Molly-dilemma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tomtebolycka
    • November 2009
    • 59

    Molly-dilemma

    När jag tittadepå sammansättningen av fiskar i vårt kar så läste jag om mollyns behov. Bräckt vatten men klarar sig i sötvatten. Kan inte häva i salt för vi har pansarmal som inte är förtjust i salt och pansarmalarna är lite mer värda för oss än mollysarna.

    Har för övrigt lite andra malar plus ett par dvärgciklider och tetror. Nu har våra mollys börjat dö. Det var främst pga dålig syresättning (inte medvetet, missade den dåliga cirkulationen). Problemet är åtgärdat men våra mollys verkar vara utsatta. Har nu läst på ordentligt om sjukdomar och tror mig förstå att våra mollys går i sötvatten och dessutom på lägsta temp för dem, 26 grader. Antar då att den dåliga syresättningen i kombination med temperatur och sötvatten medförde stress som gjort dem mottagliga och sårbara. Den ena stora svarta hanen ser ut att ha fått svamp.

    Vad gör vi nu? Avlivar samtliga? Finns det några andra alternativ? Jag vill inte medicinera hela burken (har inget karantänkar) och alla individer om det är så att de sjuka fiskarna mår dåligt av förhållanden som vi inte kan/vill ändra på.

    Någon som har några idéer?
  • PoSa
    • February 2010
    • 44

    #2
    Du skriver att det ser ut som om den har fått "svamp". Det är inte så att det kan vara vita pricksjukan? Det hade mina fiskar för ett tag sedan. Dock ingen Molly som fick det men dom skall vara väldigt känsliga för den sjukdommen. Det syns väldigt tydligt om dom har fått det, massa vita prickar på fisken och den blir oftast slöare än vanligt.

    Sjukdomen i sig är väldigt lätt att bota. Finns ett flytande medel som heter Punktol som du häller i akvariet så försvinner det på några dagar. Tänk på Molly fiskar väldigt gärna vill ha ganska salt i vattnet. Saltet i sig är ju förebyggande mot sjukdommar och dylikt. Använd även Happy life med filter medel. Detta kan du dosera lite mera med när du har någon sjukdom i akvariet.

    Jag tycker att det låter som vita pricksjukan du har.

    Kommentar

    • Otto the Otocinclus
      • December 2008
      • 94

      #3
      Ursprungligen postat av PoSa
      Sjukdomen i sig är väldigt lätt att bota. Finns ett flytande medel som heter Punktol som du häller i akvariet så försvinner det på några dagar. Tänk på Molly fiskar väldigt gärna vill ha ganska salt i vattnet. Saltet i sig är ju förebyggande mot sjukdommar och dylikt. Använd även Happy life med filter medel. Detta kan du dosera lite mera med när du har någon sjukdom i akvariet.
      Det finns många olika mediciner som både fungerar mot svamp och vita prick och flera andra vanliga parasitsjukdomar. Jag har använt Sera Omnipur och Protozin och båda har fungerat för mig (vita prick).

      Salt kan ha en bakterie- och parasithämmande effekt men eftersom du har malar (Alla malar, alltså inte bara pansarmalar, är känsliga för salt) så borde du strunta i detta.

      Sedan finns det, som du skriver olika vattenberedningsmedel med olika verkningssätt (vissa tillsätter viktiga bakterier med andra neutraliserar farliga tungmetaller osv.) som kan vara bra att andvända i samband med medicinering.

      Ett alternativ du kan överväga är att flytta över mollysarna till ett "sjukhus/karantän-akvarium" så att de varken smittar dina andra fiskar (gäller framför allt vid vita prick) och så att du kan medicinera dem utan att äventyra andra fiskars hälsa (både med medicin och med salt) och ge dem bästa möjliga förutsättningar för att tillfriskna, utan att behöva ta hänsyn till andra fiskars krav.

      Så där, nu är du några tips klokare och jag lite ömmare i fingrarna . Lycka till och hoppas fiskarna kryar på sig.
      Mvh. Jonathan

      Kommentar

      Arbetssätt...