inavel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yollis
    • February 2010
    • 479

    inavel

    Ni med guppys, hur gör ni när kullarna börjar komma, skyfflar nu ir ynglen innan könsmognad eller låter ni det bara ticka på?
    Det kommer ju bli inavel på en gång i mitt kar om jag inte gör av de kommande ynglen någon annan stans.

    Hmm, 2 av honorna har fått vit "bulle" vid analen, är det yngelsäck eller vad? Har haft dem i nästan 2 veckor tillsammans med hanar och i butiken har de gått honor och hanar separat. Vad kan det vara?
    Senast redigerad av Yollis; 04 March 2010, 15:51.
    /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

    "Happy Wife - Happy Life"
  • Vandal
    • January 2006
    • 1655

    #2
    De guppys som säljs är redan rejält inavlade, så lite till gör ingen skillnad...

    den vita "bullen" låter som nån svampinfektion...
    over and out /Petter
    Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

    http://saltvattenvandal.blogspot.com/

    Kommentar

    • FishInTank
      • February 2009
      • 165

      #3
      utan inavel på guppyn så hade dom fortfarande sett ut som vild-varianten.
      455 L Växter

      Kommentar

      • Constantine
        • September 2009
        • 431

        #4
        tänk så här, när du köper guppys eller vilken fisk som helst, hur vet du att de fiskarna som går i samma kar inte kommer från samma kull.
        450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
        170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

        Kommentar

        • Yollis
          • February 2010
          • 479

          #5
          jag kan inte veta om de jag köpt kommer från samma kull eller har samma föräldrar, men det behöver ju inte betyda att jag bara ska låta dem inavlas ännu mer?
          De lär ju inte bli så långlivade i så fall?
          /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

          "Happy Wife - Happy Life"

          Kommentar

          • Dexter
            • December 2009
            • 984

            #6
            Köper man Guppys ifrån olika kar i affären, lite pö om pö, och ännu hellre från olika affärer så gör man ju vad man kan i alla fall. Vi har haft lite liknande problem i och med att alla yngel i princip har överlevt. (Ohållbart efter ett tag efter som de får en kull per månad och ynglen i sin tur kan få egna yngel när de är 2-3 månader.) Kombinerar man sina Guppys med ngn duktig yngelätare så att kanske bara ngn per kull klarar sig så borde inavel inte vara ngt större problem när man har stor spridning på "föräldraguppyna". (Oj så krånglig mening, hoppas du förstår vad jag menar. )
            /Dexter

            75 liter mix, 220 liter mix

            Kommentar

            • Yollis
              • February 2010
              • 479

              #7
              Ursprungligen postat av Vandal
              De guppys som säljs är redan rejält inavlade, så lite till gör ingen skillnad...

              den vita "bullen" låter som nån svampinfektion...
              jag har kikat på svampinfektioner på nätet och detta är inte nått som växer på utsidan, utan inne under huden, som en vit kula lixom.
              /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

              "Happy Wife - Happy Life"

              Kommentar

              • Yollis
                • February 2010
                • 479

                #8
                Ursprungligen postat av Dexter
                Köper man Guppys ifrån olika kar i affären, lite pö om pö, och ännu hellre från olika affärer så gör man ju vad man kan i alla fall. Vi har haft lite liknande problem i och med att alla yngel i princip har överlevt. (Ohållbart efter ett tag efter som de får en kull per månad och ynglen i sin tur kan få egna yngel när de är 2-3 månader.) Kombinerar man sina Guppys med ngn duktig yngelätare så att kanske bara ngn per kull klarar sig så borde inavel inte vara ngt större problem när man har stor spridning på "föräldraguppyna". (Oj så krånglig mening, hoppas du förstår vad jag menar. )
                jag förstår precis
                jag tog honorna från samma kar men 2 hanar från olika kar
                och funderar på att köpa nåra till från en annan butik.
                kan ju vara kul att göra vad man kan för att minska inaveln.

                vad har du för tips på yngel-ätare?
                /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

                "Happy Wife - Happy Life"

                Kommentar

                • Yollis
                  • February 2010
                  • 479

                  #9
                  Ursprungligen postat av Constantine
                  tänk så här, när du köper guppys eller vilken fisk som helst, hur vet du att de fiskarna som går i samma kar inte kommer från samma kull.
                  för mig är det snarare så att de fiskar som går i samma kar mest troligt kommer från samma kull! Därför tog jag ur olika kar
                  /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

                  "Happy Wife - Happy Life"

                  Kommentar

                  • Dexter
                    • December 2009
                    • 984

                    #10
                    Ursprungligen postat av Yollis
                    jag förstår precis
                    jag tog honorna från samma kar men 2 hanar från olika kar
                    och funderar på att köpa nåra till från en annan butik.
                    kan ju vara kul att göra vad man kan för att minska inaveln.

                    vad har du för tips på yngel-ätare?

                    Ja du, vi hade våra Guppys i ett större kar med Scalarer och de åt upp alla nyfödda yngel på nolltid. Nu har vi precis flyttat över våra Guppys till ett annat kar, mindre, och ska så fort det känns inkört och stabilt köpa några större tetror. Det finns många fina; Citron, Rosen, Briljant och massor av andra, så det blir nog någon sådan variant. Hade Briljanter när vi hade akvarium för många år sedan och de hjälpte till att hålla vårt antal av Platys på lagom nivå.
                    Senast redigerad av Dexter; 05 March 2010, 09:20.
                    /Dexter

                    75 liter mix, 220 liter mix

                    Kommentar

                    • Yollis
                      • February 2010
                      • 479

                      #11
                      då får det bli nån större tetra som håller koll på det där, men jag vill nog ändå ha ett till kar så man kan "byta ut lite", man skulle kunna variera hanar eller honor.
                      /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

                      "Happy Wife - Happy Life"

                      Kommentar

                      • Dexter
                        • December 2009
                        • 984

                        #12
                        Ursprungligen postat av Yollis
                        då får det bli nån större tetra som håller koll på det där, men jag vill nog ändå ha ett till kar så man kan "byta ut lite", man skulle kunna variera hanar eller honor.
                        Absolut, ett par olika kar är inte fel.
                        /Dexter

                        75 liter mix, 220 liter mix

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Det är stor skillnad mellan avsiktlig inavel och oavsiktlig - och dessa begrepp måste hållas isär.

                          De Asien-guppyn som man köper i affär har "skapats" genom att man med hjälp av avel (där inavel är en del, men även t.ex. korsningar). Man skapar på detta sätt flera stammar som ser likadana ut och i slutledet så korsar man de olika stammarna för att få bort alla eventuella inavelsdefekter.

                          Skaffar man själv ett gäng med guppy till ett akvarium och inget nytt blod tillförs så kommer det efter ett antal med generationer (relativt många eftersom fiskar tål inavel i hög grad) att bli inavelsdefekter och fiskarna dör ut (brukar märkas efter 3-4 år). Därför är det viktigt att man i ett guppyakvarium hela tiden tillför nytt blod.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Jens A.
                            • March 2007
                            • 5026

                            #14
                            Av någon någonstans har jag hört att man bör tillföra nytt blod ca var 4:e generation. Om det ligger någon sanning i den tumregeln skall jag vara osagt (det varierar säkert från art till art också), men det låter åtminstone vettigt.
                            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                            Kommentar

                            • Yollis
                              • February 2010
                              • 479

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Det är stor skillnad mellan avsiktlig inavel och oavsiktlig - och dessa begrepp måste hållas isär.

                              De Asien-guppyn som man köper i affär har "skapats" genom att man med hjälp av avel (där inavel är en del, men även t.ex. korsningar). Man skapar på detta sätt flera stammar som ser likadana ut och i slutledet så korsar man de olika stammarna för att få bort alla eventuella inavelsdefekter.

                              Skaffar man själv ett gäng med guppy till ett akvarium och inget nytt blod tillförs så kommer det efter ett antal med generationer (relativt många eftersom fiskar tål inavel i hög grad) att bli inavelsdefekter och fiskarna dör ut (brukar märkas efter 3-4 år). Därför är det viktigt att man i ett guppyakvarium hela tiden tillför nytt blod.
                              tack för ditt svar!

                              jag har ju själv precis avslutat kattuppfödning (eller lagt på is ;-) )
                              så jag kan skillnaden mellan oavsiktlig och avsiktlig inavel :-) Men firrar verkar myckewt tåligare än katter för just inavel
                              /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

                              "Happy Wife - Happy Life"

                              Kommentar

                              Arbetssätt...