Dominant svärdbärarhanne

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bette
    • September 2006
    • 635

    Dominant svärdbärarhanne

    Har en liten grupp svärdbärare, 3 av varje kön. En hanne är väldigt dominerande och de andra hannarna är rädda för honom. Det känns inte roligt att de ligger och trycker bakom växterna. Har inte haft plats för fler fiskar, men nu har jag möblerat om i mina akvarium så jag ska köpa fler svärdbärare. Min tanke är att köpa fler hannar och några honor till. Är det fel tänkt eller?
    Elisabet
  • Dexter
    • December 2009
    • 984

    #2
    Ursprungligen postat av Bette
    Har en liten grupp svärdbärare, 3 av varje kön. En hanne är väldigt dominerande och de andra hannarna är rädda för honom. Det känns inte roligt att de ligger och trycker bakom växterna. Har inte haft plats för fler fiskar, men nu har jag möblerat om i mina akvarium så jag ska köpa fler svärdbärare. Min tanke är att köpa fler hannar och några honor till. Är det fel tänkt eller?
    Enligt min erfarenhet kan vissa hannar vara väldigt aggressiva. Jag har hört att man ska ha antingen bara en hanne eller _minst_ fyra stycken.

    Vi hade en hanne och två honor och tog sedan hand om en släktings fiskar, en hona och en hanne, när han la ner sitt kar. Vi trodde inte att det skulle funka men gjorde ett försök. Den andra hannen dominerade totalt och vår stackars hanne gömde sig bakom pumpen hela tiden, nästan sönderstressad. Som vi trodde så gick det inte alls.

    Hoppas det löser sig när du utökar antalet fiskar.
    /Dexter

    75 liter mix, 220 liter mix

    Kommentar

    Arbetssätt...