Baby kammare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nedro
    • February 2010
    • 16

    Baby kammare?

    TJo!

    Tjejen upptäckte åprecis att vi fått de första guppy yngeln i vårt akvarie.

    Personligen så har jag aldrig använt baby kammare men det har hon när hon va yngre så nu undrar jag om ni tycker att man ska ha det eller ej?
    Har ett nystartat akvarium 1 vecka gammalt så har väl inte mega grova växter eller så många men ändå ett antal.

    Så vad säger folk survival of the fittest eller en hjälp på traven?

    //Nedro
  • Kewell
    • December 2008
    • 95

    #2
    Om du vill att den ska växa snabbare och må bra bör den vara i ditt normala kar med MÅNGA växter i som t.ex. cabomba eller javamossa. De är perfekta gömställen för yngeln för att få den att överleva och minskar risken att bli uppäten. om den växer i en yngelkasse så växer den väldigt sakta och om den är utan sällskap blir det absolut inte bra (mina erfarenheter)

    Kommentar

    • PoSa
      • February 2010
      • 44

      #3
      Jag har mina yngel i ett yngelkar. Har väl haft dom 1 månad nu så det tar ju ett tag för dom att växa. Men jag tycker det är värt det. Vill ju trots allt att dom små liven skall överleva =)

      Kommentar

      • Constantine
        • September 2009
        • 431

        #4
        Ursprungligen postat av Nedro
        TJo!

        Tjejen upptäckte åprecis att vi fått de första guppy yngeln i vårt akvarie.

        Personligen så har jag aldrig använt baby kammare men det har hon när hon va yngre så nu undrar jag om ni tycker att man ska ha det eller ej?
        Har ett nystartat akvarium 1 vecka gammalt så har väl inte mega grova växter eller så många men ändå ett antal.

        Så vad säger folk survival of the fittest eller en hjälp på traven?

        //Nedro

        Låt det gå kvar i karet, har du fått yngel en gång så lär du få fler i vilket fall som helst, själv hitta jag flera yngel ca 3 veckor efter att jag har gett bort mina levnadsfödare så den kanske klarar sig om den inte gör något dumt misstag som att simma rakt in i munnen på en annan fisk haha annars får du fler inom kort och det är alltid någon som överlever om du har tillräckligt med gömställen.
        450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
        170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

        Kommentar

        • drd
          • March 2004
          • 5586

          #5
          Fick med mig 4 pyttesmå endles yngel av en polare vid en växtleverans en gång och dom har nu efter 3 månader klämt fram typ 100 småttingar.
          Det visade sig att det var 3 honor och en stackars överarbetad hane
          ________________________________________________

          Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

          Kommentar

          • Nedro
            • February 2010
            • 16

            #6
            Okey så som det är nu så kör vi utan babykammare, då jag personligen tycker att det känns onödigt att stressa honan med att flytta henne till en babykammare.
            Sedan så får man väl se räcker ju om några yngel överlever per gång så växer ju beståndet ändå

            Kommentar

            • Sultanen
              • January 2008
              • 2457

              #7
              Ursprungligen postat av drd
              Fick med mig 4 pyttesmå endles yngel av en polare vid en växtleverans en gång och dom har nu efter 3 månader klämt fram typ 100 småttingar.
              Det visade sig att det var 3 honor och en stackars överarbetad hane
              Ja, dom är frutansvärt produktiva! Jag har en Endler hane och en hona i mitt 400L växtkar, håvar ut kring 10yngel per vecka som simmar uppe vid ytan och det karet är rätt välbefolkat med tetror och annat som äter yngel med aptit så de måste vara fruktansvärt effektiva att odla!
              300L Räkkar
              400L Växtakvarium
              220L Saltvatten - Under uppstart
              Intresserad av räkor? www.RedBee.se

              Kommentar

              Arbetssätt...