Skötselråd av platy yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cyruz10
    • February 2010
    • 235

    Skötselråd av platy yngel

    Fick mina första yngel i morse, 4 st red wagtail platys, och undrar lite allmänt om skötselråd för de små liven. Dom föddes och bor i en födkasse av plast, har lagt i en växt som ligger och flyter samt köpt skalad artemia (pulveriserat) som föda.

    Dels undrar jag om jag gjorde rätt när jag tog ut mamman trots att hon tydligt har fler yngel i sig? Det kom inte ut några på mer än en timme och jag har läst att ynglen måste få en chans att ta in luft från ytan. Så prio ett fick bli dom som redan föddes. Men mamman är som sagt fortfarande stor som en studsboll men verkar vara frisk och pigg.

    Undrar även om det är normalt att dom inte äter så mycket samt mest står stilla? Det kanske är normalt med tanke på att dom inte är mer än max 10 timmar gamla.

    Sist av allt vill jag veta hur ofta jag ska försöka byta vattnet i deras lilla kar, och hur jag ska göra detta? Vill ju inte suga upp några av ynglen eller att dom ska ramla in bland de stora fiskarna.
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    #2
    Hej!
    Grattis till de småttingarna Va inte orolig. platys är väldigt tåliga fiskar.
    Har du andra sorters fiskar i karet förutom platy?
    Har du massor av växter, flytväxter som ynglerna kan gömma sig i?
    Om ja på alla frågor, så skulle jag stoppa tillbaka ynglerna i stora karet, vid flytväxterna och sen mata med både artemia och flingfoder.
    Om platysarna börjar få yngel så kommer de inte att sluta och det kommer bli massooooor av små yngel i ditt kar

    ang vattenbyte, byt en del, ca 10% varje dag. Har du skärpsnäckor eller andra snäckor, släng ner ett par st i yngelkaret så de funkar som städpatrull för överblivet foder


    Har ett 54l akvarium på jobbet där jag har en del flytväxter. I har jag skärpsnäckor och platys, Trodde att platys ynglerna skulle minska, men det gör de inte, de platysarna tar inte sina yngel (undantag kanske?)
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • zenon
      • December 2009
      • 173

      #3
      Mina platys (Indianplatys) går med bland annat discus och klarar sig fint bara det finns mycket att gömma sig i och kring. Här nere är en länk till en liten film på dem. När de är riktigt små (nyfödda) brukar de antingen simma längst nere efter botten eller längst upp vid ytan. Så mitt tips är att ha mycket gömslen både högt och lågt...

      Kommentar

      • Cyruz10
        • February 2010
        • 235

        #4
        Tack för alla tips!

        Var på väg till ICA Maxi senare samma kväll när jag märkte att honan (som fortfarande var stor som en ballong) simmade upp och ner längs akvariet och försökte hitta nånstans att gömma sig. Fattade vad som var på väg att hända så jag hämtade en hink och förde över henne till den. Det första ynglet gick inte att rädda (min labradormolly käkade upp den) men totalt räddades 22 av 27 yngel!

        Har tyvärr inte mkt växter och planerar inte att köpa in fler så ynglen får vara i sin kasse nån månad. Det är inte mitt akvarium utan ingick i den lägenhet som jag och min sambo hyrde möblerat fram till sommaren. Ska dock köpa ett större kar på ca 125-250 l när vi flyttar till en "egen" lya och då blir det en hel del växter för framtida yngel.

        Kommentar

        • J.Milton
          • January 2010
          • 674

          #5
          Jag har inte idkat nån yngelvård alls på mina platys, och jag har ett ständigt stigande invånar antal. Har inga flytväxter alls i mitt kar, och har andra fisk sorter med.
          Dom små liven är riktigt bra på att gömma sig helt enkelt, dom klarar sig bättre än jag trodde =)
          240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
          Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
          Blogg+Galleri

          Kommentar

          • Otto the Otocinclus
            • December 2008
            • 94

            #6
            Platyyngel klarar sig om dom bara kan gömma sig men med lite växter, stenar och rötter så borde det inte vara något problem så egentligen behövs inte yngelkassen (men jag förstår att du vill rädda dina första yngel!!)

            Kommentar

            Arbetssätt...