? vad ska jag mata den med? läste lite om vita mygglarver men är den nog inte för liten för att kunna äta det?

    Jag vill väldigt mycket att den ska bli tillräckligt stor för att inte bli uppäten och simma fritt i akvariet samt börja få färg men hur gör ni? använder ni någon speciell foder för att få yngel att växa snabbare? om ni delar med eran metod så vill jag gärna utnjutta det eftersom jag verkligen behöver det! tacksam för svar i förhand.
  • Vandal
    • January 2006
    • 1655

    #2
    Mina (endlers) guppy blir könsmogna på 2 månader... de har gott om plats att växa eftersom jag istället för yngelbur kör med massa finbladiga växter... i en bur har de svårt att få nåt svängrum och växer därför sakta...
    over and out /Petter
    Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

    http://saltvattenvandal.blogspot.com/

    Kommentar

    • Constantine
      • September 2009
      • 431

      #3
      jadu, yngel i den storleken behöver mat 3 - 4 gånger om dagen annars växer det väldigt dåligt, hitta själv ett par platy yngel i mitt kar som var över 1 månade gammla men de var fortfarande nästan lika små som när de föds, så jag flytta dem till mit 30L kar och mata friskt och på bara några veckor blev de fullvuxna men som sagt de behöver svängrum också de måste kunna göra av med energi för att kunna äta mer alltså växa mer
      450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
      170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

      Kommentar

      • Kewell
        • December 2008
        • 95

        #4
        jag har släppt ut min enda yngel till min 54 liters och i 2 dagar har det funkat bra, de är inte på den elr något liknande. Nu växer den med sin mamma och har klarat sig bra utan att bli uppäten, jag funderar på att mata den med artemia men kommer inte mina 2 andra guppyhonor äta de? kan nästan ingenting om artemia kan ni hjälpa mig??!? tacksam för svar i förhand.

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Ursprungligen postat av Kewell
          Hej!

          Jag fick bara en guppy yngel som överlevde och i 3 veckor har den vart i samma storlek förutom någon milimeters växande. den är i en yngelkasse och jag vet att det är tar en längre period för den att den ska växa för att inte bli uppäten men eftersom den är den enda yngeln som överlevt i 1 år så vill jag inte förlora den.

          Om jag kommer till frågan så undrar jag hur jag ska få den att växa som snabbast? vad ska jag mata den med? läste lite om vita mygglarver men är den nog inte för liten för att kunna äta det?

          Jag vill väldigt mycket att den ska bli tillräckligt stor för att inte bli uppäten och simma fritt i akvariet samt börja få färg men hur gör ni? använder ni någon speciell foder för att få yngel att växa snabbare? om ni delar med eran metod så vill jag gärna utnjutta det eftersom jag verkligen behöver det! tacksam för svar i förhand.
          Läs här: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=115002
          Räcker inte den informationen så är du välkommen att PM:a mig....
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av Kewell
            jag har släppt ut min enda yngel till min 54 liters och i 2 dagar har det funkat bra, de är inte på den elr något liknande. Nu växer den med sin mamma och har klarat sig bra utan att bli uppäten, jag funderar på att mata den med artemia men kommer inte mina 2 andra guppyhonor äta de? kan nästan ingenting om artemia kan ni hjälpa mig??!? tacksam för svar i förhand.
            ALLA fiskar äter och tycker om artemia, även ynglet.....
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            Arbetssätt...