aggresiv svärdbärare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thymallus thymallus
    • January 2010
    • 3

    aggresiv svärdbärare

    Vi har en svärdbärar hane och två honor. Hanen är väldigt revirhävdande mot våra guppies. Om vi skulle införskaffa ytterligare en hane skulle han då lugna ner sig eller iaf rikta sin "agresivitet" mot sin egen art istället? Det skulle vara kul om våra guppies skulle kunna våga sig ut på öppet vatten igen. Är det vanligt att svärdsbärararna är så revirhävdande?
  • Dexter
    • December 2009
    • 984

    #2
    Att ha två Svärdbärarhannar är ingen bra idé. En utav dem kommer högst sannolikt att komma i underläge och riskerar att bli så jagad och stressad att han till slut dör. Antingen _en_ hanne eller minst 4-5 stycken så att aggressiviteten fördelas på flera individer är vad jag har lärt mig. Har faktiskt inte råkat ut för att Svärdbärare ger sig på Guppies och vet inte riktigt vad jag ska råda dig att göra. Skaffa fler honor till Svärdbäraren kanske så att han inte har tid att jag Guppies??? Kanske även några Guppies till så att de känner sig tryggare? Har du ett hyfsat stort akvarium? Svärdbärare kräver ganska mycket utrymme.

    Lycka till!
    Senast redigerad av Dexter; 21 February 2010, 12:26.
    /Dexter

    75 liter mix, 220 liter mix

    Kommentar

    • Thymallus thymallus
      • January 2010
      • 3

      #3
      Nu har vi adderat ytterligare två honor (totalt 4 honor tillsammans med den "besvärliga" hanen) och nu har han lugnat ner sig väsentligt.

      Tack för tipset

      Kommentar

      Arbetssätt...